Door te spelen, leren kinderen sociale omgangsvormen, motorische vaardigheden en hoe ze problemen kunnen oplossen. Daarnaast bevordert spelen de ontwikkeling van emotionele capaciteiten en creativiteit.
Spelletjes spelen is niet alleen leuk om te doen, maar is ook leerzaam voor kinderen. Het draagt bij aan hun ontwikkeling. Ze leren van het spel en van de andere kinderen met wie ze spelen. Al spelend leren ze bijvoorbeeld steeds beter tellen, onthouden en creatieve oplossingen bedenken.
We doen het steeds minder naarmate we ouder worden, terwijl het zo belangrijk is voor gezondheid, vitaliteit en gemoedstoestand. Spelen houdt medewerkers scherp, werkt stress verlagend, verhoogt het probleemoplossend vermogen en verhoogt de creativiteit.
Spelenderwijs leren is een methode die vooral voor jonge kinderen veel ingezet wordt. Juist leerlingen in groep 1 en 2 zijn gebaat bij deze vorm van ontdekken, imiteren en oefenen om vaardigheden te ontwikkelen. Zo is spelend leren en ontdekken effectief voor de emotionele, sociale en intellectuele ontwikkeling.
Kinderen zijn af en toe erg druk en moeten hun energie ergens kwijt. Door ze buiten te laten spelen, krijgen ze beweging en worden de spieren beter ontwikkeld. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die veel buitenspelen een kleinere kans op botbreuken hebben en sneller zullen herstellen na een griepje (1).
Door te spelen, leren kinderen sociale omgangsvormen, motorische vaardigheden en hoe ze problemen kunnen oplossen. Daarnaast bevordert spelen de ontwikkeling van emotionele capaciteiten en creativiteit.
Buiten spelen is goed voor de gezondheid: door te klauteren, te hinkelen of touwtje te springen, bewegen kinderen met plezier. Ze kunnen zo hun energie kwijt en ze leren beter om ruimte, diepte, afstand en snelheid in te schatten.
Spel laat kinderen ervaren, ontdekken en oefenen.Zo doen jonge kinderen kennis op en ontwikkelen ze vaardigheden. Echter: spel is niet hetzelfde als spelend leren. Spel is niet de enige manier om te leren; er zijn ook andere activiteiten, denk aan voorlezen, knutselen of instructiemomenten.
Als volwassene spelen we niet meer omdat we worden meegezogen door ons drukke leven. We zijn druk bezig met een serieuze carrière, we gaan trouwen, krijgen een gezinnetje en nog veel meer. Daarnaast denken we er geen tijd voor te hebben en vinden we spelen nutteloos. We zijn gewend om alles te doen voor een reden.
Rollenspelen zijn effectief voor het trainen van nieuw gedrag, vooral op het gebied van sociale vaardigheden. Ze maken als geen andere werkvorm emoties en attitudes bespreekbaar. Echter, soms vinden cursisten een rollen spel een bedreigende werkvorm.
Risicovol spelen ontwikkelt een positieve houding van 'ik kan het' en daarmee gaat een kind uitdagingen meer zien als iets om van te genieten, dan om te vermijden. Dit vergroot onafhankelijkheid en zelfvertrouwen, wat belangrijk kan zijn voor hun doorzettingsvermogen wanneer geconfronteerd met uitdagingen (3,5).
Waarom zijn spellen goed voor ouderen met dementie? Stimuleren van de hersenen bij dementie of alzheimer: Spelletjes zijn een uitstekende manier om de hersenen actief te houden. Ze dagen het geheugen uit, bevorderen concentratie en stimuleren cognitieve functies.
De positieve effecten van games
Probleemoplossend denken, je reactievermogen, je ruimtelijk en strategisch inzicht en zelfs je sociale vaardigheden: games kunnen je helpen om specifieke vaardigheden te verfijnen. Sommige games zijn echt een creatieve uitlaatklep.
Een spel wordt over het algemeen voor het plezier van de deelnemers gespeeld, hoewel een doel van het spel ook kan zijn bepaalde vaardigheden of kennis te vergroten. Kinderen spelen omdat ze het leuk vinden, maar ze leren er ook van.
Je oog-handcoördinatie, je reflexen, je oriëntatievermogen en zelfs je (Engelse) taalbeheersing: games dragen bij aan de ontwikkeling van heel wat belangrijke vaardigheden. Bij veel games is het basisconcept hetzelfde: als speler moet je een oplossing vinden voor een probleem. Goed nadenken is dan cruciaal.
Geschiedenis: De "Waarom altijd ik" van Bartl is er sinds 1997. Oorspronkelijk was het bedoeld als grappig hutten- of kroegspel. Wie als laatste overleefde, moest gewoon "een rond" uitgeven. Vandaag wordt het vaak gebruikt als gemakkelijk leerbaar dobbelspel voor kinderen.
Een vaak gebruikte interventie – bekend als het principe van de 3 V's - is verkennen, verbinden en verrijken.
Maar waarom is dit zo belangrijk? Spelen stimuleert de ontwikkeling van de motorische- en zintuiglijke vaardigheden en de spraak- taalontwikkeling, waardoor een kind zich sneller bekwaam voelt op deze gebieden. Ook leert een kind de sociale regels van onze samenleving sneller.
Door spelenderwijs te leren vergroten kinderen hun wereld en slaan ze constant nieuwe informatie op. Ze onthouden het en maken dus gebruik van hun geheugen. In stappen zou je cognitieve ontwikkeling als volgt kunnen opsommen: aandacht -> waarnemen -> herinneren -> denken -> redeneren -> begrijpen.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je kind geen speelafspraken wil maken: Jonge kinderen zijn vaak moe van school en kunnen het fijn vinden om thuis alleen te spelen. Je kind heeft geen behoefte om af te spreken. Het ene kind heeft meer behoefte aan sociaal contact dan het andere.
Er vond geen enkele verandering plaats in de aanmaak van GABA. Deze ontdekking verklaart waarom kinderen zoveel sneller leren dan volwassenen: doordat de GABA-concentratie omhoogschiet zodra kinderen iets leren, slaan ze de informatie sneller op. Dat werd in andere experimenten nogmaals bevestigd.
Gemiddeld spelen kinderen 8,4 uur per week buiten. 58% van de kinderen speelt minder buiten dan dit gemiddelde. 13% van de kinderen spelen deze 8,4 uur buiten en 28% van de kinderen zit boven dit gemiddelde.