AI-technologie verbetert de bedrijfsprestaties en productiviteit door processen of taken te automatiseren die voorheen menselijke inzet vereisten. Bovendien maakt AI het mogelijk om data te interpreteren op een schaal die geen mens ooit zou aankunnen. Die mogelijkheid kan een bedrijf aanzienlijke voordelen opleveren.
Wat is het en waarom is het belangrijk? Kunstmatige intelligentie (in het Engels: Artificial intelligence of AI) zorgt ervoor dat machines kunnen leren van ervaringen, dat ze zich kunnen aanpassen aan nieuwe input en dat ze menselijke taken kunnen uitvoeren.
AI wordt nu al veelvuldig ingezet voor het verhogen van de efficiëntie en het verbeteren van voorspellingen en klantrelaties. Het helpt ons om betere besluiten te nemen door de verwerking van grote hoeveelheden informatie in een korte tijd.
Efficiency slag dankzij A.I.
Er zijn veel repeterende en arbeidsintensieve taken die tijd en geld kosten. Artificial Intelligence stelt je in staat om geautomatiseerd deze handelingen over te nemen. Denk aan het automatisch invoeren van gegevens of handelingen die foutgevoelig zijn en nauwkeuriger door A.I.
Machines, software, robots of andere apparaten met AI (artificiële intelligentie) reageren op data of impulsen uit hun omgeving. Daarmee nemen ze zelfstandig beslissingen. Het gaat bij AI dus niet om de rekenkracht, maar om de mogelijkheid (zelfstandig) te leren en beslissingen te nemen.
Kunstmatige intelligentie (AI) kan een enorme impact op de economie gaan hebben, net zoals internet had in de jaren negentig. Sommige beroepen zullen verdwijnen, maar er komen ook nieuwe banen.Goldman Sachs schat dat de productiviteit met 1,5 procentpunt en het bbp met jaarlijks 7 procentpunt kan groeien.
Wat is kunstmatige intelligentie (AI)? Dankzij AI (artificiële intelligentie) maken online diensten als Chat-GPT en Midjourney indrukwekkende teksten en afbeeldingen. AI biedt fantastische mogelijkheden maar er zijn ook kinderziekten.
Door te beleggen in AI, kunnen beleggers deelnemen aan het succes van bedrijven die leidend zijn in AI-technologieën en innovaties. Dat concurrentievoordeel zorgt ervoor dat het bedrijf het beter zal doen dan zijn peers. Dat zal uiteindelijk leiden tot superieure waarde voor aandeelhouders en financiële prestaties.
Hoe ziet de toekomst voor AI eruit? Volgens de meeste onderzoeken, zijn kansen in e-commerce door AI vooral te vinden op het gebied van content, customisatie en personalisatie. De laatste twee zijn beide sterk gericht op verwerken van data.
AI heeft hardware en software nodig, maar is niet altijd een computer. Kunstmatige intelligentie kan uiteenlopende vormen aannemen zoals een auto, smartphone, wasmachine, robot, CRM-programma of game. Als het maar beschikt over data en zelflerend vermogen.
Kunstmatige intelligentie analyseert en gebruikt data sneller en beter dan een mens. Dat brengt efficiëntie en besparingen met zich mee, en de kans op fouten is kleiner. Ook kan AI helpen de veiligheid te waarborgen.
Het is belangrijk dat de AI-systemen niet alleen technisch betrouwbaar zijn. In mijn optiek betekent betrouwbaarheid vooral dat mensen in staat moeten zijn om AI-technologieën te vertrouwen. Techbedrijven moeten beseffen dat dit vertrouwen moet worden verdiend, in elke context, voortdurend, bij elke stap in het proces.
Weak AI legt verbanden op basis van de data die door mensen zijn ingevoerd, maar kan niet zoals een mens zelf nadenken.
Binnen AI heb je ook nog het onderscheid tussen zwakke en sterke AI. Zwakke AI is meer regelgebonden: je definieert regelsets waarlangs je iets beoordeelt, bijvoorbeeld het checken van een factuur. Bij sterke AI gaat het erom dat de software gaat redeneren en problemen gaat oplossen, net zoals een mens dat zou doen.
Met de eerste ethische vereiste, menselijke controle en menselijk toezicht, wordt gedoeld op het feit dat AI-systemen de menselijke autonomie en het menselijk beslissingsproces moeten ondersteunen, zoals volgt uit het beginsel van respect voor de menselijke autonomie.
In de jaren vijftig bedacht John McCarthy de term 'kunstmatige intelligentie'. En sindsdien wordt hij gezien als de 'vader van de AI'.
Het jaar 1956 wordt gezien als de geboorte van AI, wanneer de term Artificial Intelligence wordt toegekend aan een nieuw soort werkveld. Dit gebeurde tijdens de Dartmouth conference georganiseerd door John McCarthy. Het aantal onderzoekscentra in het vakgebied groeide vanaf dat moment in de Verenigde Staten.
Door de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) kan iedereen een computerprogrammeur worden, zei Nvidia-CEO Jensen Huang maandag tijdens een conferentie in Taiwan.
Denk bijvoorbeeld aan grote technologiebedrijven: Bedrijven zoals Alphabet, Microsoft en Amazon zijn belangrijke spelers in de ontwikkeling en toepassing van AI. Deze bedrijven hebben sterke AI-divisies en investeren aanzienlijke middelen in onderzoek en ontwikkeling.
Het programma is gratis beschikbaar. OpenAI vraagt gebruikers feedback te geven op de tool.
AI kan worden ingezet om nieuwe medewerkers snel en efficiënt te onboarden. Zo kan AI bijvoorbeeld helpen bij het opstellen van contracten en het inrichten van de benodigde accounts. Goed ingericht zou AI zelfs de functie van digitale buddy kunnen vervullen.
15 procent gebruikt het al regelmatig of vaak. Het zijn vooral mannen (22 procent) en jongeren (52 procent tussen 18 en 24 jaar gebruikt AI intensief). Van de studenten zegt iets meer dan de helft AI te gebruiken. ,,Veel mensen laten teksten maken of verbeteren.