Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, komen de prijsverschillen tussen landen vooral door de mate waarin het openbaar vervoer gesubsidieerd wordt door de overheid.
Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
Uit onderzoek van Eurostat blijkt dat het ov in Nederland 32 procent duurder is dan het Europese gemiddelde. Bert van Wee is hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft en weet heel veel over het openbaar vervoer. "De totale kosten zijn ongeveer vier keer zo hoog als wat de reiziger zelf betaalt.
Er zitten veel voordelen aan het gratis maken van het openbaar vervoer in heel Nederland. Ten eerste neem je de drempel weg voor mensen om wat verder weg een baan te zoeken (lagere werkeloosheid). Ten tweede zijn er minder files, wat een efficiëntieslag oplevert.
Een enkeltje naar plaatsen als Brussel, Lille, Parijs, Keulen, Frankfurt of Berlijn is met de bus goedkoper dan met de trein. En soms is de bus nog comfortabeler en sneller ook. Vanuit steden als Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Eindhoven rijden bussen van busmaatschappijen als Ouibus en Flixbus.
Gratis openbaar vervoer leidt tot een toename van het gebruik van openbaar vervoer. Hierdoor moeten er meer treinen en bussen worden ingezet om het aantal extra gebruikers te kunnen vervoeren. Dit kost veel geld, terwijl het geen economische winst heeft voor de overheid omdat het vervoer de gebruiker geen geld kost.
Gratis OV maakt in Luxemburg onderdeel uit van een groot project voor infrastructuur. Het Benelux-land geeft tot 2027 circa 4 miljard euro uit voor verbeteringen van bus- en treinverbindingen. Jaarlijks kost het de regering zo'n 41 miljoen euro om iedereen gratis vervoer te bieden.
Sinds 1 maart 2020 hebben de reizigers van het Luxemburgse openbaar vervoer geen vervoersbewijs meer nodig om op de bus, trein of tram te stappen.
Elk kind van vier jaar en ouder heeft een persoonlijke OV-chipkaart nodig om op saldo met korting te kunnen reizen. Is je kind 3 jaar en 6 maanden oud, dan kun je deze kaart al voor hem of haar aanvragen. De korting voor kinderen wordt automatisch op deze persoonlijke OV-chipkaart verrekend.
Het ov in Nederland is al heel duurzaam. Zo rijden alle elektrische reizigerstreinen sinds 2017 op groene stroom. En moeten vanaf 2025 alle nieuwe bussen rijden op 100% hernieuwbare energie of brandstof. Dat staat in het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer.
van vrijdag 12.00 tot maandag 04.00 uur. op feestdagen 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag. vanaf 12.00 uur op de donderdag vóór Goede Vrijdag, de dag vóór Koningsdag, de dag vóór Bevrijdingsdag en de woensdag vóór Hemelvaart.
Een OV kaart voor studenten kost bijna 100 euro per maand. En dat moet je dus allemaal terugbetalen als je niet op tijd afstudeert. Voor alle maanden en jaren dat je een studenten OV kaart hebt gehad.
1: Het is goedkoper
Reizen met de trein is vaak goedkoper dan reizen met de auto. Dit komt onder andere door de torenhoge benzineprijs van nu. Ook zijn de parkeerkosten, met name in de grote steden, soms niet meer te overzien. Voor een dagje parkeren in Amsterdam ben je al snel een aantal tientjes lichter.
Openbaar vervoer gebruiken, dat is een concrete handeling stellen ten voordele van het milieu. Voor eenzelfde traject kan men tot 75% minder CO2 uitstoten in vergelijking met de auto. De metro's en trams rijden op elektriciteit (100% groene stroom) en veroorzaken dus geen directe vervuilende uitstoot.
In Spanje is het gratis treinen tot einde jaar. De inflatie in Spanje is huizenhoog en ligt inmiddels boven de 10% op jaarbasis. Veel Spanjaarden komen daardoor in financiële problemen. De gratis treinabonnementen moeten de lasten wat verlichten.
Het ticket is persoonsgebonden en geldig van de eerste tot en met de laatste dag van elke maand en kost 9 euro voor deze periode. Het kan worden gebruikt in het plaatselijk vervoer, d.w.z. regionale treinen, bussen, S-Bahnen, U-Bahnen en trams.
Vanaf 2020 was al het openbaar vervoer, inclusief de trein (ook een primeur!), gratis.
Geldig bij alle maatschappijen
Blinden en slechtzienden reizen gratis met het openbaar vervoer (NMBS, De Lijn, MIVB en TEC) met de nationale verminderingskaart van de FOD Sociale Zekerheid.
RET: Gratis OV voor AOW-gerechtigden, 65-plussers en inwoners met een laag inkomen.
De Europese Unie pakt uit: als je 18 bent, kom je in aanmerking voor een gratis Interrailkaart waarmee je door Europa kunt reizen. Er zitten wel wat voorwaarden aan vast.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
Tweede en eerste klas reizen
De prijs voor de eerste klas-reizen stijgt met gemiddeld 3 procent. Dat percentage ligt net als in 2021 iets hoger dan het inflatiecijfer, omdat de NS in 2019 en 2020 de tarieven voor de eerste klas niet verhoogde.