Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, komen de prijsverschillen tussen landen vooral door de mate waarin het openbaar vervoer gesubsidieerd wordt door de overheid.
Bert van Wee is hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft en weet heel veel over het openbaar vervoer. "De totale kosten zijn ongeveer vier keer zo hoog als wat de reiziger zelf betaalt. Als je naar de totale kosten kijkt dan betaalt de reiziger ongeveer een kwart en driekwart door de overheid."
Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
Goedkoper OV = minder auto's, of niet? Reizen met het ov is duurzamer dan autorijden: door met de trein naar je werk te gaan bespaar je 4000 kilo CO2 per jaar, aldus Milieu Centraal, gebaseerd op de afstand Utrecht - Amsterdam.
Er zitten veel voordelen aan het gratis maken van het openbaar vervoer in heel Nederland. Ten eerste neem je de drempel weg voor mensen om wat verder weg een baan te zoeken (lagere werkeloosheid). Ten tweede zijn er minder files, wat een efficiëntieslag oplevert.
Gratis OV maakt in Luxemburg onderdeel uit van een groot project voor infrastructuur. Het Benelux-land geeft tot 2027 circa 4 miljard euro uit voor verbeteringen van bus- en treinverbindingen. Jaarlijks kost het de regering zo'n 41 miljoen euro om iedereen gratis vervoer te bieden.
De kosten die het openbaar vervoer met zich meebrengt worden in een systeem van gratis openbaar vervoer in beginsel gedragen door de overheid. Wie trein, tram of bus neemt hoeft als gebruiker niets te betalen, maar burgers betalen uiteindelijk voor dit systeem via de belastingen.
1: Het is goedkoper
Reizen met de trein is vaak goedkoper dan reizen met de auto. Dit komt onder andere door de torenhoge benzineprijs van nu. Ook zijn de parkeerkosten, met name in de grote steden, soms niet meer te overzien. Voor een dagje parkeren in Amsterdam ben je al snel een aantal tientjes lichter.
Treinen, bussen, trams en metro's kunnen veel passagiers tegelijkertijd vervoeren en worden steeds milieuvriendelijker. Daarom stimuleert de Rijksoverheid reizigers om met het ov te reizen in plaats van met de auto. De komende jaren maakt de Rijksoverheid extra geld beschikbaar voor het ov.
Een enkeltje naar plaatsen als Brussel, Lille, Parijs, Keulen, Frankfurt of Berlijn is met de bus goedkoper dan met de trein. En soms is de bus nog comfortabeler en sneller ook. Vanuit steden als Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Eindhoven rijden bussen van busmaatschappijen als Ouibus en Flixbus.
Het is snel, gemakkelijk en kostenbesparend, u heeft de mogelijkheid om uw benen eens te strekken en bovendien krijgt u er onderweg gratis prachtige uitzichten bovenop. Tijd dus om de stress die bij een reis komt kijken, te vergeten: als u voor de trein kiest, dan begint uw vakantie al aan boord.
In heel Nederland is dat voor bus, tram en metro € 4,-. Bij het uitchecken wordt het instaptarief teruggestort op de kaart minus de kosten van de reis. Bij vergeten uitcheck betaalt de reiziger het volledige instaptarief. In Nederland kun je op verschillende manieren reizen en betalen in het ov.
De pieken en dalen van de autokosten balanceren zich van 2009 tot 2018 uit tot een gemiddelde van 23 procent. Bijna hetzelfde getal dus. In het totale plaatje is autorijden echter veel duurder dan met het OV reizen. In Nederland wordt ongeveer tien keer zoveel geld uitgegeven aan de auto vergeleken met het OV.
Van de Nederlandse vervoermiddelen veroorzaakt de trein per reizigerskilometer de minste CO2-emissies. Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Vervoersdiensten in Nederland duurste van EU
We maken een ritje van Amsterdam naar Maastricht. De prijs voor een enkeltje met de trein is €27,40. Je bent dan bijna 2,5 uur onderweg.
Openbaar vervoer gebruiken, dat is een concrete handeling stellen ten voordele van het milieu. Voor eenzelfde traject kan men tot 75% minder CO2 uitstoten in vergelijking met de auto. De metro's en trams rijden op elektriciteit (100% groene stroom) en veroorzaken dus geen directe vervuilende uitstoot.
Een retourticket voor de trein kost minimaal € 92 en doet er naar het stadscentrum ongeveer even lang over als het vliegtuig. Voor een stedentrip Londen is de trein niet alleen duurzamer, maar ook voordeliger voor je portemonnee.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
U krijgt een studentenreisproduct als u een voltijdopleiding doet aan mbo, hbo of universiteit, ook als u nog geen 18 bent. U moet jonger zijn dan 30 als uw studiefinanciering ingaat.
Niet alleen bungalowparken, maar ook reisorganisaties hotelketens en luchtvaartmaatschappijen hanteren een senioren korting, vaak voor personen vanaf 60 of 65 jaar. Deze kortingen kunnen oplopen tot wel 20%! Daarnaast kun je als oudere vaak buiten het hoogseizoen op vakantie, waardoor je goedkoper uit bent.
U krijgt een studentenreisproduct als u een voltijdopleiding doet aan mbo, hbo of universiteit, ook als u nog geen 18 bent. U moet jonger zijn dan 30 als uw studiefinanciering ingaat. Ook niet-Nederlanders kunnen het studentenreisproduct krijgen. Kijk bij de nationaliteitsvoorwaarden voor studiefinanciering.
In Spanje is het gratis treinen tot einde jaar. De inflatie in Spanje is huizenhoog en ligt inmiddels boven de 10% op jaarbasis. Veel Spanjaarden komen daardoor in financiële problemen. De gratis treinabonnementen moeten de lasten wat verlichten.