Door de hoge inflatie en gestegen bouwkosten zien veel Verenigingen van Eigenaren (VvE's) zich genoodzaakt de maandelijkse ledenbijdrage te verhogen. Soms gaat het om een paar tientjes, soms om (veel) grotere bedragen. Met regelmaat zoeken eigenaren contact met !
De gemiddelde VvE kosten voor een appartement variëren sterk afhankelijk van verschillende factoren zoals de grootte van het appartement, het aantal appartementen in het gebouw, de leeftijd en de staat van het gebouw, en de locatie. In Nederland ligt de gemiddelde VvE bijdrage tussen de €100 en €300 per maand.
Een bestuur kan nooit zonder toestemming van de leden zomaar het maandelijkse voorschotbedrag verhogen. Tijdens de vergadering van de VvE aan het begin van het jaar dienen de eigenaren te stemmen over de nieuwe 'voorschotbijdragen'.
Er zijn verschillende manieren waarop de VvE kosten kan besparen, en daarmee de maandelijkse bijdrage voor alle eigenaren kan verlagen. Een efficiënte manier om dit te doen is door het uitvoeren van een goed onderhoudsplan, waardoor onverwachte reparaties kunnen worden voorkomen.
Binnen een VvE wordt jaarlijks de begroting vastgesteld door de Vergadering. Hieruit volgt het (totaal)bedrag dat de eigenaars gezamenlijk gaan betalen om de begroting rond te krijgen. Dit bedrag wordt vastgesteld bij wijze van een voorschot. Dit voorschot wordt verdeeld onder de eigenaars.
Wie een appartement koopt, is formeel gezien medeeigenaar van het hele gebouw. Alle eigenaren zijn automatisch lid van de Vereniging van Eigenaren (VvE).Dat gezamenlijk eigendom leidt tot rechten en plichten.En dat leidt tot kosten, die gezamenlijk worden betaald.
Veel eigenaren hebben de afgelopen jaren hun maandelijkse bijdrage zien stijgen of worden in 2021 met deze stijging geconfronteerd. De reden is het verplichte reservefonds. Per 1 januari 2021 moeten alle VvE's sparen voor toekomstig onderhoud.
Wat de belasting betreft zijn deze 2 dingen belangrijk om te weten: De servicekosten van de VvE zijn niet aftrekbaar voor de belasting en komen dus bij je nettomaandlasten.
Wettelijke verplichting
Daarvoor betaalt iedere appartementseigenaar elke maand servicekosten aan de VvE. Een deel van die servicekosten gaat naar het VvE reservefonds. Dit is een spaarpot op een aparte rekening, voor toekomstig groot onderhoud, zoals het schilderen van de gevel of het vervangen van het dak.
Nee, een VVE kan je niet uit je huis zetten.
De maandelijkse betaling van eigenaren aan de VvE is gebaseerd op de begroting. Die begroting is opgesteld door het bestuur en goedgekeurd door de vergadering. Jij en je buren zijn rechtstreeks betrokken bij het vaststellen van de begroting en de maandelijkse bijdrage. Er geldt geen maximale verhoging.
Een VvE mag allerlei beperkingen opleggen aan de bewoners. Maar deze moeten dan wel zijn vastgelegd in de splitsingsakte óf in een apart huishoudelijk reglement. Bijvoorbeeld: het beperken van het aantal huisdieren of het verbieden van harde vloeren vanwege geluidsoverlast.
Heeft een VvE-bijdrage invloed op de hypotheek? De VvE-kosten hebben geen directe invloed op hoeveel je aan hypotheek kunt krijgen. Wel is het zo dat je mogelijk moeilijker aan een hypotheek kunt komen als blijkt dat de VvE slapend is.
De VvE-bijdrage wordt betaald door de eigenaren en wordt gebruikt om de kosten van onderhoud, verzekeringen, beheer en eventuele reservefondsen te dekken. De hoogte van de VvE-bijdrage wordt meestal bepaald op basis van de grootte en waarde van het appartement of huis.
Servicekosten komt voor bij alle soorten huurhuizen zoals kamerverhuur, appartementen kantoorpanden en andere bedrijfsruimten. De servicekosten in Nederland bedragen gemiddeld €105 per maand voor een appartement.
Vaak wordt de VvE-bijdrage bepaald op basis van het aantal aandelen ofwel breukdelen. Meestal gaat het dan om de oppervlakte van de woning. Aan een appartement van 35 m2 valt nu eenmaal minder onderhoud te plegen dan aan een penthouse van 150 m2. Het aantal breukdelen per appartementsrecht staat in de splitsingsakte.
In Nederland ligt het gemiddelde bedrag dat een appartementseigenaar betaalt aan VVE-kosten tussen de €75 en €200 per maand. Dit bedrag is echter slechts een indicatie en kan in werkelijkheid hoger of lager uitvallen.
Het is niet mogelijk om zomaar uit een VvE te stappen vanwege de wettelijke verplichtingen die aan uw eigendom verbonden zijn. Wel kunt u werken aan verbeteringen binnen de VvE of uw appartement verkopen als u volledig afstand wilt doen van de VvE.
Betaalt een VvE-lid de maandelijks verschuldigde servicekosten niet? Dan mag een VvE 15% incasso- kosten in rekening brengen, met een minimum van 40 euro.Dat bedrag mag de VvE nog vermeerderen met 21% btw, omdat de VvE die niet kan verrekenen.
In 2024 gebruiken we fictieve rendementspercentages die dicht bij het werkelijke rendement van uw box 3-inkomen liggen. Daarom gebruiken we voor uw bezittingen 2 verschillende percentages: 1 voor uw banktegoeden, en een ander voor uw beleggingen en andere bezittingen. Voor uw schulden gebruiken we een 3e percentage.
Hoogte reservefonds bepaald door 0,5% van herbouwwaarde
Dan moet een vve jaarlijks minstens 0,5% van de herbouwwaarde van het gebouw reserveren of op een alternatieve wijze reserveren voor groot onderhoud. De herbouwwaarde van een gebouw staat op het polisblad van de brand- en opstalverzekering.
De BTW kan de VvE niet verrekenen. Een ondernemer-eigenaar kan de BTW component van bijdragen aan de VvE opvragen bij de VvE. Het betreft een zogenaamde brengschuld, de VvE noch haar bestuurder hoeft hiervoor nota's te zenden.
Geld reserveren voor onderhoud
De gemiddelde kosten voor onderhoud van een woning zijn ongeveer 11.000 euro per vijf jaar. Dat blijkt uit analyses van onze bouwtechnische keuringen. Dat komt er op neer dat je rond de 200 euro per maand moet reserveren voor onderhoud.
Als er dringend onderhoud moet worden uitgevoerd en er onvoldoende geld in het reservefonds is, kan de VvE besluiten om een eenmalige bijdrage van de bewoners te vragen. Dit kan bijvoorbeeld noodzakelijk zijn bij grote reparaties of vervangingen.
Een actieve VvE
Staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Heeft een gezamenlijke opstalverzekering. Voert onderhoud uit volgens een (duurzaam) meerjarenonderhoudsplan (MJOP) Spaart voor groot onderhoud in de toekomst (reservefonds)