Koop je een riem van Gucci, dan weet je dat je een van de beste lederen draagt. We zien prijzen gelijk aan kwaliteit, en daarom houden luxe merken hun prijzen hoog. Koop je iets wat veel geld kost, dan moet het wel goede kwaliteit zijn…
De onbetwiste nummer 1 is Louis Vuitton. Dit merk staat al een aantal jaar op de hoogste positie van de duurste kledingmerken ter wereld. Vele bekende sterren hebben Louis Vuitton als favoriet kledingmerk.
1. De nachtegaal van Kuala Lumpur – $ 30 miljoen. Dit is de duurste jurk ter wereld en kost maar liefst $ 30 miljoen. Heb je ooit eerder dit bedrag voor een jurk gehoord?
Het grootste modemerk ter wereld is Nike – en daarmee staat het Amerikaanse merk logischerwijs op de eerste plek in deze top 50. Nike staat vooral bekend om de schoenen, maar het merk verkoopt daarnaast ook andere kleren en accessoires. Dit zijn de 50 grootste modemerken ter wereld.
Louis Vuitton is volgens BrandZ het designermerk met de hoogste waarde. Iedereen kent de iconische tassen wel, maar het merk heeft nog veel meer. Zo veel dat het bedrijf een waarde heeft van 52 miljard dollar! Een duidelijke nummer 1 dus.
Eens de voorraad op is, wordt er niet bij geproduceerd. De prijzen zijn vergelijkbaar met die van andere skatelabels, maar deze aanpak maakt het merk een pak exclusiever. De producten zijn enkel te koop in Supreme-shops, en daarvan bestaan er maar elf in de wereld.
De prijzen gaan omhoog, maar de kwaliteit gaat omlaag. Om deze lagere kwaliteit kleding voor hogere prijzen te kunnen verkopen, hebben ze veel geld geïnvesteerd in de marketing. Modeshows, reclamecampagnes maar vooral influencers hebben er voor gezorgd dat mensen toch merkkleding blijven kopen.
Stone Island logo
Het logo is opvallend en wordt door iedereen die het ziet als statussymbool gezien. De gedachte achter the patch is dat militairen een soortgelijke patch op een uniform dragen. Patches laten in het leger zien bij welke divisie een soldaat hoort, wat zijn naam is of welke specialiteit hij heeft.
1. Gucci. De lijst met top 10 merken kleding wordt aangevoerd door het merk Gucci. Het succes is mede te danken aan creatief directeur Alessandro Michele, die met de introductie van eclectische ontwerpen met felle kleuren en patronen, precies weet waar jonge mensen naar op zoek zijn.
In Los Angeles is waarschijnlijk de duurste jurk ooit geveild: de jurk waarin Marilyn Monroe president Kennedy toezong op zijn verjaardag. Hij heeft 4,8 miljoen dollar opgebracht. De jurk is het klapstuk van de veiling, waar nog zo'n duizend andere spullen van de actrice worden verkocht.
Hermès werd in 1837 opgericht als oorspronkelijk leverancier van luxe lederwaren als zadels voor paarden aan adellijke families. Later werd dit uitgebreid naar een productie van hutkoffers en tassen. Hermes heeft een aantal iconische tassen op de markt gebracht en is ook bekend om haar sjaaltjes.
Gucci. Gucci is met een groei van 23 procent de sterkste klimmer van het afgelopen jaar en staat op de 33e plek op de wereldranglijst van sterkste merken. De merkwaarde van het Italiaanse modebedrijf bedraagt 14,4 miljard euro.
De outdoor parka's van de merken Woolrich en Canada Goose zijn peperduur. Niet zomaar. Voor de jassen zijn eenden geplukt (voering) en vossen om zeep geholpen (bontkraag).
Sevn Alias nam The North Face, samen met rappers als Ronnie Flex en rapgroep SBMG, uit de straatcultuur mee en maakte het populair in de hiphopwereld, waarna andere hiphopartiesten het merk ook gingen dragen. Het merk is niet alleen populair onder hiphoppers, ook BN'ers dragen het, zoals bijvoorbeeld Humberto Tan.
Waarom kiezen voor een merk? Sommige kinderen groeien op met het dragen van merkkleding. Dit wordt dan een nieuwe standaard en dit kan er voor zorgen dat je het draagt omdat je het gewend bent of omdat je geen genoegen meer neemt met 'minder'.
In verschillende landen gaan kinderen in uniform naar school. Zo zie je niet wie thuis meer of minder geld heeft. Met alle aandacht voor échte merken en de onzekerheid van leerlingen als ze geen merkkleding dragen is het misschien een goed idee om dure merkkleding te verbieden.
Italië is natuurlijk vooral bekend vanwege luxemerken zoals Louis Vuitton, Armani, Prada en Dior, maar het land heeft ook nog steeds een flinke kledingindustrie.
Succesvoller in merkkleding
Je ziet er niet alleen mooi uit in merkkleding, maar het maakt je onbewust ook succesvoller, blijkt uit onderzoek. Mensen die merkkleding dragen met een duur en herkenbaar label krijgen bij een sollicitatieproces bijvoorbeeld meer loon toegewezen, en halen bij een collecte meer geld op.
Supreme is een skateboardwinkel en kledingmerk, oorspronkelijk uit New York, waar in april 1994 de eerste Supreme store werd geopend door James Jebbia. Het merk richt zich grotendeels op jeugd uit de skateboard-, hiphop-, en punkcultuur. Het bedrijf produceert voornamelijk streetwear, accessoires en skateboards.
Je kunt Supreme in de winkels op verschillende locaties kopen. In de VS is dat in New York City, Brooklyn en Los Angeles, in Europa in Londen en Parijs en in Azië op meerdere locaties in Japan, waaronder Tokio, Osaka en Fukuoka.
Supreme is een populair en exclusief merk uit New York. Met meer dan 11 miljoen volgers op Instagram en een miljarden omzet, is het een van de succesvollere streetwear-merken van dit moment.