De normale fiets weegt zo'n 20 kg maar de E-Bike is zwaarder en omdat het extra gewicht ook nog eens aan de bovenkant zit komen er grotere krachten op de fietsdrager te staan met name op het punt waar deze op uw trekhaak vastgeklemd is.
De meeste fietsendragers hanteren een gewicht van 50 kg. Als je 2 elektrische fietsen van 23 kg mee neemt heb je kans dat de fietsendrager dit niet aan kan. Het is verstandiger om de fietsen te splitsen 1 voor en 1 achter op de caravan. lichte ebike gekocht: 18,8 kg zonder accu van 3,4 kg.
Over het algemeen moet een fietsendrager voor een elektrische fiets toch wel zo'n 25 kg per fiets kunnen dragen. Als je twee elektrische fietsen mee wilt nemen, moet de fietsendrager dus een draagvermogen van 2 x 25 kg hebben.
De fietsendrager zonder lichten en kenteken is niet per definitie illegaal. Het gaat erom dat het kenteken en de autoverlichting goed zichtbaar moeten zijn. In het geval dat het zicht op het nummerbord en de verlichting wordt geblokkeerd, wordt aangeraden gebruik te maken van een los verkrijgbare lichtbalk van Thule.
Grote moderne middenklassers hebben vaak een kogeldruk van 75kg, in dit geval voldoende voor elektrische fietsen (incl. accu toch al snel 30 kg per stuk). Kleinere auto's met trekhaak hebben vaak een kleinere maximale kogeldruk van 50kg.
Te hoge kogeldruk? Als de kogeldruk te hoog is, zakt de achterkant van de auto te ver in en heeft de auto daardoor minder grip aan de voorkant. De slechte wegligging geldt voor zowel auto als caravan. Ook kan de auto bij drempels en hobbels aan de achterkant schade oplopen.
De meeste fietsendragers zijn speciaal ontworpen om op elke trekhaak gemonteerd te worden.
Een fietsendrager wordt niet gezien als aanhanger. Er geldt dus gewóón de maximumsnelheid die voor een personenauto's van toepassing is. De fietsendragerfabrikanten adviseren soms wel een lagere maximumsnelheid, maar dat is afhankelijk is van de betreffende fietsendrager. Maar er geldt geen afwijkende max.
Beste uit de Test: Uebler i21
Deze fietsdrager is gemakkelijk en met weinig kracht te bedienen en bevestigen. De fietsdrager kun je kantelen zodat er genoeg ruimte is om de achterklep open te doen. De Uebler is inklapbaar en je bergt hem makkelijk op. De afwerking en constructie is sterk en voelt goed aan.
Een standaard fietsendrager gaat uit van fietsen met een gewicht van zo'n 22 kg per fietsen mag niet zwaarder worden belast dan 50 kilo.
75 kg kogeldruk
75 kilogram kogedruk is pas gemeengoed in een klasse groter, in het zogenaamde C-segment waarin de Focus, Captur, Mégane en 308 zitten. Auto's uit het B-segment met 75 kilogram kogeldruk zijn er wel, de nieuwste Hyundai i20 en Kia Rio zijn op dit punt onderscheidend.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager! Die weegt al snel 15 tot 25 kilo, of meer.
Hoeveel fietsen vervoerd mogen worden is afhankelijk van het maximum aantal waarvoor de fietsendrager is bedoeld. Dat betekent dat u bijvoorbeeld op een fietsendrager voor 2 fietsen maximaal 2 fietsen mag vervoeren. Daarnaast heeft elke fietsendrager een maximum draagvermogen, wat varieert van 20 tot 60 kg.
Kogeldruk vinden
De maximaal toegestane kogeldruk wordt door de autofabrikant bepaald en staat vermeld op het typeplaatje van de trekhaak, ook wel “vertical load” of “verticale kracht” genoemd, en in de voertuigpapieren van uw auto. Dit is niet het kentekenbewijs, maar dit zijn de documenten die bij uw auto horen.
Naast de Renault Captur zijn ook de nieuwste Hyundai I20 en Kia Rio én zijn op dit punt onderscheidend. Maar voor de minimaal gewenste kogeldruk zult u voornamelijk moeten zoeken vanaf het middenklasse segment.
Een fietsendrager is een accessoire en wordt niet gezien als een aanhanger. Dit houdt in dat er dus geen verandering plaatsvindt in de maximale snelheid die je mag rijden.
Als je auto geen trekhaak heeft, dan kun je kiezen voor een fietsendrager zonder trekhaak, oftewel een dakdrager. Met de juiste fietsendrager kun je elke auto geschikt maken om fietsen mee te vervoeren. Een tweede aandachtspunt is het type fiets dat je wilt vervoeren.
Wanneer u uw trekhaak alleen gebruik voor een fietsendrager kunt u gebruikmaken van de trekhaak voor fietsendragers. Wilt u uw trekhaak gebruiken voor het trekken van objecten zoals een caravan, aanhanger, paarden- of boottrailer, dan adviseren wij een vaste, afneembare of wegdraaibare trekhaak.
Met de uitstekende bouw- en componentkwaliteit van Thule ziet de ProRide eruit om lang mee te gaan. Wanneer je een goede fietsdrager gaat kopen, moet je altijd onthouden dat de levensduur toch rond tien à vijftien jaar zou moeten liggen.
Hoeveel weegt een elektrische fiets? Een elektrische fiets zonder accu weegt ongeveer tussen de 20-26 kg. Hier kun je het gewicht van de accu nog bij optellen, deze weegt ongeveer 2,5-3 kg. Al met al is een elektrische fiets zo'n 6-8 kg zwaarder dan een normale fiets.
Een fietsendrager heeft meestal verstelbare houders waarop de wielen rusten, en voor de wielen zelf zijn er strak te trekken wielriemen. Eveneens elementair is dat de fiets of elektrische fiets op de drager beveiligd is tegen diefstal.
De fietsendrager zelf valt in principe onder de dekking van de autoverzekering, maar dit verschilt per verzekering. De drager kan immers beschadigd raken of gestolen worden. En gaat u de grens over met de fietsendrager, informeer u dan van tevoren wat de regels zijn. In elk land zijn er weer andere regels.
De veiligste en makkelijkste manier om je elektrische fiets te vervoeren is met de fietsendrager. Deze monteer je op de trekhaak van de auto. Schaf wel een speciale e-bike fietsendrager aan. aangezien de meeste elektrische fietsen zwaar zijn, zijn niet alle gewone fietsendragers geschikt.