Doordat het deeltjes in het hart van het roetfilter vasthoudt, kan het na zo'n 1.000 km verstopt raken en zijn werking verliezen. Ook de motorprestaties lijden daaronder. Daarom is het belangrijk om het met regelmatige tussenpozen, die kunnen oplopen tot pakweg 350 km, te regenereren.
Je kunt doorgaans ongeveer 1000 kilometer rijden voordat het roetfilter vol komt te zitten en deze gereinigd moet worden.
Een roetfilter gaat zo'n 130.000 tot 200.000 kilometer mee.
Vervuilde injectoren, een vervuilde uitlaatgasretour, wisselende brandstofkwaliteit en een ongunstig rijprofiel zijn de belangrijkste oorzaken waardoor het systeem niet meer (voldoende) regenereert en het roetfilter verstopt raakt.
Als je roetfilter kapot is, kun je verminderde motorprestaties ervaren, een brandend waarschuwingslampje op het dashboard zien en een verhoogd brandstofverbruik opmerken. Bovendien kan er een ongebruikelijke rook uit de uitlaat komen. Het is belangrijk om bij deze symptomen je voertuig snel te laten controleren.
Als u uw roetfilter regelmatig laat reinigen, bespaart u geld en beschermt u tegelijkertijd het milieu. Bovendien wordt het brandstofverbruik verminderd door de reiniging van de DPF en wordt de motor beschermd.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Vervanging van het roetfilter is niet goedkoop. Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500.
Wij raden het doorrijden met een verstopt roetfilter af. Het kan leiden tot vermogensverlies en een verhoogd brandstofverbruik. Ook kan de motor beschadigd raken door een opgebouwde tegendruk.
De roetfilter is dan stuk of weggehaald, en moet binnen de 3 maanden vervangen worden.Daarna moet je jouw voertuig opnieuw voorrijden bij de technische keuring. Vanaf 1 december 2022 krijg je een groen keuringsbewijs met vermelding van een gebrek dat aanleiding geeft tot herstelling zonder herkeuring.
Gemiddeld kost het laten reinigen van het roetfilter tussen de €200 en €400. Dit heeft voornamelijk te maken met de arbeidsuren die hierin zitten. Het laten reinigen va het filter is aanzienlijk goedkoper dan het laten vervangen, ondanks de hoge kosten.
Hoe het roetfilter werkt
Het filter is dan automatisch schoon gebrand tijdens dit proces worden de roetdeeltjes omgezet in het gasvormige koolstofdioxide. Dit schoonbranden noemen we regenereren en gebeurt tussen de 350 en 1.000 km afhankelijk van het merk, type en soort voertuig.
Vervuilde injectoren, regeneratie die niet goed werkt, vervuiling in de uitlaat, om er een paar te noemen. Als je alleen het roetfilter vernieuwd, blijf je zitten met al die problemen. Grote kans dat een herkeuring hierdoor opnieuw misloopt, omdat de deeltjesteller te veel fijnstofdeeltjes detecteert.
Na ongeveer 1000 km rijden zal het filter vol met roet zitten en moet het roet worden afgevoerd. Dit doet men door het te verbranden, ook wel “regenereren van het roetfilter” genoemd.
JLM Diesel Roetfilter reiniger is één van de beste roetfilterreinigers op de markt. De JLM DPF reiniger bevat een hoge concentratie van het werkzame additief. Alle moderne auto's met een dieselmotor hebben een roetfilter.
Een roetfilter houdt roetdeeltjes tegen en slaat deze op in het roetfilter. Een gemiddelde dieselauto regenereert elke 700 a 1000 kilometer. Dit is het schoonbranden van het roetfilter door extra diesel in te spuiten. Hierdoor wordt het roetfilter warmer waardoor het roet verbrand tot as.
Een roetfilter raakt op den duur verstopt en kan uiteindelijk defect gaan. Vaak kan een roetfilter nog gereinigd worden, maar in sommige gevallen dient u een nieuwe roetfilter te kopen en deze te laten vervangen in een garage.
Als uw roetfilter verstopt is? Een roetfilter dat bijna volledig verstopt zit of waar de motor al in de noodloop zit dient professioneel gereinigd te worden met Bardahl Professional DPF Cleaning Kit. Een motor die in de noodloop zit en niet meer op toeren komt krijgen we ook met alleen een toevoeging niet schoon.
Regeneratieproces – 'Regenereren'
Dit wordt gedaan door extra brandstof in het roetfilter te spuiten. Hierdoor worden de uitlaatgassen tijdelijk verwarmd tot c.a 680 graden (regeneratie temperatuur) en verbrand het roet in het roetfilter.
Is jouw dieselauto ouder dan 4 jaar? Dan komt de jaarlijkse APK eraan. Vanaf 2011 is een roetfilter al verplicht, maar er werd slechts 'gekeken' of een roetfilter aanwezig is.
Het is vanaf heden mogelijkheden om een verwijderd roetfilter door te geven via de RDW. Op de RDW website kunt u de registratie van het voertuig online doorgeven. Of het noodzakelijk is voor uw auto kan online worden bekeken op de RDW website.
Een roetfilter kan door verschillende oorzaken kapot gaan. Wanneer dit het geval is, zal deze vervangen moeten worden. Hierbij wordt het oude roetfilter gedemonteerd en vervangen voor de nieuwe. Bij De Roetfilter Dokter weten we precies hoe wij uw roetfilter moeten vervangen en welke methode het meest effectief is.
In dat geval adviseren wij u om elke 7500 km een blikje TORALIN DPF ACTIVATOR toe te voegen aan de dieselbrandstof. Deze DPF ACTIVATOR verlaagt de ontstekingstemperatuur om roet te verbranden, zodat een zeer goede verbranding ontstaat bij normale motortemperaturen.
Voor het verwijderen van het roetfilter en deze softwarematig uitschakelen hebben we het voertuig 1 volle dag nodig. De kosten die hier aan verbonden zijn verschillen per type auto. Gemiddeld ligt dit tussen de 600 en 700 euro. Dit is altijd nog zo'n 60% goedkoper dan het filter zelf te vervangen.
Ook nu duurt de regeneratie 30 tot 60 minuten. Belangrijk: Neem de veiligheidsvoorschriften in acht (zie de gebruikshandleiding)! Normaal gesproken, echter, wordt de regeneratie automatisch uitgevoerd, zodat maximale milieubescherming gepaard gaat met hoog chauffeurscomfort.