Een standaardautomaat heeft een vloeistofkoppeling waar een turbine(pomp) vloeistof tegen een andere turbine pompt, waardoor deze gaat draaien. Daarbij treedt energieverlies op wat leidt tot een hoger verbruik.
Ondanks zijn voordelen heeft de automaat ook enkele nadelen: hij is duurder in aanschaf dan een handgeschakelde versnellingsbak. Immers: hij heeft complexere mechanische en elektronische elementen. Moet hij gerepareerd worden, dan kan de automatische versnellingsbak ook meer kosten.
Over het algemeen zijn automaten iets minder zuinig dan handgeschakelde auto's. Dat komt omdat automatische transmissies meer energie gebruiken om te schakelen, omdat ze een koppelomvormer nodig hebben, die vloeistof gebruikt om vermogen van de motor naar de transmissie over te brengen .
Zo had het rijden in een automaat vroeger een nogal suf imago, trok de auto langzaam op en slurpte het nogal wat brandstof. Tegenwoordig is dit niet meer het geval. Veel automaten zijn zelfs sneller en zuiniger dan handgeschakelde auto's.
Wat is zuiniger: automaat of handgeschakeld? Vroeger waren het de handgeschakelde bolides — tegenwoordig is het meestal de automaat, maar is het verschil niet enorm. Dankzij verbeterde technieken schakelt een automaat op het gunstigste moment en bespaar je brandstof.
Een van de belangrijkste voordelen van een handgeschakelde versnellingsbak is het hogere niveau van betrokkenheid dat het bestuurders biedt . Als u geniet van het gevoel van controle en verbondenheid met de auto, dan is een handgeschakelde versnellingsbak iets voor u. Met een handgeschakelde versnellingsbak ligt elke versnellingswisseling en koppelingsbediening in uw handen.
Over het algemeen zal de motor van een automaat langer meegaan dan die van een handgeschakelde auto. Dit komt doordat de motor minder toeren maakt op een versnelling en daarom minder aan slijtage onderhevig is.
Automaten met een C-karakteristiek worden gebruikt bij wat grotere (in)schakelstromen zoals verlichting, stofzuiger, koelkast etc... Dit is de meest toegepaste automaat bij huisinstallaties.
Voor het rijden met een automatische versnellingsbak geldt dat u de 'sportstand' en het gebruik van de 'kick down' het best kunt vermijden. Als u bij het bereiken van de gewenste snelheid het gaspedaal net even iets loslaat kiest de versnellingsbak eerder de hogere versnelling.
Met een automaat hoeft u zich alleen maar op twee pedalen te concentreren: het gaspedaal en het rempedaal . Gebruik uw rechtervoet voor beide pedalen. Om de snelheid te verhogen, drukt u zachtjes op het gaspedaal. Om te vertragen of te stoppen, laat u het gaspedaal los en oefent u zachte druk uit op het rempedaal.
Afhankelijk van het voertuig en de bestuurder kan een CVT een soepelere rijervaring bieden in vergelijking met een traditionele automaat. Volgens Carfax is een van de belangrijkste voordelen van een CVT dat ze vaak zuiniger zijn dan een gewone automaat.
Wat is de levensduur van een automatische transmissie? Zonder service en onderhoud kunnen sommige transmissies al binnen 150.000 km defect raken. Als u ongeveer 15.000 km per jaar rijdt, kan uw transmissie binnen tien jaar uitvallen. Met zorg en service kunnen transmissies 500.000 km of meer mee gaan.
Veel mensen vragen zich af of automatisch of handgeschakeld rijden sneller is. Vroeger was een automaat namelijk suf en trok hij sloom op. Dat is verleden tijd. Tegenwoordig zijn automaten zelfs sneller dan handgeschakelde auto's, mits je weet hoe je het voertuig bestuurt.
Voordelen automaat
Het is lekker comfortabel; de auto regelt het schakelen en koppelen voor je. Je wordt niet afgeleid door het schakelen, dus hebt meer aandacht voor de weg. De restwaarde van je auto is hoger – tenzij het een heel speciaal model betreft. Vooral in de file neemt een automaat je veel werk uit handen.
Transmissiefabrikant ZF raadt aan de olie te verversen in 'bovengemiddelde bedrijfsomstandigheden na 80.000 tot 120.000 kilometer of acht jaar'.
De conventionele automaat is vooral beproefd, comfortabel en geschikt om een groot koppel over te brengen. De CVT heeft een hoog rendement door zijn traploze overbrenging waardoor de motor altijd in een zo gunstig mogelijk toerental draait.
Je automaat parkeren
Parkeren met een automaat doe je met behulp van het rempedaal, dat je voorzichtig loslaat en, zodra je tevreden bent over je parkeerpositie, vervolgens volledig indrukt zodat de auto tot stilstand komt. Nu zet je de pook in de P-stand en schakel je de motor uit.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15. Dat is een liter benzine op 15 kilometer. Een gemiddelde dieselauto rijdt plusminus 1 op 21.
Het onderhoud van een automaat is vaak duurder dan dat van een handgeschakelde auto. Door de complexe technologie en computergestuurde systemen kan een defect hoge kosten veroorzaken, vooral als de hele versnellingsbak moet worden gerepareerd of vervangen.
Een bestuurder van een handgeschakelde versnellingsbak kan met vaardigheid en oefening het brandstofverbruik van zijn auto verminderen . Handgeschakelde versnellingsbakken hebben doorgaans een voordeel van 3-4 mijl per gallon ten opzichte van hun automatische rivalen. Makkelijker te onderhouden – Met minder bewegende onderdelen heeft een handgeschakelde versnellingsbak het voordeel dat hij makkelijk te onderhouden is.
De volgende problemen kunnen er echter voor zorgen dat een versnellingsbak kapot gaat en niet meer naar behoren werkt: Kapotte lagers en/of schakelvork. Tekort aan transmissievloeistof. Versleten tandwielen en/of afstandsringen.
Is een automaat duurder? Ja, een automaat is duurder in aanschaf dan een schakelauto. Ook is de automaat minder zuinig dan een handgeschakelde auto en daardoor ook duurder in gebruik.Daarnaast liggen onderhoudskosten van automaat specifieke onderdelen hoger.