Waarom we onderhandelen Er zijn drie redenen die de basis vormen van een onderhandelingssituatie: Je wilt iets van de andere partij en je bent bereid om in ruil daarvoor iets te doen. De andere partij wil iets wat jij kunt bieden en is bereid om je te geven wat je wilt. Beide partijen willen een deal sluiten.
Een onderhandeling is een proces waarmee twee personen of groepen (de partijen) proberen om door middel van voorstellen en tegenvoorstellen tot een overeenkomst te komen. Loven en bieden is een simpele vorm van onderhandelen (eendimensionaal) maar complexe onderhandelingen vergen creativiteit.
Een goede onderhandeling is een win-win situatie. Beide partijen zijn tevreden met de bereikte overeenkomst. Het resultaat is een oplossing die fijn is voor zowel de één als de ander, waarbij er geen verliezers zijn.
Heeft de bereidheid om zich voor te bereiden op een onderhandeling. Heeft diepgaande kennis van het onderwerp waarover wordt onderhandeld en is in staat om ook onder grote druk helder te denken. Beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en is tegelijkertijd in staat goed te luisteren.
Onderhandelen is een proces waarin wederzijds afhankelijke partijen met tegenstrijdige én overeenkomstige belangen samen willen werken aan een overeenkomst die voor beide betrokkenen acceptabel en realistisch is.
De drie meest kritische elementen die een grote invloed hebben op het verloop en het eindresultaat van de onderhandelingen zijn: macht, informatie en tijd.
Positioneel versus principieel onderhandelen
Kies je voor principieel onderhandelen, dan focus je op belangen en zoek je naar een win-win-oplossing. Positioneel is harder, geschikt voor eenmalige onderhandelingen zonder toekomstige relatie.
Bij een tegenbod accepteert de verkoper uw bod niet, maar stelt een andere koopprijs voor. Vanaf dat moment bent u in onderhandeling. U mag uw bod altijd intrekken of veranderen. U mag bijvoorbeeld het bedrag verhogen of andere voorwaarden stellen.
Een goede gespreksstructuur
Tijdens de inleiding kunt u samen met uw gesprekspartner bepalen hoeveel tijd u uittrekt voor het gesprek en wat voor onderwerpen u wilt bespreken. In het midden van het gesprek bespreekt u deze onderwerpen en aan het einde van het gesprek vat u in het kort samen wat er besproken is.
De laagste prijs hoeft niet altijd de beste keuze te zijn. Neem ook zaken als looptijd van een contract, garantie en service mee in je afweging. Wat kan helpen, is om het woord 'korting' niet te gebruiken in de conversatie. Vraag of 'een leuke prijs' of 'speciale prijs' tot de mogelijkheden behoort.
Communicatie omvat de competenties die betrekking hebben op gedrag dat is gericht op onderlinge interactie en communicatie, persoonlijk optreden en sociale vaardigheden. Het effectief communiceren in onderhandelingssituaties, leidend tot overeenstemming en acceptatie bij beide partijen.
afdingen, afpingelen, marchanderen, negotiëren, onderhandelen, pingelen. pingelen (ww) : afdingen, dingen, marchanderen, onderhandelen, sjacheren.
Een sympathiekere onderhandelingsstrategie voor een arbeidsvoorwaardengesprek is die volgens de 'principiële methode'. Hierbij vormen objectieve criteria het vertrekpunt. Bij onderhandelingen over salaris kijk je bijvoorbeeld naar objectieve criteria als het loon in een vergelijkbare functie, leeftijd, ervaring etc.
Onderhandelen met een particulier
Besef dat je eigenlijk alleen over de prijs zelf kunt onderhandelen. Die kan dus maar beter zo laag mogelijk zijn. Je kunt immers niks inruilen, je kunt geen garantie afdwingen, je kunt niet terug als er iets niet blijkt te functioneren aan de auto, etc.
Wat is de onderhandelingsruimte? De onderhandelaar denkt na over wat er maximaal en minimaal (absolute ondergrens) haalbaar is. Onderzoek wat gangbare tarieven, uurlonen, etc. zijn.
Auto kopen tips: onderhandelen bij een autobedrijf of dealer doe je zo. Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen.
De verkoper kan vervolgens op drie manieren reageren op jouw openingsbod. Hij/zij wijst het bod direct af, accepteert het bod óf brengt een tegenbod uit. Na zo'n tegenbod is het weer jouw beurt: accepteer je je bod, wijs je het af of breng je een nieuw bod uit?
De nadruk ligt op het verkennen waar het partijen principieel om gaat, het zo goed mogelijk verenigen van de belangen van beide partijen. Partijen hebben er vaak moeite mee hun werkelijke belangen kenbaar te maken en verschuilen zich achter onverzettelijke standpunten.
Begin altijd met een lager bod dan je uiteindelijk bereid bent te betalen, zodat je ruimte hebt om te onderhandelen. Onderhandel eerst over een korting op de prijs en pas daarna, als er echt geen korting in zit, over gratis extra's. Bedenk goed wat de waarde van gratis extra's is.