De Gaasperdammertunnel (A9) is tussen 9 en 14 oktober 2024 verschillende momenten afgesloten wegens onderhoud. Woensdagavond en -nacht, 9 oktober 2024, sluiten we de tunnelbuis richting knooppunt Holendrecht af. Donderdagavond en -nacht, 10 oktober 2024, werken we in de andere tunnelbuis richting knooppunt Diemen.
Sinds woensdagavond 25 oktober 2023 zijn de parallelbanen van de Gaasperdammertunnel preventief gesloten in verband met mogelijk loshangende matrixborden. De afsluiting van deze tunnelbuizen veroorzaakt hinder voor het lokale verkeer in Amsterdam Zuidoost en omgeving.
19-07-2024 De A9 bij Amstelveen in de richting Almere is in het weekend van 9 tot en met 12 augustus dicht. De werkzaamheden maken onderdeel uit van een serie die ervoor moet zorgen dat de doorstroming tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht wordt verbeterd.
De Gaasperdammertunnel is inmiddels open voor alle verkeer.
Er zijn op dit moment geen files op de A9.
Er zijn op dit moment geen files op de A9.
Bij Amstelveen wordt de A9 verdiept aangelegd met drie overkappingen.Om de verdiepte ligging te kunnen bouwen, legt aannemer VeenIX eerst een bypass aan; tijdelijke rijstroken aan de zuidzijde van de A9, vanaf het Oude Dorp tot aan de Beneluxbaan. Zo ontstaat er voldoende ruimte om de verdiepte bakken te bouwen.
De Gaasperdammertunnel (A9) is tussen 9 en 14 oktober 2024 verschillende momenten afgesloten wegens onderhoud. Woensdagavond en -nacht, 9 oktober 2024, sluiten we de tunnelbuis richting knooppunt Holendrecht af. Donderdagavond en -nacht, 10 oktober 2024, werken we in de andere tunnelbuis richting knooppunt Diemen.
Soms is het nodig om een tunnelbuis korte tijd af te sluiten. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Denk aan een personenauto of vrachtwagen met een klapband, een voertuig dat zonder brandstof stil komt te staan of een motorrijder die te maken krijgt met een motorstoring.
De snelheid in de tunnel is 80 km/h in de buis voor lokaal verkeer en 100 km/h in de buis voor doorgaand verkeer.
De A9 begint bij het knooppunt Diemen, aan de A1, de snelweg van Amsterdam richting Almere en Amersfoort. Dit knooppunt bevindt zich aan de oostkant van Amsterdam, waarna de A9 door Amsterdam-Zuidoost loopt, richting het zuidwesten. De snelweg heet hier de Gaasperdammerweg en voert door Amsterdam-Zuidoost.
A9: Alkmaar - Akersloot/Akersloot - Alkmaar
Tussen Akersloot en Alkmaar mag je nu nog acht kilometer lang met 130 km/u over het asfalt. Alleen ter hoogte van de Kanaalweg geldt een maximumsnelheid van 100 km/u.
Op de Gaasperdammertunnel ligt het nieuwe Brasapark, het grootste dakterras van Nederland. Het stadspark is 2 kilometer lang en 65 meter breed. In het midden van het park ligt een rotonde met de op- en afritten van en naar de Gooiseweg (S112). We ontwikkelen het Brasapark de komende tijd verder.
De afsluiting van de A9 start op vrijdagavond 4 oktober 20.00 en eindigt op maandagochtend 7 oktober 2024 om 05.00 uur. De afsluiting van de A10 Zuid is van vrijdag 4 oktober 22.00 tot maandagochtend 7 oktober 2024 05.00 uur. De A9 is dicht tussen knooppunt Badhoevedorp en knooppunt Holendrecht richting Utrecht/Almere.
Nederland staat niet zo bekend om z'n tunnels. De Westerscheldetunnel is met een kleine 7 kilometer de langste autotunnel van ons land. Daarmee doen we letterlijk onder voor de écht grote kokervormige gangen.
Tijdens de bouw moet bijvoorbeeld voldoende afstand worden gehouden tot (bestaande) bebouwing of natuurgebieden. En dan moeten de bouwers ook nog rekening houden met bijvoorbeeld grondwaterstanden of de bodemgesteldheid. Dit alles kan ertoe leiden dat bochten in tunnels onvermijdelijk zijn.
Op het diepste punt is de tunnel 75 meter (246 voet) onder de zeespiegel . Dat is hetzelfde als 107 baguettes die op elkaar balanceren. Het Engelse Kanaal is veel dieper dan de tunnel, met het diepste punt dat 175 meter (574 voet) onder de zeespiegel ligt.
Kokervorming kunstwerk waarmee een (spoor)weg of leiding door een hindernis, of daar onderdoor wordt gevoerd. Tunnels voor het verkeer zijn al heel oud. Zo is bekend dat rond 2160 voor Christus de oudst bekende verkeerstunnel ter wereld werd gegraven onder de Eufraat door in Babylonië.
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
In 2016 begonnen we met de bouw van de tunnel.Uiteindelijk werd de tunnel in 2020 in 4 fasen geopend voor het verkeer.
Rijkswaterstaat verbreedt de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht naar vier rijstroken per rijrichting en legt een wisselbaan aan. Door de extra rijstroken verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot.
De A9 loopt van de A1 bij knooppunt Diemen via de zuidwestelijke flank van Amsterdam, Haarlem en IJmuiden naar Alkmaar.
Op de website vanAnaarBeter.nl vindt u informatie over wegwerkzaamheden aan rijkswegen, verkeershinder en voordelige reisalternatieven.