Sensopatisch spel stimuleert je kind om zijn zintuigen te gebruiken en te ontwikkelen. Als volwassene ken je, zonder dat je je er misschien bewust van bent, een hoop zintuiglijke ervaringen. Denk aan het gevoel van gras onder je voeten, extra lang onder de warme douche staan of de geur van versgebakken appeltaart.
Ze leren niet alleen het materiaal kennen, en vies worden maar ook bijvoorbeeld fijne motoriek als ze met kleine onderdelen spelen. Sensopatisch spel is een rustgevende activiteit die kinderen ook helpt om emoties en gebeurtenissen te verwerken. Daarom wordt het ook veel gebruikt tijdens therapie.
Sensopathisch spel is de benaming voor al het zintuiglijke spelen waarbij je gebruik maakt van materiaal zonder vaste vorm en een beroep doet op de zintuigen. Denk hierbij aan spelen met zand, water, scheerschuim, rijst etc. Sensopathisch spel heeft geen gericht doel.
In de praktijk komt het erop neer dat het gaat om het spelen met ongevormde materialen. Hierbij moet je niet alleen denken aan zand, water en klei, maar ook aan rijst, scheerschuim, kralen, maïs etc. Dit materiaal heeft een enorme aantrekkingskracht op de jonge kleuters.
Bij sensopatisch spel staan zintuigelijke ervaringen met ongevormde materialen, zoals zand, klei en water, centraal. Het sensopatisch spel vindt men op alle spelniveaus terug. Het wordt te weinig aangeboden aan jonge kinderen, omdat ze wel eens 'rommel' maken.
Sensomotorisch speelgoed is gericht op de ontwikkeling van de sensoriek en motoriek van kinderen en heeft een positief effect op de zintuigen en beweging. Sensomotorisch speelgoed wordt ook vaak gebruikt voor training en therapie waar beweging en zintuigen een rol spelen zoals kinderfysiotherapie en ergotherapie.
Waarom is een goede sensomotorische ontwikkeling belangrijk? De sensomotorische ontwikkeling is erg belangrijk voor de totale ontwikkeling van kinderen. Door (senso)motoriek leren kinderen hun eigen lichaam kennen, en via hun eigen lichaam de wereld om hen heen.
Het woord zegt het eigenlijk al; sensorisch spel is een activiteit waarbij de zintuigen geprikkeld worden. Het hoeft niet per se rommelig te zijn en ook niet duur. Je kunt het zo groot maken als je zelf wil. Geef bijvoorbeeld een kind een bak gevuld met zand, rijst of water en de kinderen kunnen al aan de slag.
De ontwikkeling van de zintuigen valt onder de sensomotorische ontwikkeling. Het is de start van het verkennen, ontwikkelen en leren.
Het materiaal stimuleert vooral beweging en gevoel en veroorzaakt dat een kind uit zichzelf door wil gaan met het bewegingen en voelen van het schuim. Door een afgebakend vlak aan te bieden wordt de activiteit tegelijk ook enigszins begrensd.
Manipulerend spel Deze spelvorm zie je als jonge kinderen voorwerpen steeds opnieuw laten bewegen of een beweging steeds herhalen met het eigen lichaam (bijv. voet steeds willen pakken).
functioneel spel
Bij functioneel spel worden voorwerpen gebruikt voor het doel waarvoor ze zijn gemaakt, zoals het grijpen van speeltjes aan een mobiel, het rollen van een bal en het bouwen van torens en bruggen.
Verbeeldend spel Bij verbeeldend spel wekt spelmateriaal een innerlijk beeld, een (veelal door emoties gekleurde) herinnering tot leven. Die verbeelde wereld is anders dan de werkelijkheid van alledag en er kan daar meer dan in de gewone wereld.
Denk aan stukjes stof, lege verpakkingen, denappels, gordijnringen, kartonnen dozen, lege plastiek flessen, knopen, stenen, plastiek buizen, paletten, kussens, dekens, houten planken, strobalen, isomo, papiersnippers, maïskorrels, ... Open einde (speel)materiaal moet niet op één vaste manier gebruikt worden.
Sensorisch speelgoed (of sensorisch spel) is speelgoed waarbij de zintuigen van je kind gestimuleerd worden waardoor hij/zij zo fysiek en cognitief geprikkeld en uitgedaagd wordt. Je helpt je kind om de wereld om zich heen beter te begrijpen dankzij de ervaringen die hij/zij opdoet.
Sensomotorische Oefentherapie Sensomotoriek is een interactie van "gevoel" en motoriek. Waargenomen prikkels door zintuigen en verwerking hiervan in de hersenen vormen informatie die vereist is om de uitvoerorganen (spieren) de juiste bewegingsrichting en -kracht te laten uitvoeren.
Sensorische integratie therapie wordt ook wel sensomotorische integratie therapie, SI-therapie of SMI-therapie genoemd. Tijdens sensorische integratie therapie leer ik je om de zintuigprikkels op een betere manier te verwerken en integreren.
Morele competentie kan worden omschreven als: de bekwaamheid en bereidheid om taken adequaat en zorgvuldig uit te oefenen, rekening houdend met alle in het geding zijnde belangen, gebaseerd op een redelijke beoordeling van de relevante feiten.
Iemand met een sensorische integratiestoornis kan bepaalde informatie verkeerd interpreteren, neemt de prikkels te sterk waar of weet niet wat hij ermee aan moet. Dit kan resulteren in bijvoorbeeld woedeaanvallen of ongepast gedrag.
De cognitieve ontwikkeling is een breed begrip. Het leren, onthouden, het oplossen van problemen en intelligentie vallen allemaal onder cognitieve ontwikkeling. De tekst hieronder is vooral gericht op het leren en denken. Een belangrijke theorie over de ontwikkeling van leren en denken is de theorie van Piaget.
De motorische ontwikkeling is het proces waarbij een kind zijn spieren leert beheersen en gebruiken. De motoriek is onder te verdelen in twee soorten, maar deze zijn wel nauw met elkaar verbonden: De grove motoriek. Dit gaat om het bewegen en coördineren van het hele lichaam.
Wat is de cognitieve ontwikkeling van een peuter? Met cognitieve ontwikkeling bedoelen we dat je peuter zich ontwikkelt in het denkvermogen. Dus begrijpen, onthouden, redeneren en denken. We noemen dit ook wel de ontwikkeling van de intellectuele vaardigheden.