De juiste kledingkeuze. Wie tot nu toe aandachtig heeft gelezen, weet dat de lucht in het vliegtuig sterk geklimatiseerd is. Daarom is het in de cabine van het vliegtuig vaak iets kouder dan in de buitenlucht. De temperatuur aan boord verschilt bovendien ook bij dag- en nachtvluchten.
" Een koude hut helpt tegengaan dat de droge lucht een ergere tol eist van uw lichaam ," zei hij. Hogere temperaturen kunnen geuren ook nog sterker laten ruiken, en onaangename geuren zijn onvermijdelijk in een drukke hut, of iemand in uw buurt nu een tonijnsandwich eet of uw buurman zijn bezwete schoenen uittrekt.
Toch is het belangrijk om tijdens een vlucht zoveel mogelijk water te drinken. Door de lage luchtvochtigheid verliest je lichaam namelijk veel vocht. Zorg daarom dat je na de douane genoeg waterflesjes inslaat om de vlucht mee door te komen.
Over het algemeen daalt de temperatuur naarmate de hoogte toeneemt. Bij droge lucht is de afname ongeveer 1 graad per 100 meter, bij vochtige lucht is dat ongeveer 0,6 graden. Na of aan het eind van een heldere nacht met weinig wind kan de temperatuur tot een bepaalde hoogte ook toenemen met de hoogte.
Van 36.000 voet tot 80.000 voet boven zeeniveau wordt de temperatuurzone als constant beschouwd rond -55 °C of -65 °F .
Zowel in de cockpit als in de cabine heeft de temperatuur een bereik tussen de 18 en 29 graden.
“Dit is absoluut smerig”
“De waterreservoirs aan boord worden namelijk amper schoongemaakt. Stel de vraag aan eender welke stewardess, maar wij drinken zelden koffie of thee. Het water komt uit dezelfde watertank en die is dus gewoonweg smerig.”
Normaal gesproken helpt de beweging van je benen en voeten bij het rondpompen van het bloed, maar tijdens het vliegen zijn je benen nauwelijks in beweging. Met name tijdens intercontinentale vluchten kan bloed zich dan gaan ophopen in de voeten en onderbenen, wat leidt tot zwelling.
Het water dat wordt gebruikt voor kraanwater in vliegtuigen, wordt opgeslagen in watertanks aan boord. Hoewel deze tanks zijn ontworpen voor functionaliteit, kunnen hun onderhouds- en reinigingsprocessen per luchtvaartmaatschappij verschillen. Na verloop van tijd kunnen verontreinigingen zoals coliforme bacteriën zich in deze tanks ophopen, wat potentiële gezondheidsrisico's met zich meebrengt .
„Het is hetzelfde als het raam, je weet nooit hoe schoon het zal zijn. Dus als je een lange broek draagt, heb je minder ziektekiemen. Door een lange broek te dragen vermijden passagiers direct contact met de stoel en zijn ze beter beschermd tegen ziektekiemen in het vliegtuig”, zo geeft hij zijn volgers mee.
“Iedereen draagt tegenwoordig een yoga-legging, maar dit soort synthetische stoffen kun je maar beter vermijden. Ze vliegen sneller in brand en de stof blijft aan je huid plakken in het geval van een brand”, zo vertelt ze aan The Sun.
Hoge hakken, slippers en sandalen.
Dat je geen slippers en sandalen moet aantrekken heeft meerdere redenen. Ten eerste kunnen je voeten extreem koud worden tijdens de vlucht. Het is dan beter om je voeten met iets te bedekken. Ten tweede, voor je eigen hygiëne is het beter dat je geen slippers of sandalen draagt.
De juiste kledingkeuze. Wie tot nu toe aandachtig heeft gelezen, weet dat de lucht in het vliegtuig sterk geklimatiseerd is. Daarom is het in de cabine van het vliegtuig vaak iets kouder dan in de buitenlucht. De temperatuur aan boord verschilt bovendien ook bij dag- en nachtvluchten.
De temperatuur in de cabine schommelt doorgaans rond de 71 tot 75 graden Fahrenheit om de vrieskoude atmosferische omstandigheden tegen te gaan die de cabine beïnvloeden als het vliegtuig stijgt. Hoewel 71 tot 75 graden op papier niet zo koud lijkt, is het een andere ervaring, want zelfs degenen die de kou prefereren, kunnen zich in een vliegtuig ijskoud voelen.
Het zit namelijk als volgt: in elk lichaam zit gas, wat kan uitzetten als de luchtdruk laag is. Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is. Als gevolg hiervan kunt u buikpijn ervaren, een opgeblazen gevoel hebben, of zelfs moeite met uw stoelgang hebben.
Gemiddeld wegen mensen na de vakantieperiode 0.4-0.9 kg zwaarder dan ervoor, dat blijkt uit een review van 15 onderzoeken.
Risicofactoren lange reizen
Dit kan ook gebeuren bij jonge en sportieve mensen. Een lange vliegreis, langer dan 5 uur, kan extra risico geven op een trombose, doordat het zuurstofgehalte van de lucht lager is. Dat heeft invloed op de samenstelling van het bloed, en kan ertoe leiden dat het bloed sneller stolt.
Neem regelmatig korte pauzes om op te staan, uw benen te strekken en rond te lopen. Langdurig zitten, wat de bloedsomloop vertraagt en stolling bevordert, draagt bij aan 75% van de bloedstolsels en beenpijn na lange vluchten of roadtrips.
"In het vliegtuig kookt water op het 7.000 voet equivalent van ongeveer 195 graden [...] Als we kijken naar de Wereldgezondheidsorganisatie, worden bacteriën gedood op 170, dus al die koffie en thee zijn goed." Het lijkt erop dat het aan jou is of je echt een kopje koffie wilt drinken op 30.000 voet.
De strikte regels rondom vloeistoffen in de handbagage zijn ingevoerd na een verijdelde terroristische aanslag in 2006. Terroristen probeerden een aanslag te plegen met vloeibare explosieven verborgen in drinkflesjes. Dit incident leidde tot wereldwijde verscherping van de veiligheidsmaatregelen op luchthavens.
Voor vliegtuigen is ijsvorming op de vleugels het lastigste aan winterse omstandigheden. Doordat er ijs op de vleugels ligt, verandert de luchtstroming over de vleugels.Dat vliegt niet prettig en daarom zal de piloot er alles aan doen om de vleugels ijsvrij te krijgen.
Naast een comfortabele broek is het handig om meerdere lagen aan te trekken. Bijvoorbeeld een t-shirt en een vest of een sweater eroverheen. Je vest of sweater kun je uittrekken als je het te warm krijgt. Krijg je het koud zodra je bent opgestegen of een dutje doet tijdens de vlucht dan trek je hem gewoon weer aan.
Je voelt het vliegtuig snelheid maken en dan trekt hij recht en het voelt aan alsof je op een harde plank loopt. Dus geen geschud meer tenzij je door wat wolken vliegt. Even later heb je niet eens meer in de gaten dat je in een vliegtuig zit!
Door de droge lucht in het vliegtuig kan het neusslijmvlies uitdrogen. Hierdoor werkt niet alleen het filter van de neus minder goed, maar het zorgt ook voor een vervelend, droog gevoel in de neus. Heb je hier snel last van, stop dan een neusspray in je tas die de neusholtes langdurig bevochtigt en verzacht.