Dit heeft te maken met de schaarste. Nike produceert per oplage maar een X aantal schoenen. Door de enorme vraag, zie je dat de schoenen binnen no-time uitverkocht zijn. Dit is ook één van de redenen, waarom Nike Jordan schoenen zo duur zijn.
De schoenen die oud-basketballer Michael Jordan in 1998 droeg tijdens de NBA-finale tegen Utah Jazz hebben bij een veiling 2,2 miljoen dollar opgeleverd. Daarmee zijn dit volgens veilinghuis Sotheby's de duurste sportschoenen ooit.
Nike-schoenen hebben een lange geschiedenis in de wereld. Ze zijn al meer dan 50 jaar populair bij het brede publiek, dit komt mede doordat de schoenen in de loop der jaren steeds aan de veranderende behoeften van de consument hebben voldaan. Nike loopt voorop in design en techniek, en zullen dit altijd blijven doen.
Nike is een Amerikaans bedrijf dat in 1964 is opgericht als Blue Ribbon Sports. Het concern, dat tegenwoordig sportschoenen, -kleding, -accessoires en -apparatuur verkoopt, veranderde in 1978 haar naam in Nikè, naar de Griekse godin van de overwinning.
Goede voorbeelden zijn de Nike Air Max 1, Nike Air Jordan 1 en Adidas Yeezy Boost 350. Zogenoemde “high end” sneakers zijn meestal voorbestemd om waardevast te blijven of te stijgen in waarde.
1. Air Jordan 12 Flu Game (gesigneerd) – €96.987. De duurste Air Jordan sneakers die je kunt kopen zijn de gesigneerde Air Jordan 12 Flu Game schoenen, die verkocht werden voor maar liefst €96.987.
NIKE AIR JORDAN 4 RETRO BLACK CAT voor €215,00 | Basketzone.net.
Een onderzoek heeft aangetoond dat er kinderarbeid plaatsvindt in de productieketen van Nike. In de jaren die volgen komen er af en toe berichten aan het licht van mensenrechtenproblematiek in de kledingketen.
Bill Bowerman en Phil Knight richtten het bedrijf in 1964 onder de naam "Blue Ribbon Sports" (BRS) op, voerden het merk 'Nike' vanaf 1972 en veranderden in 1978 de naam van het bedrijf in 'Nike, Inc. ', naar de Griekse godin van de overwinning Nikè.
1. Nike Air Force 1 '07 'Triple White' | CW2288-111. De Nike Air Force 1 '07 'Triple White' is de bestverkochte sneaker van het hele jaar.
Op de binnenzolen van authentieke Nikes vind je het Nike logo. Heeft de inlegzool geen Nike teken, dan is er waarschijnlijk sprake van fake. Heb je tweedehands Nike sneakers gekocht, dan even opletten.
Naast het leveren van kwaliteit voor een redelijke prijs maakte Nike vooral naam door de lucratieve samenwerking met beroemde atleten, zoals Michael Jordan, de voetballers van het Nederlands mannenelftal, golfer Tiger Woods en tennissterren Roger Federer, Serena Williams en Maria Sharapova.
Nike Dunk High
Je ziet ze overal, maar dan ook echt overal, op de straten voorbij wandelen. Nike Dunks zijn zonder twijfel de meest populaire schoenen van dit moment.
De zwart-rode Air Jordan 13's gingen voor 2,2 miljoen dollar onder de hamer, omgerekend ruim 2 miljoen euro. Daarmee zijn de schoenen volgens Sotheby's de duurste sneakers die ooit geveild werden. Volgens het veilinghuis gaat het om het enige nog volledige paar schoenen gedragen door Jordan tijdens de NBA Finals.
In 2022 verdiende Michael Jordan meer dan $ 250 miljoen aan royalty's betaald door Nike voor de verkoop van Jordan's schoenen en kleding (wat alleen al in 5 meer dan $ 2022 miljard bedroeg). Tussen 2018-2022 verdiende Michael Jordan bijna een miljard dollar aan royalty's uit de verkoop van de Jordan merk.
Zoals de Air Jordan 1 vroeger razendsnel uitverkocht, is het nu de Nike Dunk waar je de wekker voor moet zetten om op tijd bij een release te zijn. De populairste colorways verkopen binnen enkele minuten uit, waardoor de sneaker de resell markt al een poosje domineert.
En je ziet dit terug op het sportveld, op het strand of op straat. Want het is de ruggengraat van elk merk in onze familie: Nike, Converse en Jordan.
Wie is eigenaar van Nike? De familie Knight is eigenaar van Nike. De grootste individuele aandeelhouder is inderdaad Travis A. Knight, zoon van Philip Knight, mede-oprichter van Nike, met een belang van 7% in klasse A-aandelen en een belang van 2.7% in klasse B-aandelen.
Het Nike logo heeft een naam
Toen het Nike logo in 1971 geboren werd, kreeg het ook een naam: de 'Nike Swoosh'. Het logo is niet echt een vinkje en ook niet echt een vleugel. 'Check' of 'Wing' waren dan ook geen goede namen geweest voor het Nike logo. De naam 'Swoosh' geeft weer dat gevoel van beweging en snelheid.
We hanteren een zero-tolerance beleid voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid. Alle leveranciers die voor ons werken, moeten ons strikte beleid ter bestrijding van dwangarbeid en kinderarbeid ondertekenen en naleven. In 2020 hebben we 0 gevallen van kinderarbeid vastgesteld.
Kleding. Sinds 2020 gebruikt Nike alleen nog maar gecertificeerd biologisch en gerecycled katoen of Better Cotton, dat met veel zorg gemaakt wordt door het Better Cotton Initiative. Dat betekent 100% duurzaam katoen in al jouw Nike producten! Nike recyclet elk jaar meer dan 1,5 miljoen pond katoen.
Het is Flyleather. Nike Flyleather maakt gebruik van gerecycled leerafval dat ontstaat tijdens het productieproces, en dat anders zou worden weggegooid. Het resultaat? Een nieuw slijtvast materiaal dat 40% lichter is dan volnerfleer.
NIKE SPREIDT ZIJN VLEUGELS
Op dat moment was Nike vooral bekend als merk voor hardloopschoenen. Al sinds de eerste release in 1984 hebben de Air Jordan en de gerelateerde producten het domein van Nike uitgebreid en zetten deze de toon voor de moderne basketbal- en sneakercultuur zoals wij die nu kennen.
GS. Afkorting voor “Grade School”. Hiermee duidt Nike de schoenen voor kinderen aan in de maten EU35,5 - EU40.
Jordan zou vandaag 2,6 miljard dollar waard zijn. Omgerekend is dat 2,3 miljard euro.