Prijzen zijn ruim verdubbeld door sterk gestegen ureum- en gasprijzen. Ook is grondstof ureum steeds moeilijker verkrijgbaar. Toch dreigen er nog geen tekorten. De Europese AdBlue-markt is gespannen; prijzen zijn dit jaar ruim verdubbeld en in sommige gevallen zelfs bijna verdrievoudigd.
De prijzen aan AdBlue-pompen liggen tussen 55 en 60 cent per liter.
Gemiddeld genomen kan je met 1 liter AdBlue zo'n 1000km afleggen. Het AdBlue-verklikkerlichtje gaat branden als de auto nog zo'n 2.400km kan rijden.
Nee, het rijden zonder AdBlue veroorzaakt geen schade aan de motor. U kunt doorrijden tot het volgende AdBluedistributiepunt of bij de eerstvolgende mogelijkheid stoppen en uw noodvoorraad gebruiken. De motorprestaties kunnen echter in negatieve zin worden beïnvloed totdat u weer bijgevuld hebt.
Er is dus geen verschil van AdBlue® voor je type wagen, motor, merk,… Het product is steeds hetzelfde, zolang je het onder de noemer AdBlue® koopt. Er zijn ook Ureumoplossingen op de markt, maar deze hebben meestal niet de correcte ISO normen en kunnen dus schade veroorzaken aan je voertuig.
AdBlue is niet onbeperkt houdbaar. Bij een temperatuur van maximaal 25 °C is het product 1 jaar houdbaar. Het wordt dan ook aanbevolen om bij opslag direct zonlicht te vermijden. AdBlue gaat kristalliseren bij -11 °C.
Het AdBlue®-lampje brandt en je kunt niet met AdBlue® vullen. Als je je tank na 2.400 km niet hebt gevuld, kan je voertuig niet meer herstarten. Voertuigen met SCR-technologie zijn uitgerust met een elektronisch apparaat dat voorkomt dat de motor start bij afwezigheid van AdBlue®.
Re: ad blue
Off topic: ad blue schijnt tegen onkruid in de tuin erg effectief te zijn. Nou dat lijkt me niet. Ureum werd naar mijn weten al heel lang als kunstmest gebruikt voordat het als toevoeging voor diesels werd toegepast. Het meeste onkruid zal dus juist een zetje in de rug krijgen.
AdBlue is een licht agressieve stof. Je kunt het dus niet zomaar in een oude brandstoftank opslaan.
Is AdBlue schadelijk? AdBlue is niet giftig voor mens of dier. Spoel het af met water wanneer u het op uw huid of kleding krijgt, want het kan wel irriteren. Het is niet giftig, maar wanneer u het per ongeluk binnenkrijgt, drink dan water en raadpleeg een arts.
Hoe vaak je je AdBlue®-tank moet bijvullen, hangt af van verschillende dingen, waaronder je voertuigmodel en motorgrootte, je AdBlue®-verbruik en je rijstijl. Een AdBlue®-tank kan echter meestal tussen de 3.750 km en 11.000 km meegaan, met een AdBlue®-verbruik tussen de 1% en 6% van het dieselbrandstofverbruik*.
Eén druppel diesel kan meerdere liters AdBlue® vervuilen. Dus als je je auto start met een AdBlue®-tank vol diesel, kan je ernstige schade toebrengen aan het SCR-systeem van je auto. Als je de auto hebt gestart, kan hij vreemd gedrag vertonen. Parkeer dan zo snel mogelijk om verdere schade aan de auto te voorkomen.
Bij veel stadsritten en kouder weer kan het AdBlue-reservoir eerder leeg raken. Op het dashboard krijg je van te voren een melding dat het niveau laag is en soms wordt erbij vermeld hoe ver je nog kunt rijden. Bijvullen is slim. Als AdBlue helemaal op, presteert de motor minder en na het afzetten zal hij niet starten.
Ook kun je Adblue (dat de uitstoot van stikstofoxiden moet tegenhouden) en de EGR-klep (die uitlaatgassen terug in de motor brengt) laten uitschakelen. De auto's hebben dan minder onderhoud nodig en rijden voordeliger.
In Frankrijk is bijna 100% van de servicestations van AS 24 ermee uitgerust, wat van AS 24 het grootste distributienetwerk voor AdBlue® aan de pomp maakt.
Pas op met verkeerd bijvullen AdBlue!
Dat werkt prima, maar het komt steeds vaker voor dat AdBlue verkeerd getankt wordt. Voorbeelden hiervan zijn: AdBlue bij de diesel, AdBlue in het ruitensproeierreservoir, AdBlue bij de koelvloeistof en zelfs AdBlue bij de benzine.
AdBlue opslaan
AdBlue moet binnen een temperatuurbereik van 0°C en 30°C en buiten direct zonlicht opgeslagen worden. Als het niet gebruikt wordt dan moet het goed afgedicht bewaard worden.
AdBlue is samengesteld uit 32,5% ureum en 67,5% gedemineraliseerd water. Ureum is een synthetisch product dat in 1828 is uitgevonden uit ammoniak.
De beste onkruidverdelger met glyfosaat is 'Roundup'. Dit is een sterk middel die zo effectief is dat het bijna alle onkruiden volledig kan doden. De 'ouderwetse' Roundup met met glyfosaat mag in Nederland en België niet meer aan particulieren verkocht worden wegens mogelijk kankerverwekkende stoffen in de glyfosaat.
Onkruidverdelgers met glyfosaat, zoals Roundup, mogen al sinds vorig jaar niet meer verkocht worden. Toch vind je de groene bussen nog steeds in de winkelrekken. Al is er wel een belangrijk detail veranderd: het glyfosaat is vervangen door een andere stof: pelargonzuur.
Indien de uitlaattemperatuur niet voldoende is, "mengt" de AdBlue niet goed in het systeem. Hierdoor kan gewone AdBlue gaan klonteren/ kristalliseren. Voor opslag van AdBlue en OptiSpray wordt een constante temperatuur tussen de 0 en 25 graden geadviseerd.
Zelf AdBlue® maken kan schade berokkenen aan uw voertuig. Er bestaan twee manieren om AdBlue® te maken: de eerste manier bestaat erin solide ureumkorrels, zogenaamde prills, op te lossen in gedemineraliseerd water. de tweede manier bestaat erin synthetisch ureum te mengen met gedemineraliseerd water.
Na een diagnose aan het koelsysteem blijkt dat er per ongeluk Ad-blue is bijgevuld in plaats van koelvloeistof. Aan de binnenzijde van het koelvloeistof reservoir is een witte laag te zien. Ook ruikt het naar ammoniak. Tevens is er op het reservoir een witte aftekening te zien (witte lijn).