Het creëren van een persoonlijke visie helpt je regie te nemen over je eigen leven. Hierbij is het proces van visiecreatie minstens zo belangrijk als het resultaat. Neem je tijd, begrijp hoe je hier bent gekomen en begin gemakkelijk. Vervolg creatief waarbij je je passie aanspreekt en de goede woorden zoekt.
In de visie druk je uit wat je wilt bereiken met jouw organisatie. Waar de missie gebouwd is op het verleden is de visie juist gericht op de toekomst. De visie drukt uit wat jouw organisatie uniek maakt ten opzichte van de concurrentie en het geeft richting aan de toekomst.
Een persoonlijke visie is het bewustzijn van wat echt belangrijk voor je is, vertaald in een concreet beeld van wat je wilt bereiken. Een persoonlijke visie komt van binnenuit, je kunt je er met hart en ziel voor inzetten. Vanuit die visie kun je dan kijken naar je sterke en zwakke punten. Wat moet je dan ontwikkelen?
“Mijn persoonlijke visie is om een leven te hebben dat van betekenis is voor mezelf en anderen. Ik ben er als leidinggevende voor om processen vloeiend te laten verlopen en zal hiervoor kennis opdoen en communiceren met alle partijen die betrokken zijn.
Een missie is waarom je doet wat je doet en een visie is waar je naartoe wil groeien / werken. Hieronder ga je ze stap voor stap leren kennen en uitwerken. Formuleren van een missie: De grote hamvraag hierin is wat je wil betekenen en voor wie?
In een visiestuk wordt beschreven wat de toekomstdroom van de organisatie is en welke bijdrage de organisatie aan de maatschappij wil leveren. In een visie krijgt de missie concrete handen en voeten. Een visie wordt vaak geschreven voor een bepaalde periode, wordt geëvalueerd en bijgesteld indien nodig.
Het woord 'visie' is afgeleid van het Latijnse videre, wat zien of kijken betekent. Jouw visie is dus jouw kijk (op de wereld) en beschrijft hoe jij de wereld ziet. Andere woorden die hiervan afstammen zijn 'video' en 'televisie' (op afstand bekijken). Een bedrijfsvisie is meestal enkele alinea's lang.
Iedere organisatie of afdeling heeft zijn bestaansreden. Missie en visie geven extra informatie over wat de organisatie wil bereiken (ambitie), voor wie men werkt (stakeholder/klant) en welke waarden centraal staan in het handelen binnen de organisatie.
Missies en visies zijn in Nederland en België vaak 3 tot 5 regels lang. Visies zijn vaak nog wat bondiger dan missies. Maar er zijn ook langere (tot ongeveer 1 A4) en kortere. In de kortste variant beslaan heeft de organisatie een missie die bestaat uit slechts één regel.
Een visie creëert een gezamenlijk toekomstbeeld die ambitieus is en waar de organisatie in gelooft.
Wij streven ernaar om een duurzamere en betere toekomst te creëren voor iedereen. Om een verschil te maken in de levens van mensen, in gemeenschappen en voor onze planeet door op de juiste manier zaken te doen. Door beter te doen als bedrijf, kunnen we bijdragen aan een sterkere, duurzamere toekomst voor ons allemaal.
Een voorbeeld van ambitie is als iemand zegt: 'Ik wil het anders dan het nu is'. ' 'Ambitie draait om persoonlijke groei en dat kan op allerlei vlakken. Zo kun je besluiten ergens te gaan werken waar je minder verdient, maar meer voldoening ervaart. Dat is ook ambitie.
Een strategie wordt doorgaans vertaald in een strategisch plan. Het strategisch plan bestaat uit vijf elementen, te weten visie-missie, doelstellingen, kernwaarden, KPI's (Key Performance Indicators) en beleid & verantwoordelijkheid.
Bewust stil staan en reflecteren om je persoonlijke missie te expliciteren. Het is de kunst om je persoonlijke missie te expliciteren, naar boven te halen. Want impliciet, in je lijf of zo je wilt in je hart, weet je over het algemeen wel wat belangrijk voor je is. Ook al ga je er soms aan voorbij.
Wat betekent het om een doel in je leven hebben? Een doel in je leven wil zeggen dat je weet waarom je doet wat je doet. Het is de reden om iets zo te doen of om ergens helemaal voor te gaan. Zie het als dé drijfveer voor je dagelijks leven.
Een visie is het vertrekpunt voor het beleid en versterkt de acceptatie en het draagvlak ervan. Een beleidsmatige aanpak beschrijft vervolgens hoe de diverse partijen in een voor iedereen herkenbare cyclus werken aan verbetering.
Positiviteit vind je in vertrouwen, liefde, vooruitgang, verbondenheid en hoop. Soms is het niet makkelijk om positief te blijven. Maar besef dat het juist in deze situaties des te waardevoller is om positief te zijn. Maak een positieve levenshouding belangrijk.
Wanneer we moeten afgaan op de definitie van Wikipedia gaat het bij een goed doel om een zaak van algemeen belang waar men geld, tijd of goederen aan kan geven. Verder wordt de term goed doel ook gebruikt voor een charitatieve instelling, dat wil zeggen een organisatie die zich inzet op filantropisch gebied.