"De filosofie van Rituals zit dicht aan tegen de tijdsgeest van nu, waarin mindfulness en yoga een belangrijke rol spelen", zegt hij. Dat zijn bedrijf veel innoveert is de andere succesfactor: "Zelfs midden in de crisis groeiden wij door, omdat wij blijven investeren in innovatie, mensen en winkels."
Rituals is een Nederlands cosmeticabedrijf met meer dan 800 winkels, verspreid over 33 landen. Het assortiment bestaat met name uit luxueuze hygiëneproducten, zoals zeep, bodyscrubs en crèmes, waarbij oriëntaalse geuren het uitgangspunt zijn. Ook verkoopt Rituals onder meer thee, kleding en parfums.
In 1998 werd het bedrijf Rituals opgericht in Brussel en Parijs. Het doel van oprichter Raymond Cloosterman, was om gewone dingen bijzonder te maken. Hij besloot uit te gaan van bestaande Unilever producten en deze te verbeteren totdat ze aan zijn standaard voldeden.
We verkochten luxe producten voor een betaalbare prijs. We hadden geen doelgroep op basis van leeftijd, of geslacht, maar op basis van mindset: mensen die wilden genieten. En we zetten in op het creëren van kleine geluksmomentjes, even stilstaan in de hectiek van alledag.
Het eerste en belangrijkste businessinzicht van Rituals was dat mensen ervoor open zouden staan om van alledaagse routinematige dingen rituelen te maken. Het tweede inzicht was dat 'thuis' voor mensen een verlengstuk van hun persoonlijkheid zou worden. De bevlogenheid van Cloosterman werkte aanstekelijk.
Waar worden onze producten geproduceerd? Alle cosmetica producten worden geproduceerd door specialistische laboratoria en hi-end cosmetica bedrijven in Europa. Bevatten de producten plastic scrubdeeltjes? Alle Rituals producten zijn 100% plastic scrub vrij!
Rituals begrijpt heel goed dat het niet gaat om de producten zelf. In plaats daarvan verkopen ze pure luxe en verwenmomenten, zowel voor jezelf als om anderen mee te verrassen. Dat is geld waard, waardoor je bereid bent om 2x zoveel te betalen ten opzichte van vergelijkbare producten bij andere merken.
Kort samengevat is mijn review over de Rituals producten niet zo positief. Qua huidproducten klopt dit ook zeker. Omdat deze gewoonweg teveel irriterende geurstoffen bevatten. Maar van The Rituals geurstokjes, geurkaarsen, homesprays en parfum zal ik altijd fan blijven!
We zijn een wereldwijd merk dat in het jaar 2000 is opgericht in Amsterdam. Tegenwoordig is Rituals actief in meer dan 807 winkels, 2700 shop-in-shops verspreid over 33 landen in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Noord- en Zuid-Amerika.
Raymond Cloosterman, de latere oprichter van het Nederlandse beautymerk Rituals, groeit op in Nijmegen. Hij verruilt zijn geboortestad uiteindelijk om bedrijfseconomie te gaan studeren in Rotterdam.
Cosmeticaketen Rituals maakt geen reclame voor zijn producten, maar probeert klanten aan zich te binden via social media. “Op de verschillende social media-kanalen hebben we direct contact met onze klanten”, vertelt hoofd marketing van Rituals, Nicole Verburg, donderdag tijdens het Social Media Congres 2012.
Tegenwoordig beheert Rituals meer dan 600 winkels in 27 landen in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Noord-Amerika. Volgens de strategie van het bedrijf worden alle winkels in eigen beheer gerund. We gebruiken daarom geen franchisesysteem in nieuwe landen of in de landen waar we momenteel al winkels hebben.
"Wij zijn het snelstgroeiende beautymerk van Europa. Onze ambitie is om nog sneller te groeien en een internationaal merk te worden", vertelt Raymond Cloosterman, CEO van Rituals.
Rituals aanbieding Douglas
Je kunt kiezen uit parfums, verzorgingsproducten, beauty, cosmetica en fashion. Uiteraard is er ook een combinatie van deze producten verkrijgbaar in de vorm van een geschenkverpakking als Rituals aanbieding Douglas.
Voorbeelden van winkelketens waar Rituals een deel van de winkelpanden uitbaat zijn V&D, De Bijenkorf en MOOI. Tenslotte heeft Rituals ook enkele zogenoemde City Spa's. In deze filialen kan je massages krijgen en zodoende de Rituals producten leren kennen.
Persoonlijk leven. Cloosterman is getrouwd met Colette van Eerd. Zij is telg uit de superfamilie Van Eerd en sinds 2011 ceo bij Jumbo. Samen hebben ze 4 kinderen en wonen ze een groot deel van het jaar in het Belgische Knokke.
Rituals Cosmetics Enterprise B.V. is een Nederlands cosmeticabedrijf met circa 800 winkels, verspreid over 27 landen, waarvan er 111 in Nederland.
Je zoekt een mooi plekje in je huis (woonkamer, slaapkamer, badkamer - het kan allemaal) en zet daar het flesje neer. Je steekt de stokjes erin en rangschikt ze een beetje netjes. Tadaaa! Je wordt direct happy van het aroma en het enige wat je hoeft te doen, is de stokjes iedere 4-5 dagen even omdraaien.
Van het PR bureau dat Rituals vertegenwoordigt kreeg ik de officiële statement van Rituals omtrent natuurlijke ingrediënten, maar ook een concreet cijfer: “Het percentage natuurlijke ingrediënten is voor de hele [Namasté] lijn gemiddeld 98%.”
"De filosofie van Rituals zit dicht aan tegen de tijdsgeest van nu, waarin mindfulness en yoga een belangrijke rol spelen", zegt hij. Dat zijn bedrijf veel innoveert is de andere succesfactor: "Zelfs midden in de crisis groeiden wij door, omdat wij blijven investeren in innovatie, mensen en winkels."
Zo streeft Rituals onder de naam Rituals Cares naar 'het zo veel mogelijk gebruiken van materialen die natuurlijk, recyclebaar en niet schadelijk zijn voor het milieu. ' Ook zegt de winkel gebruik te maken van duurzaam verkregen grondstoffen en stimuleert het leveranciers om RSPO gecertificeerde palmolie te gebruiken.
We gebruiken geen microplastics of microbeads in onze producten.
1. Rituals The Ritual of Jing Bodycrème. Voor ons is dit het beste Rituals product doordat het product ook echt doet wat het moet doen. De fijne bodycrème met sacred lotus en jujube maakt je huid egaal en legt een beschermend laagje aan.