Hogere concentratie, rijkere taal Neurologische studies van o.a. Stanford University concluderen dat lezen een cognitief proces is waarbij hersenen de gelezen tekst omzetten in betekenis en informatie, wat concentratie vereist. Hoe vaker je dus leest, hoe meer je dit proces herhaalt.
Lezen is niet alleen leuk, maar ook van groot belang voor je kind en zijn ontwikkeling. Lezen draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de taalontwikkeling van je kind.Bovendien bevordert lezen de concentratie en creativiteit van je kind. Alleen maar voordelen dus.
Lezen is brandstof voor het brein
Lezen is een bijzonder krachtig middel om het brein te prikkelen. Voor het lezen zijn vele hersenfuncties nodig: de waarneming, de taal, het geheugen, het redeneren en het voorstellingsvermogen, de aandacht, en het vermogen om te selecteren tussen hoofd- en bijzaken.
Het lezen vergroot en verrijkt je woordenschat waardoor het makkelijker is je te verwoorden van je eigen gedachten. Het lezen zorgt voor de sociale ontwikkeling. Een kind kan zich verplaatsen in verschillende personages waardoor hij ziet dat ieder anders denkt in dezelfde gebeurtenis of situatie.
Lezen vergroot de woordenschat en de taalvaardigheid van kinderen.Maar het is niet alleen goed voor de taalontwikkeling.Lezen stimuleert ook de sociale en emotionele ontwikkeling. En jongeren die goed en veel lezen hebben betere kansen in de maatschappij.
Wie leest, leert de wereld!
Het maakt een groot verschil in het leven van kinderen en jongeren of ze lezen of niet. Want lezen is noodzakelijk voor leren, zeker het leren op school. Wie goed leest en verhalende en informatieve teksten begrijpt, kan kennis opdoen en zich ontwikkelen.
Lezen is nodig om te kunnen leren en wie goed leest en de teksten begrijpt, kan kennis opdoen en zich ontwikkelen. Maar verhalen helpen kinderen ook om zich beter in te leven en om meer begrip te hebben voor anderen. Lezen heeft dus een positief effect op de sociale ontwikkeling én het stimuleert de fantasie.
Lezen verbetert je brein
Je maakt bijvoorbeeld mentale beelden van wat er op papier staat, en die beelden verdwijnen niet als je je boek dichtklapt. Lees je, dan verrijk je je brein dus met voorstellingen van allerlei situaties, en die kunnen je helpen in de realiteit.
Goed voor de ontwikkeling
Onderzoek wijst uit dat kinderen die van jongs af aan worden voorgelezen betere leerprestaties hebben op school. Ze zijn gemotiveerd om te leren lezen, ze zijn taalvaardiger en ze begrijpen teksten beter.
Waarom is leesplezier belangrijk? Als een kind met plezier een boek heeft gelezen, zal het daarna sneller een nieuw boek oppakken. In 2020 publiceerden de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad hun advies 'Lees! Een oproep tot een leesoffensief' om jongeren vaker, met meer plezier en beter te laten lezen.
Kortom: het lezen van een boek draagt niet alleen cognitieve kennis over, maar vult ook de beeldenbibliotheek in je hoofd. Je voelt er bovendien iets bij: vertedering, spanning, angst of warmte. Daarmee stelt het boek je in staat je te identificeren met personages en te herkennen welke routes zij lopen door hun levens.
Hogere concentratie, rijkere taal
Naast een goede leesvaardigheid helpt lezen ook om ons concentratievermogen te trainen. Neurologische studies van o.a. Stanford University concluderen dat lezen een cognitief proces is waarbij hersenen de gelezen tekst omzetten in betekenis en informatie, wat concentratie vereist.
Het is goed voor 't geheugen
Om te lezen moet je geconcentreerd zijn, je neemt nieuwe informatie in je op, die je ook dient te verwerken. Kortom: je hersenen zijn tijdens het lezen hard aan het werk, waardoor je scherper wordt en je geheugen verbetert.
Wie regelmatig leest, ervaart dan ook minder stress, slaapt beter en heeft meer eigenwaarde. Daarnaast heeft het een positief effect op onze woordenschat en taalvaardigheid.
Gezondheidsexperts en internationale onderzoeken leggen een positief verband tussen verhalen en het mentale welbevinden van personen. Ook in de praktijk zijn veel organisaties actief om onze mentale veerkracht te verhogen via verhalen.
Begrijpend lezen is een mentale vaardigheid, waarbij je je hersenen gebruikt.
Voorlezen draagt bij aan een betere taal- en leesvaardigheid. Maar daarnaast ook op zowel emotioneel, cognitief en sociaal vlak.
Door spelenderwijs te leren vergroten kinderen hun wereld en slaan ze constant nieuwe informatie op. Ze onthouden het en maken dus gebruik van hun geheugen. In stappen zou je cognitieve ontwikkeling als volgt kunnen opsommen: aandacht -> waarnemen -> herinneren -> denken -> redeneren -> begrijpen.
Interactief voorlezen stimuleert de taalproductie van leerlingen omdat de leerkracht met hen in gesprek gaat over het verhaal en de woorden die hierin voorkomen. De woordenschat groeit het meest wanneer de leerkracht nieuwe en moeilijke woorden uitlegt en gericht vragen stelt over deze woorden.
Doordat je veel leest, doe je veel (nieuwe) informatie op.Hierdoor vergroot je ook je kennis van de wereld. Als je je leesvaardigheid vergroot, worden andere (school)vakken ook makkelijker. Je kunt een tekst van bijvoorbeeld geschiedenis of aardrijkskunde veel sneller en beter begrijpen.
Dyslexie en dyscalculie zijn allebei stoornissen in je ontwikkeling. Dyslexie zorgt voor moeite met lezen en schrijven. En door dyscalculie krijg je moeite met rekenen.
Lees je (niet) blind
Momenteel is lezen de belangrijkste oorzaak van bijziendheid. Maar de impact van smartphones en tablets op onze ogen wordt steeds groter. Naast educatief gebruik brengen kinderen steeds meer vrije tijd achter deze schermen door. Hun ogen zijn voornamelijk bezig met dichtbij kijken.
Die verhalen geven kinderen inzicht in wat zich afspeelt in je hoofd. Boeken helpen om over dit soort onderwerpen te praten. Door verhalen te horen leert je kind ook hoe een verhaal is opgebouwd en zo leert het later zelf verhalen vertellen en informatie uit een verhaal halen.
Het is ontzettend goed voor de ontwikkeling van je kind, om je peuter regelmatig voor te lezen. Baby's, peuters en kleuters die door hun ouders worden voorgelezen, ontwikkelen een voorsprong in hun taal- en leesontwikkeling. Wanneer kinderen naar school gaan, stimuleert voorlezen ook de schoolprestaties.
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.