In veel culturen wordt het nummer gezien als een ongeluksgetal. Door geen rij 13 te hebben, proberen luchtvaartmaatschappijen rekening te houden met het bijgeloof van hun passagiers, zodat niemand op de 'ongeluksrij' moet gaan zitten. Dat is bijvoorbeeld zo bij Ryanair, Lufthansa, Air France en Emirates.
Onder meer vliegtuigen van Air France, Iberia en Ryanair hebben geen dertiende rij. “Het is een Amerikaanse traditie”, reageert een woordvoerder van Ryanair in de krant the Sun. “In sommige culturen is dertien een ongeluksgetal. Wij hebben vaak geen dertiende rij omdat wij die bijgelovigheid willen respecteren.
Samenvatting. Veel luchtvaartmaatschappijen slaan rij 13 over vanwege het bijgeloof dat het getal ongeluk brengt . De praktijk strekt zich uit tot andere ongeluksgetallen wereldwijd, zoals 17 en 4, met betrekking tot verschillende bijgeloven. Het weglaten van ongeluksrijen bespaart tijd en houdt bijgelovige passagiers tevreden met hun stoelkeuze.
Vlieg je met een Italiaanse maatschappij? Dan is de kans groot dat naast rij 13 ook rij 17 ontbreekt. Het Romeinse cijfer voor zeventien, XVII, spelt ook het woord vixi.Dat betekent 'ik heb geleefd', wat je kunt opvatten als 'ik wil dood'.
Ryanair, Air France, Singapore Airlines, Cathay Pacific, Qatar Airlines, Emirates, KLM en Iberia slaan allemaal rij 13 over in bepaalde vliegtuigen . Dat geldt ook voor de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa.
Het getal is voor sommigen een ongeluksgetal met het Romeinse cijfer XVII, het anagram VIXI betekent grofweg "mijn leven is voorbij" in het Latijn. De luchtvaartmaatschappij legde op haar website uit: "In sommige culturen wordt het getal 13 als ongeluksgetal beschouwd. Daarom is er geen rij 13 in vliegtuigen, omdat we het bijgeloof respecteren .
Veel mensen vermijden het om te vliegen . In de r/FearOfFlying subreddit, stellen talloze posts de vraag of vliegen op die dag veilig is. Rationale helpt ons natuurlijk te weten dat het statistisch gezien net zo veilig is om op vrijdag de 13e te vliegen als op elke andere dag, maar sommige mensen proberen duidelijk extra slechte energie in de lucht te vermijden.
Het blijkt dat sommige luchtvaartmaatschappijen die in regio's opereren waar bepaalde nummers een negatieve connotatie hebben, die rijen uit hun stoelindelingen en vliegtuigen kunnen verwijderen . Rijen 14, 17 en 4 zullen ook ontbreken in bepaalde vliegtuigen die in sommige markten opereren vanwege hun impopulariteit.
Een andere smaak die overeind blijft in het vliegtuig is umami. Umami heeft een hartige smaak en je proeft het onder andere terug in sojasaus en tomatensap. Daardoor is tomatensap hét ideale drankje voor wie toch wat wil proeven in het vliegtuig.
Het getal 13 staat wereldwijd bekend als ongeluksgetal en een populaire uitleg komt uit het Christendom. Omdat Jezus samen met zijn 12 discipelen aan het Laatste Avondmaal zat (12 + 1 = 13) én op een vrijdag is gekruisigd, zou door de twee te combineren langzamerhand vrijdag de 13e als onfortuinlijke dag zijn ontstaan.
Dit komt door de wijdverbreide angst voor het getal 13 in veel culturen . Hoewel de exacte oorsprong van dit bijgeloof onduidelijk is, wordt het vaak in verband gebracht met het Laatste Avondmaal, waar Jezus werd verraden door de 13e gast, Judas. Films en media hebben deze angst versterkt en diep in de hoofden van mensen verankerd.
"We sloegen 33 over op bepaalde kaarten om de [laatste] rij te standaardiseren, maar de laatste rij is niet langer gestandaardiseerd ," vertelde een woordvoerder van United Airlines aan Travel + Leisure. Kortom, de redenatie achter een unanieme zitplaatskaart is een soort wiskundige vergelijking.
Toch liegen de cijfers niet: je kunt het beste achterin het vliegtuig op een middelste stoel zitten. De kans om te sterven als het vliegtuig crasht is dan 28%, terwijl het 44% is als je aan het gangpad zit in het midden van het vliegtuig.
EasyJet, British Airways en Delta Airlines hebben wel stoelen op rij 13. Maar Air France doet er net zoals KLM niet aan.
Het hangt af van de luchtvaartmaatschappij. Sommige kiezen ervoor om de stoelen B en E op vliegtuigen met 2x2 stoelen te schrappen om de stoelen consistent te houden over de vloot heen. A en F zijn raamstoelen, C en D zijn gangpadstoelen, ongeacht of u in een 2x2 of een 3x3 vliegtuig zit.
Hoe snel vliegt een vliegtuig van 0 naar 100 km/u? Toestemming om op te stijgen, de motoren beginnen toeren te maken, de piloot duwt de gashendel naar voren “airspeed alive”. Na zo'n 10 tot 15 seconden gaat het toestel 100 km/u. Toch duurt het gehele proces van het opstijgen nog zo'n 15 minuten.
Het hoge decibelniveau in de cabine verstoort de manier waarop mensen smaak waarnemen . Het gehemelte registreert zoetigheid zoals frisdranken minder intens, terwijl de smaak die bekend staat als umami wordt versterkt. Dorstige passagiers kunnen merken dat ze specifiek verlangen naar iets rijks en hartigs, en ze kiezen vaak voor tomatensap.
Het afval wordt opgevangen in een tank die op het vliegveld wordt geleegd.Voor het doortrekken wordt het vacuüm in de afvaltank gebruikt. Daarom hoor je een zuigend geluid als je op het knopje drukt.
Grote verpakkingen mogen wel mee in de ruimbagage. Blikjes en flesjes drinken in de handbagage, worden zonder pardon vernietigd bij de security.
De conventie lijkt te zijn dat de raamstoelen A en F zijn, en de gangpadstoelen C en D. Dus als er maar twee stoelen aan elke kant zijn, worden B en E niet gebruikt. Bij wide-body jets is het iets ingewikkelder.
Het is een bewuste beslissing van luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigfabrikanten. Maar waarom is rij 13 precies uit vliegtuigen verwijderd? De belangrijkste reden is bijgeloof . In veel culturen over de hele wereld wordt het getal 13 geassocieerd met ongeluk.
De beste stoelen
Het beste uitzicht heeft u vanaf de stoelen A35, L35, A39, L39, A40, L40, A41, L41, A42, L42. Dan is er namelijk geen vliegtuigvleugel dat het uitzicht in de weg zit. Voor de meeste beenruimte kunt u het beste voor de stoelen op rij 16 en rij 32 kiezen.
Vliegtuigongelukken op vrijdag de 13e
Volgens de website hebben er sinds het begin van de registratie van vliegtuigongelukken 118 vrijdagen op de 13e plaatsgevonden en acht crashes, waaronder de crash van Uruguayaanse luchtmachtvlucht 571 op 13 oktober 1972 .
Hoewel vliegtuigongevallen door de fysieke omstandigheden helaas meestal dodelijk zijn, ligt het aantal doden aanzienlijk lager dan bij auto's en treinen. Voetgangers, bijvoorbeeld, lopen tot tien keer meer risico in het verkeer.
In wezen slaan ze hier en daar rijnummers over om te proberen stoelplattegronden te verenigen voor verschillende vliegtuigmodellen . Op die manier, als je op rij 20 zit in een Boeing 787 en je vlucht wordt omgeboekt naar bijvoorbeeld een Boeing 777, zou je stoel hetzelfde moeten zijn, zelfs als de grootte en indeling van het vliegtuig verschillen.