Finse leerlingen hebben meer vakantie en langere pauzes (75 minuten per dag) dan leerlingen in de meeste andere landen. Het paradoxale is dat “minder” hier blijkbaar “meer” is omdat de prestaties hoger liggen. De docenten zijn allemaal hoog opgeleid en krijgen een grote vrijheid om hun onderwijs zelf vorm te geven.
De Finse leraar is universitair geschoold en heeft meer tijd en vrijheid dan zijn Nederlandse collega's om lessen voor te bereiden, iets waar ook in Nederland over gesproken wordt. Daardoor sluit het onderwijs beter aan op de behoeften van leerlingen.
Finland kent een 9-jarige leerplicht, voor de leeftijdscategorie 7 tot 16 jaar. Dat is de periode waarin de leerling de basisschool doorloopt. De bovenbouw van het voortgezet onderwijs wordt aangeboden door scholen voor algemeen vormend voortgezet onderwijs en scholen voor beroepsvoorbereidend onderwijs.
Finland gaan kinderen vanaf 7 jaar naar de basisschool (first grade). Op de kleinere basisschool, Luolaja, starten de leerlingen als ze 6 jaar oud zijn met 'pre school'. Ze gaan dan elke ochtend naar school (4 uur). Ook als de leerlingen ouder zijn, zijn de schooldagen relatief kort, ongeveer 5 uur per dag.
Volgens de OESO heeft Finland namelijk het beste onderwijs in de westerse wereld. In de Top 20 van de OESO staat Finland, na vijf Aziatische landen, op de zesde plaats.
Op wiskundig vlak presteren alleen Singapore, Japan en Zuid-Korea beter. Vlaanderen kaapt met een score van 521 de eerste plaats in Europa weg. Wat betreft leesvaardigheid moeten wij Singapore, Canada, Finland, Ierland, Estland, Zuid-Korea, Japan en Noorwegen voorlaten.
Afnemende prestaties van leerlingen
De prestaties van leerlingen zijn de afgelopen 20 jaar geleidelijk gedaald. Dit blijkt uit internationale onderzoeken in het basis- en voortgezet onderwijs. In tegenstelling tot vrijwel alle andere landen, presteren leerlingen in Nederland steeds iets minder dan vroeger.
De schooldag begint tussen 8.00 en 10.00 uur en eindigt doorgaans tussen 14.00 en 16.00 uur. De lunchpauze duurt normaal gesproken 45 minuten, met een gratis lunch voor alle leerlingen.
Kleinere klassen én meer leraren
In Finland zitten gemiddeld 19 kinderen in een klas. Scholieren krijgen hierdoor meer persoonlijke aandacht.
In Noorwegen wordt nog over klassen gesproken. De leerplicht bedraagt tien jaar, na het basisonderwijs (klas 1-7) volgt de onderbouw van het voortgezet onderwijs (klas 8-10). Op de meeste Noorse scholen kun je voor beide onderwijsvormen terecht, kinderen gaan dan ook vaak tot hun zestiende naar een en dezelfde school.
Kijk, er is een belangrijk verschil tussen symptomen en oorzaken van de problemen in het onderwijs. Symptomen zijn de negatieve EFFECTEN die we ervaren door de werking van het onderwijssysteem. Denk aan het lerarentekort, de hoge werkdruk, het belabberde docentenimago en leerlingen die onderpresteren.
Veel leeromgevingen zijn grotere ruimten waar je meer competenties kunt ontwikkelen. We moeten afleren dat leerlingen kunnen achteroverleunen omdat een docent vertelt hoe het moet. Docenten moeten juist leren luisteren en door activiteiten het onderwijs vormgeven. Het activerend leren is nog niet echt mainstream.
Hieronder vindt u een lijst van de 20 beste scholen ter wereld: Harvard University. Massachusetts Institute of Technology. Stanford University.
De British School of Brussels (BSB) is erkend als een van de 10 beste scholen in Europa* door de onafhankelijke Spear's Schools Index. De Spear's Schools Index, opgericht in samenwerking met Carfax Education, biedt een overzicht van de allerbeste privéscholen ter wereld.
Het land met de meeste universiteiten op de wereld is volgens de Leiden ranking China met 247 universiteten. Dit zijn er 46 meer dan de Verenigde Staten en 234 meer dan Nederland.
In hun onderzoek hebben niet expliciet onderzocht waarom leerlingen minder gemotiveerd zijn en lagere cijfers halen, maar hij ziet in de praktijk wel een aantal oorzaken. Zo wijst hij op het lerarentekort, en de druk die er op docenten staat. Daarnaast is de wereld van jongeren de afgelopen jaren flink veranderd.
Kinderen tussen 5 en 16 jaar: leerplicht
Alle kinderen tussen 5 en 16 jaar die in Nederland wonen zijn leerplichtig. Dit geldt ook voor kinderen met een andere nationaliteit. En voor kinderen van asielzoekers en vreemdelingen. De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn.
Het voornaamste nadeel dat in verschillende onderzoeken naar voren komt, is dat te veel huiswerk averechts werkt. Het heeft een tegenovergesteld effect en is daarmee dus niet effectief. Als er bij een leerling verzadiging optreedt, uit zich dat in desinteresse en fysieke, maar vooral emotionele vermoeidheid.
De steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere (de G5) komen gemiddeld 14 procent aan leraren tekort, schreef het Onderwijsblad al eerder. Voor de rest van Nederland is dat gemiddeld 8 procent. Onderlinge verschillen zijn groot, maar er is geen regio meer zonder lerarentekort.
Onderwijs is de sleutel voor de ontwikkeling van een kind én van een samenleving. Een kind dat goed onderwijs krijgt, krijgt kansen voor de toekomst. Daarom heeft ieder kind recht op goed onderwijs. Overal en altijd.
Het structurele probleem is niet de hoge werkdruk, de hoeveelheid burn-outs, het achterblijvende salaris, of – met al die dingen samenhangend – het lerarentekort. Dat zijn symptomen. Het werkelijke probleem ligt dieper. De overheid kreeg de afgelopen dertig jaar steeds minder te zeggen over het onderwijs.
Zij moeten naar school. Als uw kind niet meer naar school gaat, zonder goede reden, dan meldt de school dit aan de gemeente. De leerplichtambtenaar van de gemeente stelt vervolgens een onderzoek in. Samen met de leerling, school en ouders probeert de ambtenaar ervoor te zorgen dat uw kind weer terug gaat naar school.
Pubers kunnen leren van negatieve feedback
Crone: 'Jonge kinderen leren voornamelijk van positieve feedback, ze onthouden de dingen die goed gingen. Naarmate jongeren ouder worden, gaan ze meer hypothese-toetsend leren en kijken welke aanpak het beste werkt bij het uitvoeren van een taak.