“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, komen de prijsverschillen tussen landen vooral door de mate waarin het openbaar vervoer gesubsidieerd wordt door de overheid.
2022: Landelijke treinacties keren niet terug
Echter, het stapje naar landelijke dagkaartacties blijkt nu toch niet meer te worden gezet. Voor de vervoerder lijkt er ook minder noodzaak te zijn om te stunten met actiekaartjes: door de hoge benzineprijzen zijn reizigers toch al geneigd sneller de trein te nemen.
Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
Helaas heeft de Nederlandse Spoorwegen laten weten aan Treinreiziger.nl dat ze voorlopig niet meer met treinkaartacties gaan stunten. Dit jaar is de NS wel gestart met de verkoop van treinkaartjes met 10 procent vroegboekkorting voor de daluren.
Mag mijn vouwfiets mee in de trein? Je vouwfiets mag gratis mee in de trein als je deze inklapt, ook tijdens de spitsuren. Je vouwfiets klap je in vóór het instappen en klap je weer uit ná het uitstappen. Je vouwfiets (en bagage) mag onder geen enkele voorwaarde buitendeuren, binnendeuren of gangpaden blokkeren.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
Vervoersdiensten in Nederland duurste van EU
We maken een ritje van Amsterdam naar Maastricht. De prijs voor een enkeltje met de trein is €27,40. Je bent dan bijna 2,5 uur onderweg.
Gratis openbaar vervoer leidt tot een toename van het gebruik van openbaar vervoer. Hierdoor moeten er meer treinen en bussen worden ingezet om het aantal extra gebruikers te kunnen vervoeren. Dit kost veel geld, terwijl het geen economische winst heeft voor de overheid omdat het vervoer de gebruiker geen geld kost.
Een retourticket voor de trein kost minimaal € 92 en doet er naar het stadscentrum ongeveer even lang over als het vliegtuig. Voor een stedentrip Londen is de trein niet alleen duurzamer, maar ook voordeliger voor je portemonnee.
De Europese Unie pakt uit: als je 18 bent, kom je in aanmerking voor een gratis Interrailkaart waarmee je door Europa kunt reizen. Er zitten wel wat voorwaarden aan vast.
Regelmatig zijn er treinacties bij Kruidvat. Met een Kruidvat treinkaartje kun je in de regel zowel in het weekend als doordeweeks reizen. We verwachten in 2022 ook weer acties, al weten we niet precies wanneer.
De goedkope treinkaartjes van Hema zijn goed te combineren met een NS Railrunner voor € 2,50, waarmee uw uitje compleet is. Het is natuurlijk niet verplicht om een museum te bezoeken, want andere uitjes, zoals een dagje naar een pretpark/dierentuin in Nederland is met deze NS dagkaart actie ook goed te doen.
Een enkeltje naar plaatsen als Brussel, Lille, Parijs, Keulen, Frankfurt of Berlijn is met de bus goedkoper dan met de trein. En soms is de bus nog comfortabeler en sneller ook. Vanuit steden als Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Eindhoven rijden bussen van busmaatschappijen als Ouibus en Flixbus.
Goedkoper OV = minder auto's, of niet? Reizen met het ov is duurzamer dan autorijden: door met de trein naar je werk te gaan bespaar je 4000 kilo CO2 per jaar, aldus Milieu Centraal, gebaseerd op de afstand Utrecht - Amsterdam.
Sinds 1 maart 2020 hebben de reizigers van het Luxemburgse openbaar vervoer geen vervoersbewijs meer nodig om op de bus, trein of tram te stappen.
Gratis OV maakt in Luxemburg onderdeel uit van een groot project voor infrastructuur. Het Benelux-land geeft tot 2027 circa 4 miljard euro uit voor verbeteringen van bus- en treinverbindingen. Jaarlijks kost het de regering zo'n 41 miljoen euro om iedereen gratis vervoer te bieden.
De kosten die het openbaar vervoer met zich meebrengt worden in een systeem van gratis openbaar vervoer in beginsel gedragen door de overheid. Wie trein, tram of bus neemt hoeft als gebruiker niets te betalen, maar burgers betalen uiteindelijk voor dit systeem via de belastingen.
Belmond Royal Scotsman - Schotland. De Belmond Royal Scotsman is de meest exclusieve treinreis ter wereld.
Bergen treinroute (Noorwegen)
De Bergen treinroute in Noorwegen is niet zonder reden door Lonely Planet uitgeroepen tot een van de mooiste treinreizen ter wereld. De trein verbindt de hoofdstad Oslo en havenstad Bergen en laat je onderweg de meest spectaculaire landschappen van Noorwegen zien.
De NS is een voormalig semi-overheidsbedrijf waarvan alle aandelen nog steeds in handen zijn van de Rijksoverheid. Het bedrijf is in de periode 1995-2002 geprivatiseerd. De NS is een van de grootste werkgevers van Nederland.
U mag inchecken tot net voor 09.05 en vanaf 18.25. Het is altijd vijf minuten in uw voordeel. Als u vroeg incheckt, mag dat tot net voor 06.35 en bij de middagspits tot net voor 16.05.
Nee, dat kan niet. Je kunt per contactloze betaalpas of creditcard voor één persoon in- of uitchecken. Net als bij de OV-chipkaart. Heb je meer kaartjes nodig, dan kun je die bij de chauffeur kopen of meerdere betaalpassen, creditcards of OV-chipkaarten gebruiken.
Wat zijn de voordelen van NS Extra? We geven informatie over drukte, werkzaamheden en wijzigingen in de dienstregeling wanneer dat relevant is voor uw traject. Zoals gratis upgrades naar de 1e klas, een Meereiskaart of Dagretour met korting of gratis een snack of warme drank op het station.