Snelladen is niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode. Gelukkig heb je in de praktijk de snellader maar heel af en toe nodig. Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh.
Opladen van een elektrische auto is bij een snellaadstation zo langzamerhand duurder dan de tank volgooien met diesel of benzine, tenminste als de prijs per kilometer wordt berekend. Alle aanbieders van snelladers hebben hun tarieven de afgelopen maanden en jaren fors verhoogd.
Waar betaal ik voor tijdens publiek laden? Natuurlijk betaal je voor elektriciteit, de laders het materiaal en het onderhoud van de laders. Als het gaat over snelladen, zijn de kosten doorgaands hoger dan regulier laden. Dit komt doordat hier meer energie voor nodig is en de laders duurder zijn.
Snelladen = niet goed? Hoe de wagen wordt opgeladen, speelt volgens het onderzoek ook een rol. Snelladen zou namelijk niet zo goed zijn voor de batterijcapaciteit. Verrassend genoeg zou de aard van het gebruik van de auto geen of zeer weinig invloed hebben op de levensduur van de accu.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Hoe langzamer, hoe beter. Snel laden is dus een extra belasting voor je accupakket. Nu is het niet zo dat je met één keer snel laden meteen je batterijen om zeep kunt helpen, zeker niet, maar wees je ervan bewust dat de levensduur van je accu sneller af kan nemen als je vaker aan een snelle laadpaal staat.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Bij een benzine auto ben je ongeveer 12 cent per kilometer kwijt, terwijl je bij een elektrische auto ongeveer tussen de 3 en 7 cent per kilometer kwijt bent. De laadkosten zijn afhankelijk van waar en hoe je laadt. Wanneer u thuis laadt, bent u het minste kwijt, ongeveer 22 cent per kWh.
Wat is goedkoper: tanken of je elektrische auto opladen? Elektriciteit is per kilometer een stuk goedkoper dan benzine, aldus Gaslicht.com. Natuurlijk rijzen de energieprijzen momenteel wel de pan uit. Hoeveel je precies betaalt, hangt af van je energiecontract.
Dus ja, laden is vaak goedkoper dan tanken
De ANWB rekende uit dat het laden van een elektrische auto in Nederland, op verschillende niveaus en bij een jaarlijks verbruik van 15.000 kilometer, ongeveer €1275 kost.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Wat kost het laden bij Fastned? Laden bij Fastned kan tegen een tarief van €0,59* per kWH. Het is niet niet verplicht om een account aan te maken. Laden via een abbonnementsvorm in combintatie met Travelcard is niet mogelijk.
Daarnaast berekenden we de kostprijs van elke laadbeurt. Voor thuis namen we het goedkoopste nachttarief van 19 eurocent/kWh, voor het werk 11 eurocent/kWh en voor de publieke laadpalen de gemiddelde marktprijzen van 35 eurocent/kWh voor gewone en 65 eurocent/kWh voor een snellaadpaal.
Wat kost het laden bij een Supercharger? De kosten van het opladen van een niet-Tesla bij een Supercharger variëren van € 0,66 tot € 0,70 per kWh, afhankelijk van de locatie waar je laadt.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Retaildiscounter Lidl stopt met het aanbieden van de mogelijkheid voor klanten om gratis hun auto op te laden. Afrekenen gaat voortaan via de eigen app Lidl Plus. Lidl bevestigt dat het stopt met het aanbieden van gratis opladen in antwoord op vragen van Distrifood.
Volgens het FD werken Porsche, Jaguar en Audi aan elektrische modellen die wel met 350 kW kunnen laden. Allego verwacht dat meer automerken zullen volgen. Tesla gelooft trouwens niet in 350 kW; het bedrijf denkt hooguit laders te gaan bouwen van 200 à 250 kW.
Een auto die met 50 kW kan snelladen, laadt een accu met een capaciteit van 50 kWh in precies een uur van leeg naar vol. Zowel een laadsnelheid van 50 kW als een accu van 50 kWh (ongeveer goed voor 250 kilometer in de praktijk) zijn waardes die we op dit moment zien bij middenklasse elektrische auto's.
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.