Verschuivingen in de demografische beroepsbevolkingEen van de belangrijkste factoren die bijdraagt aan het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Nederland is vergrijzing. Veel werkende chauffeurs naderen de pensioengerechtigde leeftijd en er zijn niet genoeg jonge mensen die deze posities willen of kunnen invullen.
745.000 vacatures in 2028
Het tekort aan chauffeurs lijkt de komende jaren alleen maar groter te worden. De International Road Transport Union (IRU) ziet dat er in Europa nu al meer dan 233.000 ongevulde vacatures zijn voor vrachtwagenchauffeurs en verwacht dat er in 2028 meer dan 745.000 vacatures zijn.
De oorzaak van het chauffeurstekort komt met name door de lage aanloop van jongere vrachtwagenchauffeurs. Volgens de cijfers van het IRU-rapport is te zien dat ¼ deel van de vrachtwagenchauffeurs jonger is dan 50 jaar. Ook is het salaris van een vrachtwagenchauffeur voor vele geen vetpot.
De vraag naar vrachtwagenchauffeurs is in 2025 nog steeds relatief hoog, ondanks een plotselinge daling in 2020 vanwege de COVID-19-pandemie.
Het gemiddelde salaris van een Vrachtwagenchauffeur in Nederland in 2025 is € 2.941 bruto per maand, waarbij de ondergrens ligt bij € 2.705 en de bovengrens bij € 3.178.
Het salaris voor een Vrachtwagenchauffeur is het hoogst bij Timing en ligt op € 4.149 bruto. Andere werkgevers die een hoog loon betalen zijn IQ select en Perflexxion.
Land met de hoogste betaling: Zwitserland
Dit hoge loonbereik weerspiegelt de unieke economische status van Zwitserland, de hoge kosten van levensonderhoud en de veeleisende aard van vrachtwagenchauffeurs. Dit geldt met name gezien het bergachtige terrein en de strenge regelgeving.
De toekomstvisie
Vooruitkijkend zal de vrachtwagenindustrie waarschijnlijk een hybride personeelsbestand ervaren waar AI en menselijke chauffeurs naast elkaar bestaan . AI zal routinetaken automatiseren, terwijl mensen complexere beslissingen en klantenservicerollen zullen afhandelen.
Als zwaar beroep geldt: chauffeur, medewerker logistiek en magazijn, heftruckchauffeur, kraanmachinist, koerier, verhuizer of een functie in de technische dienst.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Jouw salaris als vrachtwagenchauffeur
Het loon van een vrachtwagenchauffeur ligt ongeveer tussen de € 2.000 tot € 3.000 bruto per maand. Dit is op basis van een 40-urige werkweek.
Chauffeurs hebben fysiek en mentaal zwaar werk. Dat heeft een grote impact op hun fitheid, stress en vermoeidheid. Ook eten chauffeurs vaak slecht, zitten ze lange periodes stil en drinken ze te weinig water. Het beroep van vrachtwagenchauffeur is kortom moeilijk te combineren met een gezonde levensstijl.
Chauffeur met eigen vrachtwagen salarissen
Als we kijken naar de Chauffeur met eigen vrachtwagen salarisstatistieken in Nederland op 29 januari 2025, dan maakt de vertegenwoordigde werknemer € 31.044; om preciezer te zijn is het salaris € 2.587 per maand, € 647 per week of € 17,02 per uur.
Vrachtwagenchauffeur worden op latere leeftijd? Dat kan zeker! Ook op latere leeftijd kun je nog steeds vrachtwagenchauffeur worden.
Een voorbeeldberekening van Pensioenfonds Vervoer laat zien dat een vrachtwagenchauffeur die dertig jaar actief was als vrachtwagenchauffeur maandelijks netto € 1.214,23 krijgt. Dit bedrag komt bovenop de AOW-uitkering: € 863,88 netto per maand, als je een partner hebt.Voor alleenstaanden is dat € 1.261,52 in 2022.
Het beroep van vrachtwagenchauffeur – basisinformatie
Vrachtwagenchauffeur zijn is zonder twijfel een veeleisende baan, zowel lichamelijk als mentaal. Lange uren achter het stuur van een vrachtwagen zitten met concentratieverlies en een verkeerde houding, kunnen leiden tot gezondheidscomplicaties.
Beroepen als metselaars, timmerlieden, stukadoors en betonwerkers hebben het fysiek het zwaarst te verduren op de werkvloer. Bijna drie kwart van de mensen in deze beroepsgroep gaf aan regelmatig fysiek zwaar werk te moeten doen.
Veelgestelde vragen over vrachtwagenchauffeur worden
Om vrachtwagenchauffeur te worden, heb je minimaal je rijbewijs C nodig. Voor het vervoeren van aanhangers of opleggers is ook rijbewijs CE vereist. Daarnaast is de basiskwalificatie Code 95 noodzakelijk voor het beroepsmatig besturen van een vrachtwagen.
De regel van 45 dienstjaren houdt in dat werknemers die 45 jaar lang hebben gewerkt, mogelijk eerder met pensioen kunnen gaan, afhankelijk van hun sector, pensioenregeling en individuele omstandigheden.
In 2025 zullen innovaties essentiële onderdelen van de dagelijkse werkzaamheden zijn geworden. Een van de belangrijkste ontwikkelingen is de opkomst van semi-autonome voertuigen. Hoewel volledig zelfrijdende vrachtwagens nog jaren op zich kunnen laten wachten, zullen veel wagenparkvoertuigen waarschijnlijk worden uitgerust met functies zoals rijstrookassistentie en adaptieve cruisecontrol .
Communicatie van vrachtwagenchauffeurs in het verkeer
Niet alleen ontmoeten ze elkaar in wegrestaurants en pompstations, maar ook óp de weg wordt er flink wat afgepraat. Niet mondeling natuurlijk, want iedere chauffeur bevindt zich in zijn eigen geluiddichte ruimte. Daarom gebruiken zij hun wagen om te communiceren.
Momenteel is vrachtvervoer, op basis van bevolking, het grootste beroep dat AI zou kunnen vervangen . De overgang naar een grotendeels door AI aangestuurde vrachtwagenindustrie zal waarschijnlijk in fasen plaatsvinden naarmate de technologie zich ontwikkelt, en er zijn talloze scenario's mogelijk, afhankelijk van wat haalbaar en winstgevend lijkt.
Zwaar transport, tankers en HazMat zijn gespecialiseerde vrachtgebieden die hogere salarissen voor vrachtwagenchauffeurs vragen. De certificeringen en aanvullende training die voor deze functies vereist zijn, weerspiegelen het extra risico en de vaardigheden die nodig zijn om gevaarlijke stoffen of overmaatse ladingen veilig te vervoeren.
Texas, Californië, Pennsylvania, Florida en Ohio zijn de staten met het hoogste aantal vrachtwagenchauffeurs. Elk van deze staten biedt unieke kansen en voordelen.
Duitsland : Duitsland staat bekend om zijn goedbetaalde vrachtwagenbanen en is een topbestemming voor vrachtwagenchauffeurs. Bedrijven hier geven prioriteit aan het welzijn van chauffeurs en bieden aantrekkelijke voordelen zoals ziektekostenverzekering, pensioenen en betaalde vakantietijd.