In de missie druk je uit waar jouw organisatie voor staat en welke bijdrage je levert aan de samenleving. De visie geeft handen en voeten aan deze missie; de visie legt uit wat je wilt bereiken als organisatie. Samen zijn de missie en visie van essentieel belang om richting te geven aan de organisatie.
Met een missie kun je medewerkers motiveren en klanten aan je binden. Iemand die zich herkent in jouw kernwaarden zal langer bij jou blijven werken, eerder bij jouw bedrijf solliciteren of sneller producten of diensten bij je afnemen.
In de missie beschrijf je de uitgangspunten, de kernwaarden die bij de organisatie nu horen.In de visie de kernwaarden die bij het eindplaatje horen. Ook de gekozen positionering geeft aan welke kernwaarden daar bij horen. Kernwaarden zijn de basis van de manier waarop we werken en handelen.
Je missie formuleren, doe je door de vragen te beantwoorden: waar staan we voor, welke kernwaarden zijn voor ons het belangrijkst, wat motiveert ons en wat is ons bestaansrecht? Concreet schrijf je op waarom je organisatie bestaat (je why), voor wie je bestaat en wat voor meerwaarde je levert als organisatie.
Kortom, strategie is van cruciaal belang voor het succes van een organisatie. Het bepaalt de richting van de organisatie, kan leiden tot een concurrentievoordeel en beter rendement op investeringen, kan helpen om te gaan met veranderingen in de omgeving en moet goed worden geïmplementeerd om succesvol te zijn.
Een visie helpt je om gefocust en op koers te blijven, zelfs in moeilijke tijden. Het geeft je iets om naar te streven, iets om voor te vechten. Dus, als je wilt dat je organisatie succesvol is, is het essentieel om een duidelijke en inspirerende visie te hebben.
Onze missie is: om iedere atleet* ter wereld inspiratie en innovatie te bieden. *Iedereen die een lichaam heeft, is een atleet.
Apple. Apple's missie is “het maken van producten die we zelf ook zouden willen kopen en een bedrijf creëren dat we zelf ook zouden willen hebben”. Deze missie weerspiegelt de passie van Apple voor kwaliteit en innovatie. Deze voorbeelden laten zien dat een goede missie meer is dan alleen een verzameling woorden.
Voorbeelden van missies van grote bedrijven
Nike: ''Inspiratie en innovatie brengen naar elke atleet, overal ter wereld'' LinkedIn: ''Professionals over de hele wereld verbinden met elkaar'' Microsoft: ''Om het voor elke persoon en organisatie op de planeet mogelijk te maken om meer en beter te presteren''
De missie beschrijft de identiteit van een organisatie en wat deze in de huidige situatie wil bereiken.De visie daarentegen gaat in op het ideaalbeeld van de organisatie voor de toekomst (wat de organisatie op de lange termijn wil bereiken).
Doel. Een missie richt zich op het bestaansdoel en de fundamentele reden van het bedrijf. Het beschrijft de kernactiviteiten, waarden en het bestaansrecht van de organisatie. Een visie daarentegen richt zich op de gewenste toekomst van het bedrijf.
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Een missie is een korte omschrijving van de hogere doelstelling van jouw bedrijf. Het is datgene wat je als bedrijf naar de omgeving wilt uitdragen. Een missie geeft weer waar het bedrijf voor staat.
De missie vormt de basis van waaruit de strategie en organisatiedoelen worden afgeleid. Het gaat vooral om de vragen; wie zijn we en wat doen we nu? De visie gaat over ambitie en heeft betrekking op de gewenste richting waarop geanticipeerd kan worden in de strategie.
Wat zijn strategische doelstellingen? Strategische doelstellingen geven aan welke verandering er zou moeten plaatsvinden. Welk resultaat of effect is er bereikt aan het einde van de beleidsperiode? Deze doelstellingen beschrijven dus vooral het wat en niet het hoe.
Volgens Michael Porter zijn er drie mogelijke bedrijfsstrategieën: een strategie die zich richt op 'uniek zijn' (differentiatiestrategie), een strategie die zich richt op 'de goedkoopste zijn' (kostenleiderschap) en een strategie die zich richt op een nichemarkt (focusstrategie).
Een strategisch kader geeft, zoals in de literatuur mooi verwoord, een 'sense of direction'. En als een missie uitdaagt (doel) en aansluit bij de identiteit van de organisatie en haar medewerkers dan heeft de missie een sterk motiverend en inspirerend effect.
missie (zn) : afvaardiging, delegatie, deputatie, gezantschap, legatie, vertegenwoordiging. missie (zn) : boodschap, opdracht, roeping, taak, zending.
Missie is concretisering van de visie
Hun invloed op de missie bepaalt mede de strategie waarmee de organisatie de missie, als overall doel, wil verwezenlijken. Een missie is meestal kort en kernachtig geformuleerd. De missie geeft de primaire functie, de identiteit van de organisatie aan.
Strategisch denken kun je definiëren als 'het vermogen om effectieve plannen te bedenken die aansluiten bij de doelstellingen van een organisatie binnen een bepaalde economische situatie'. Effectieve strategische denkers analyseren risico's en identificeren kansen.
Strategische goederen zijn goederen die u niet mag uit-, in- of doorvoeren naar bepaalde landen of alleen onder voorwaarden. Redenen daarvoor zijn veiligheid en internationale afspraken. Het gaat om goederen die kunnen worden gebruikt: voor militaire doeleinden.