Inzicht in het marktaandeel van jouw bedrijf is interessant omdat het inzicht geeft over hoe jouw bedrijf het doet ten opzichte van concurrenten. Niet alleen als het gaat om absolute omvang, maar ook omdat het inzichtelijk kan maken hoe jouw bedrijf zich heeft ontwikkeld op de markt.
Wat is een marktaandeel? Een marktaandeel is het percentage van de totale verkoop of omzet van een product, dienst of bedrijf ten opzichte van de totale markt waarin het opereert. Het geeft aan welk deel van de markt wordt bediend door het betreffende product, de betreffende dienst of het betreffende bedrijf.
Antwoord. Om het marktaandeel in percentages te berekenen, moet je de omzet of verkoop van een bedrijf of product delen door de totale omzet of verkoop in de markt en vervolgens vermenigvuldigen met 100. Dit betekent dat Bedrijf A een marktaandeel heeft van 25% in de markt waarin het opereert.
Het marktaandeel is onder meer interessant omdat het iets zegt over de positie van een product of merk ten opzichte van de concurrentie, zowel in absolute omvang als de ontwikkeling van de grip op de markt. Het marktaandeel vertelt hoe dominant een merk is en wat de belangrijkste tegenspelers zijn.
Marktaandeel is het percentage van de totale som aan opbrengsten of verkopen binnen de sector waarin een bedrijf actief is. De onderneming die het grootste aandeel heeft binnen een sector is de marktleider.
Marktaandeel is het aandeel dat een aanbieder van een goed of dienst heeft in de totale omzet op de betreffende markt in een bepaalde periode. Als één aanbieder de gehele markt in handen heeft spreekt men van een monopolie. Als enkele aanbieders samen de markt domineren spreekt men van een oligopolie.
Voor het marktaandeel heb je de totale omzet nodig en je eigen omzet nodig: (omzet totale markt / 100%) x eigen omzet. Voor de marktgroei heb je de nieuwe omzet en oude omzet nodig: (nieuwe omzet – oude omzet) / oude omzet: (€4.326 – €20.543) / €20.543 = -79%.
Voor het relatief marktaandeel heb je je eigen omzet nodig, de totale omzet en de omzet van jouw grootste concurrent: (eigen omzet / totale omzet) / (omzet grootste concurrent / totale omzet).
WAT IS MARKTAANDEEL
Het is een van de belangrijkste maatstaven die bedrijven gebruiken om te weten hoe goed zij het doen ten opzichte van concurrenten. Waarom is marktaandeel belangrijk voor een onderneming? Een groter marktaandeel geeft uw bedrijf een concurrentievoordeel.
Het marktaandeel in Nederland groeide naar 37.0% (bron: NielsenIQ), een stijging van 1,3%pt ten opzichte van 2021. Onverwachte gebeurtenissen in de wereld zorgden er voor dat klanten steeds bewustere keuzes maakten in hun huishoudbudget.
De juiste afstemming tussen omgeving en organisatie is van belang bij het bepalen van een goede marketingstrategie. Met zo'n strategie weet je immers wat de doelen van de organisatie zijn en welke middelen er nodig zijn om die doelen te bereiken. Een marketingstrategie is voor een onderneming onmisbaar.
Een Markt is een plaats waar twee partijen samenkomen om goederen en diensten uit te wisselen. Daarbij is er sprake van een aanbieder en afnemer, dit kan in praktijk een bedrijf en consument zijn (B2C) of twee bedrijven onderling (B2B). Er zijn ook andere vormen mogelijk.
Een gedegen marktanalyse helpt ondernemers bij het identificeren van hun doelmarkt en het ontwikkelen van gepersonaliseerde marketingboodschappen. Het stelt hen ook in staat om te bepalen welke marketingkanalen het meest effectief zijn om hun doelgroep te bereiken.
Je kunt het marktaandeel berekenen door jouw afzet of omzet in bijvoorbeeld die maand tijd af te zetten tegen de totale afzet of omzet aan fietsen in die periode. Werden er in een maand tijd 10.000 fietsen verkocht? Dan ben jij met 2.500 fietsen dus goed voor 25 procent van alle verkopen.
Supermarktketen Albert Heijn heeft zijn marktaandeel in 2022 weten uit te breiden van 35,7 procent naar 37 procent. Daarmee is de grootste supermarktketen van Nederland opnieuw gegroeid. Dat meldt marktonderzoeker NielsenIQ.
Stel, jij bent een bedrijf in de fietsenindustrie en je hebt berekend dat jouw marktaandeel in BMX-en 17 procent is, en dat de grootste speler in je markt 45 procent van de BMX-markt in handen heeft. In bovenstaand voorbeeld zou je relatieve marktaandeel dus (17 : 45) = 0,37 zijn.
De omzet van uw bedrijf is het totale bedrag aan inkomsten uit de verkoop van producten en diensten in een bepaalde periode. Dit wordt ook wel de bruto-omzet genoemd.
Simpel gezegd bekijkt u bij 'marktpotentieel berekenen' welk gedeelte van de markt al klant bij u is en welk percentage van de markt nog niet. Zo weet u welke bedrijven uw product of dienst zouden kunnen afnemen, maar dat nog niet doen.
Het wordt berekend als het percentage van de bedrijfsomzet ten opzichte van het totale aandeel van de omzet in de desbetreffende bedrijfstak over een bepaalde periode.
Val je op? Onderzoek laat zien dat er een sterke relatie is tussen je concentratie/focus en brand uplift. Hoe hoger de aandacht is die iemand geeft aan je advertentie en daarmee ook indirect aan je merk, hoe groter de kans is dat je merk (naamsbekendheid) ook gaat groeien.
De definitie van klantaandeel (customer share, share of wallet) is: Klantaandeel kan gedefinieerd worden als het percentage van de totale bestedingen in een bepaalde productcategorie dat bij de onderneming gedaan wordt en niet bij de concurrent.