De Consumentenbond heeft daarvoor twee verklaringen. ,,We zien dat de A-merken duurder zijn geworden'', zegt Donat. ,,Dat heeft grotendeels met de producent zelf te maken. Bovendien is er bij sommige supermarkten, zoals Jumbo en AH, sprake van een versmelting van het huismerk en het nog goedkopere budgetmerk.
A-merken zijn vaak duurder dan B-merken vanwege de hoge reclamekosten. B-merken zijn vaak wat minder populair dan A-merken en daarom ook niet in alle winkels beschikbaar. In de ogen van de consument zijn deze producten vaak kwalitatief minder goed. Ze zijn ongeveer zo'n 20% goedkoper dan A-merken.
Betekenis: A-merk
Een A-merk is een merkartikel met een grote naamsbekendheid en een hoge kwaliteitsbeleving. A-merken hebben hun bekendheid en toonaangevende reputatie te danken aan landelijke reclamecampagnes en doordat veel aandacht wordt besteed aan de reputatie en beleving van het merk.
Een A-merk zet de trend, ontwikkelt innovaties, communiceert ze ook middels advertenties of commercials op tv. En zoals gezegd, het loopt voorop in de troepen. Huismerken of Private labels zijn dus vaak producten die qua vormgeving van de verpakking op het A-merk lijken.
Een B-merk kan zowel onafhankelijk zijn of eigendom van een concern met meerdere merken. Wanneer een B-merk eigendom is van het winkelbedrijf waar het wordt verkocht spreken we over een huismerk of eigen merk.
Hemmes: 'Mensen kopen een A-merk door de meerwaarde in beleving bij een merk. Omdat ze er zelf een goed gevoel bij krijgen. Zo hebben mensen soms een heel specifieke voorkeur voor een cola, een pils of een koffie. Dit is een voorkeur voor beleving.
Betekenis: C-merk
Een C-merk is een goedkoop merk waarvan de artikelen zich richten op de onderkant van de markt. In tegenstelling tot A-merken en B-merken richten C-merken zich op doelgroepen waarvoor prijs de belangrijkste motivatie is om voor een product te kiezen.
Verschil groeit
,,Dat heeft grotendeels met de producent zelf te maken. Bovendien is er bij sommige supermarkten, zoals Jumbo en AH, sprake van een versmelting van het huismerk en het nog goedkopere budgetmerk. Een goed voorbeeld is AH Basic en AH huismerk, die gaan steeds meer in elkaar over.''
Momenteel heeft de retailer vier eigen merken: AH Basic (laagste prijs), AH Huismerk (middensegment), AH Excellent (premium) en AH Biologisch.
Doorgaans heeft een huismerk een simpeler verpakking dan een A-merk, en worden er geen reclame- en marketingcampagnes voor naamsbekendheid gedaan, zodat de kosten van huismerkartikelen veel lager zijn, waardoor ze ook goedkoper in de winkel liggen.
Onder de B-merken vallen huismerken die zoveel mogelijk op A-merken willen lijken, met een verpakking die veel gelijkenis vertoont en een vergelijkbare kwaliteit. Onder de C-merken vallen eigen merken die echt als budgetmerk worden neergezet.
ALDI merken, het grootste aanbod van huismerken
ALDI heeft tientallen huismerken in het assortiment. Zoals het merk River voor frisdrank, Moreno voor koffie, en Molenland voor kaas. Dat maakt onze producten wel zo herkenbaar, en dat er altijd wat te kiezen valt.
10.5.1 - Het detaillistenmerk. Een detaillistenmerk is een merk dat eigendom is van wederverkopers; de wederverkoper is dus de 'brander'.
Het kwam aan het licht door het antwoord op een vraag van een klant aan het Facebook-webcareteam. De consumente kon opeens haar vertrouwde boodschappen niet meer vinden.
De winstgroei van Ahold Delhaize komt bijna geheel op naam van de winkels in de VS, waar het concern vooral aan oostkust vijf supermarktketens en webshop Peapod (het Amerikaanse ah.nl) exploiteert.
Of het succes van Albert Heijn -door Nederlanders ook wel liefkozend 'Appie' genoemd- die eerste golf van nieuwsgierigheid zal overleven, zal nog moeten blijken. Voor de Nederlandse keten is deze winkel strikt genomen trouwens haar eerste echte test in ons land.
Silvercrest is een merk van Lidl.
Maar welke producten zijn het meest gestegen in prijs? Vooral mosterd, spaghetti, wc- en keukenpapier, zo blijkt. Test Aankoop vergeleek vorige maand de prijzen van zo'n 3.000 producten uit de supermarkten van Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl met de prijzen van augustus vorig jaar.
Superunie lanceert merk g'woon met Roorda en Mediaxplain*
Waarom blijven we de duurdere merken inslaan? A-merken kosten vaak meer omdat er veel geld gaat naar reclame en marketing. En dat moet ergens ook terugverdiend worden. Ondanks dat A-merken een stuk duurder zijn, met uitschieters tot bijna 80 procent, blijven we ze kopen.
De meeste merken zijn woordmerken, zuivere beeldmerken of beeldmerken met woordelementen. Andere soorten zijn vormmerken, kleurmerken en klankmerken.
Hiervan is sprake als een distribuant een eigen merk voert, geproduceerd door een fabrikant. Synoniemen zijn: distributors-owned brand, eigen merk, handels)merk, handelaarsmerk, huismerk, middleman brand en private label.
Als je bij het boodschappen doen huismerken koopt, dan kun je het best naar Lidl. Daar zijn de prijzen namelijk het laagst. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Daarmee is Lidl goedkoper dan Aldi, de andere bekende Duitse discounter.