In het onderzoek naar de twee varianten van begeleid hardop lezen ging het om twee belangrijke doelen: verbetering van de leestechniek en het bevorderen van een positieve leeshouding.
Begeleid hardop lezen is een effectieve remediëringsmethodiek, zo blijkt uit dit onderzoek, zowel als het individueel wordt aangeboden als aan groepjes van drie leerlingen tegelijk. Bij deze methodiek leest een leerling een tekst hardop, terwijl een ervaren lezer, bijvoorbeeld een onderwijsassistent, hem begeleidt.
Goed technisch lezen is de basis voor al het lezen van een kind, op school en daarbuiten. Technisch leesonderwijs is de vaardigheid van het ontsleutelen van woorden en zinnen. Lezen is noodzakelijk voor leren, via lezen slaan we kennis en informatie op.
Wie leest, leert de wereld!
Wie goed leest en verhalende en informatieve teksten begrijpt, kan kennis opdoen en zich ontwikkelen. Gaat het alleen om kennis? Nee, verhalen en gedichten helpen je kind en tiener ook om zich beter in te leven en om meer begrip te hebben voor anderen.
Functie van leren lezen
Lezen zorgt ervoor dat kinderen leren informatie te verwerken. Dit is nodig om in het dagelijks leven te kunnen functioneren. Overal om ons heen wordt geschreven tekst gebruikt om ons als mens te benaderen. Denk aan reclameborden, instructie voor het bereiden van een maaltijd, contracten, etc.
Het lezen vergroot en verrijkt je woordenschat waardoor het makkelijker is je te verwoorden van je eigen gedachten. Het lezen zorgt voor de sociale ontwikkeling. Een kind kan zich verplaatsen in verschillende personages waardoor hij ziet dat ieder anders denkt in dezelfde gebeurtenis of situatie.
Het Lezen kan zorgen voor asociaal gedrag, mensen gaan zo erg op in het boek dat ze lezen zodat ze dingen in het echte leven vergeten of niet interesseren. Ook kan Lezen zorgen voor het ontstaan van een andere identiteit. Fictieve personages van een boek kunnen onbewust worden overgenomen.
Naast een goede leesvaardigheid helpt lezen ook om ons concentratievermogen te trainen. Neurologische studies van o.a. Stanford University concluderen dat lezen een cognitief proces is waarbij hersenen de gelezen tekst omzetten in betekenis en informatie, wat concentratie vereist.
Als je leest zit je brein vol met prikkels, terwijl deze activiteit op korte en lange termijn veel voordelen oplevert. Het vermindert bijvoorbeeld stress, verbetert de slaapkwaliteit, vergroot je woordenschat en geheugen en het leidt zelfs tot meer intelligentie.
De nieuwste begrijpend lezen methodes:
Nieuwsbegrip, Close reading, Grip op lezen, Leeslink (digibordmethode)
Bij technisch lezen wordt gewerkt aan het vlot leren benoemen van lastige letters (b.v. b/d, eu, ui), directe woordherkenning en het vloeiend en vlot lezen van woorden, zinnen en teksten. Ook is er aandacht voor het lezen met de juiste intonatie.
- Een leesstrategie is een hulpmiddel om iets in een tekst beter te begrijpen. Een leesstrategie is dus geen leesdoel. Het doel van lezen is immers om iets in de tekst beter te begrijpen. - Tekstkenmerken zoals kopjes, alinea's, en dergelijke zijn ook geen leesstrategieën.
Je kunt deze gewoonte doorbreken door te leren lezen in woordgroepen. Je leest hierbij niet elk woord apart, maar je ziet een aantal woorden tegelijk. Dit noemt men fotografisch lezen. Veel mensen vinden dat eng, omdat ze denken dat echt elk woord één voor één moeten lezen, omdat ze anders de tekst niet begrijpen.
Uit een Brits onderzoek uit 2009, uitgevoerd door neuropsycholoog David Lewis van de universiteit van Sussex, blijkt dat lezen helpt tegen stress. Lezen werkt beter en sneller dan andere methoden om de zenuwen te kalmeren, ontdekte hij. Lezen reduceert stress met maar liefst 68 procent.
Het is een populaire mythe die bijna iedereen wel eens heeft gehoord: lezen bij slechte verlichting is schadelijk voor de ogen. Uit het recentste onderzoek is echter gebleken dat dit niet waar is.
Wist je dat lezen dé ultieme vorm van ontspanning is? Volgens een studie van de Britse universiteit van Sussex kan lezen je stressniveau met 68% doen dalen. Of je nu een boek leest of een tijdschrift: zelfs 6 minuten lezen kan je hartslag doen dalen en je spierspanning verminderen, aldus Dr. David Lewis.
Waarom leesplezier belangrijk is
Leesplezier is dé sleutel tot een betere lees- en taalvaardigheid. Als een kind met plezier een boek heeft gelezen, zal het daarna sneller een nieuw boek oppakken. Eerder dit jaar publiceerden de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad hun advies 'Lees!
Het belang van lezen
Lezen opent een deurtje naar een andere wereld, het stimuleert de fantasie en daarnaast is het fantastisch voor zowel de taal- als de sociale ontwikkeling van je kind.
Kinderen lezen minder omdat ze meer televisiekijken, computerspelletjes spelen of op sociale media actief zijn. Het is een veelgehoorde uitspraak. Maar is dat wel echt de oorzaak van het feit dat kinderen minder boeken lezen? Voor veel kinderen zou lezen ook een bron van angst kunnen zijn.
Volgens oogspecialisten is een ebook niet slecht voor je ogen. Het is wel zo dat het contrast bij een ebook vaak minder goed is dan bij een boek. Bij een boek heb je echt te maken met zwarte letters op witte bladzijden, maar bij een ebook is de achtergrond vaak eerder grijzig.
Onder 15-jarigen is de groep die nooit leest voor het plezier, tussen 2009 en 2018 gegroeid van 49% naar 53% (Dood, Gubbels & Segers, 2020). 7- tot 15-jarigen lezen vaker in boeken dan in kranten en tijdschriften. Deze leesmedia kennen, anders dan boeken, geen daling met de leeftijd.
“Voorlezen draagt bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen leren ook beter luisteren en trainen hun concentratievermogen.” Bovendien draagt voorlezen bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen leren immers dat letters en woorden een betekenis hebben, en krijgen zo meer inzicht in taalgebruik.