Albert Heijn begint zijn winkel in de tijd van de industriële revolutie. Die zet de hele economie op zijn kop. Ambachtslieden en rondreizende verkopers verdwijnen, de welvaart neemt toe, er komen veel meer producten op de markt. Door te specialiseren speelt Albert Heijn in op de tijdgeest.
De missie van Albert Heijn (AH) is 'het alledaagse betaalbaar en het bijzondere bereikbaar'. De klant staat bij AH centraal en de belofte aan de klant is tweeledig. Op de eerste plaats heeft AH alle dagelijkse boodschappen in huis van een uitstekende kwaliteit voor een betaalbare prijs.
Albert Heijn snapt dat beter eten voor iedereen anders is, maar wat we uiteindelijk allemaal willen is hetzelfde: ons goed voelen, lekker in ons vel zitten. Door gezonder te eten. Door te weten waar ons eten vandaan komt en er samen van te genieten. Door een bijdrage te leveren aan het beter achterlaten van de aarde.
Een aantal belangrijke kenmerken van Albert Heijn zijn: airmiles, breed assortiment, verschillende prijsklassen, status, non-foodartikelen, speciaalzaak artikelen, appie-app*, ruime openingstijden, luxe omgeving/sfeer winkel, spaaracties, bonusaanbiedingen, landelijke tv reclame, kinderhoek, kwaliteit producten, korte ...
Albert Heijn sluit een bijzonder jaar af met een marktaandeel van 35,9% in Nederland (bron: NielsenIQ), een stijging van 0,9%pt ten opzichte van 2020.
Albert Heijn ziet marktaandeel groeien en blijft grootste supermarkt van Nederland. Albert Heijn heeft nog altijd het grootste marktaandeel (35,9 procent) van de Nederlandse supermarktketens, voor Jumbo met 21,8 procent.
Albert Heijn heeft veruit het meeste winkels, zo'n 360 meer dan Jumbo, en het hoogste marktaandeel per winkel 0,036%. Maar waarschijnlijk heeft Albert Heijn ook de duurste winkels op de beste locaties, die brengen dan wel het meest op maar wat houdt je eraan over?
Momenteel heeft de retailer vier eigen merken: AH Basic (laagste prijs), AH Huismerk (middensegment), AH Excellent (premium) en AH Biologisch.
Of het succes van Albert Heijn -door Nederlanders ook wel liefkozend 'Appie' genoemd- die eerste golf van nieuwsgierigheid zal overleven, zal nog moeten blijken. Voor de Nederlandse keten is deze winkel strikt genomen trouwens haar eerste echte test in ons land.
Hier hebben ze 'Peapod', en doet hetzelfde als Albert.nl: je online bestelde boodschappen offline bij je thuis brengen. Het enige verschil is de branding: Peapod heeft een eigen huisstijl daar waar Albert.nl duidelijk aan Albert Heijn gelieerd is.
Met een bereik van 15 miljoen Albert Heijn shoppers per week, 4,2 miljoen Allerhande-lezers per maand en 1,5 miljoen bezoekers van AH.nl beschikken we over een unieke database met interessante inzichten.
Albert Heijn is voor het zesde jaar op rij verkozen tot de meest duurzame supermarktketen van Nederland. Dat is de uitkomst van de Sustainable Brand Index™ 2022, het grootste en meest toonaangevende onderzoek in Europa op het gebied van consumentenmerken en duurzaamheid*.
De slogan van Albert Heijn is oud en vertrouwd: "Gewoon bij Albert Heijn". Albert Heijn heeft door prijzen structureel te verlagen en gewoon op de oude voet door te gaan, het dure imago grotendeels van zich af weten te schudden. En daarmee is AH nog altijd DE supermarkt van Nederland.
Supermarkten die online actief zijn groeien harder: door de extra online omzet, maar ook doordat het nieuwe klanten naar de stenen winkels trekt en de klantloyaliteit verhoogt. Voor Jumbo is het vooral ook een manier om inzicht te krijgen in de behoeften van klanten en om met ze in contact te blijven.
De grote merken Albert Heijn en Jumbo vormen de middenmoot. De huismerken van Jumbo zitten precies op de gemiddelde prijs, bij AH is de klant 1 procent meer kwijt. Dat is evenveel als bij onlinesupermarkt Picnic en bij Plus. Spar en Poiesz zijn de uitschieters naar boven.
In Tilburg is Jumbo de grootste, als je AH to go-vestigingen niet meetelt, en in Nijmegen voert Coop de lijst aan.
AH bieren werden gebrouwen in opdracht van Albert Heijn. In 2016 is Albert Heijn overgestapt naar het eigen merk Brouwers, dit wordt nu nog steeds verkocht.
Albert Heijn heeft in Nederland 895 winkels en circa 100.000 werknemers, waarmee het een van de grootste werkgevers in Nederland is. In België heeft Albert Heijn 50 winkels.
Het kwam aan het licht door het antwoord op een vraag van een klant aan het Facebook-webcareteam. De consumente kon opeens haar vertrouwde boodschappen niet meer vinden.
Betekenis: B-merk
Een B-merk is een merkartikel met een minder grote naamsbekendheid en lagere kwaliteitsbeleving dan een A-merk. De producten van B-merken zijn vaak sterk geïnspireerd of zelfs rechtstreeks geïmiteerd van A-merkproducten.
Je herkent ze aan het blauwe duimpje. Als je die ziet, zit je goed. Op de Prijsfavorieten-pagina vind je al onze producten met een blauwe duim. We hebben Prijsfavorieten in alle categorieën, van groente en fruit, tot koekjes, noten, en schoonmaakmiddelen.
Spar is de duurste supermarkt. Daar zijn A-merken 12% duurder. Aldi en Lidl staan door het geringe aanbod van A-merken niet in de ranglijst. Maar in een vergelijking van 22 dezelfde A-merken bij beide supermarkten is Aldi ruim 5% duurder dan Lidl.
1 - Nivea Q10 oog contour: €830,00
Voor het duurste product dat wij in onze supermarkt konden vinden, komen we weer terug bij Nivea en de strijd tegen ouderdom. Voor het enorme bedrag van 830 euro per kilo, verkoopt onze supermarkt Nivea Q10 oog contour.
Als je een mix van huismerken en nationale merken koopt, zijn Colruyt en Albert Heijn de goedkoopste supermarkten om je boodschappen te doen.