Vroeger reden mensen op paarden. Deze moest je met je linkerhand aansturen, waardoor ze aan de linkerkant zijn gaan rijden. Ook vielen mensen vroeger vanaf de linkerkant aan. Napoleon veranderde dit, waardoor men rechts ging rijden.
Op 21 maart 1804 voerde Napoleon Bonaparte een burgerlijk wetboek in, dat bekend is geworden als de Code Napoleon of de Code Civil. Het wetboek heeft veel invloed gehad op het Europese recht en de rechtspraak. Een beknopt artikel over de geschiedenis en betekenis van de Code Napoleon.
Oudheid en Middeleeuwen
Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en rechtshandig zijn voor ridders een erekwestie was (rechts vertegenwoordigde 'het goede'), kozen de ridders ervoor om links te rijden zodat ze met hun rechterhand het zwaard uit de linkerschede konden trekken mochten ze een vijand ontmoeten.
Straf Napoleon kon precedent scheppen
De coalitie liet Napoleon niet executeren, maar verbande hem naar het Italiaanse eiland Elba. Volgens de Europese vorsten kon een executie een ongunstig precedent scheppen. Net als Napoleon zouden zij zelf namelijk ook wel eens als verliezer uit een oorlog kunnen komen.
Na de val van Napoleon denkt echter niemand erover om de Napoleontische veranderingen weer ongedaan te maken. Zo blijft de Code Napoleon bestaan, net als veel andere moderniseringen – de meter, kilo en liter, het rechts rijden, veel Nederlandse achternamen en het idee van een belastingstelsel.
Napoleon heeft een aantal universele regels en wetten ingevoerd, de 'code Napoleon'. Een ervan was de invoering van de Burgerlijke Stand. Ook schafte hij oude lokale maten af en introduceerde standaard maten en gewichten, zoals de kilo, de meter en de liter.
Voor de verkeersveiligheid, goede afwikkeling van het verkeer en het voorkomen van chaos moet je samen een keuze maken of je allemaal links of rechts rijdt. Het is eigenlijk een arbitraire keuze om links of rechts te rijden. Zowel Groot-Brittanië als Nederland staan in de top-3 van meest veilige landen in Europa.
Met de zweep in zijn rechterhand, kon hij de paarden de sporen geven. Daardoor was passeren aan de linkerkant handiger en werd rechts rijden gebruikelijk. In de tijd van Napoleon ontstond de definitieve scheiding: in alle landen waar de kleine generaal het voor het zeggen had (inclusief Rusland), werd rechts gereden.
Het eerste besluit om aan de rechterkant van de weg te rijden in Zweden stamt al uit 1718. In 1734 werd echter Vänstertrafik (Zweeds voor links verkeer) ingevoerd. Toen de auto opkwam bleef men aan de linkerkant van de weg rijden. Desondanks werd er vooral in auto's gereden met het stuur aan de linkerkant.
Het belangrijkste doel van Napoleon was wel de vrijheid van de volkeren. Dat lukte niet door zijn vele tegenstanders. Met name Groot-Brittannië was een grote vijand van Napoleon. Napoleon had ook een hele grote machtsdrang.
Napoleon Bonaparte is een generaal in het Franse leger. In 1799 zet hij de Franse regering aan de kant. Napoleon neemt de macht over in Frankrijk en in alle gebieden die Frankrijk had veroverd, dus ook in Nederland.
Sint-Helena 1815 - Na de beslissende nederlaag bij Waterloo wordt Napoleon voor de tweede keer verbannen. Deze keer naar een eiland in de Atlantische Oceaan, zodat hij niet gemakkelijk weer kan ontsnappen. Deze verbanning begint op 15 oktober 1815.
Hoewel Japan geen vroegere kolonie van Groot-Brittannië is, rijdt het land ook links. Dat kwam doordat in 1872 de eerste Japanse spoorlijn werd geopend, gebouwd met Britse expertise. De trein reed links en dat bleef zo bij de verdere uitbouw van het Japanse spoor- en tramlijnnetwerk.
Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
Groot-Brittannië maakte het linksrijden verplicht in 1835, en die regeling gold uiteraard ook in de landen die toen deel uitmaakten van het Britse Rijk. Dat verklaart dus waarom tot op de dag van vandaag India, Pakistan, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en andere Britse ex-kolonies links rijden.
Zelf autorijden op Malta is geen probleem. Je zult er wel even aan moeten wennen dat de bestuurder rechts zit en men links rijdt op Malta. Dat is een erfenis uit het tijdperk van de Britse heerschappij op Malta.
Het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn prachtige vakantiebestemmingen met bijzonder veel goede campings. Veel vakantiegangers twijfelen echter om hierheen te gaan omdat je daar aan de linkerkant van de weg moet rijden. En dat is jammer, want links rijden is helemaal niet zo moeilijk.
Er is geen regel die aangeeft dat verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk betekent dit dat recht doorgaand verkeer meestal voorrang heeft. Op een rotonde heeft verkeer van rechts voorrang, tenzij anders met borden of verkeerslichten is aangegeven. U haalt rechts in.
Vanaf vandaag gaat de boete voor onnodig links rijden van 150 euro naar 220 euro. Ook goed: de boete voor niet-handsfree een telefoon bedienen gaat van 250 naar 350 euro. Tegelijkertijd gaan de snelheidsboetes voor de eerste 10 km/u boven de toegestane snelheid omlaag met 15 procent.
Portugal, Italië, Zwitserland en Oostenrijk rijden ook links. Zweden ook; daar reden de auto's in het verleden trouwens óók links, maar op de weg hebben ze dat in de jaren '60 op één dag omgegooid naar rechts houden. Voor de treinen is zo'n omschakeling erg bewerkelijk, dus de treinen zijn links blijven rijden.
De verkeersregels
Veiligheidsgordels zijn verplicht en je mag niet bellen tijdens het rijden. Alle snelheidslimieten in Zuid-Afrika zijn in kilometers per uur. In het algemeen is de maximumsnelheid voor stedelijke gebieden 60 km/u, op secundaire wegen 100 km/u en op de nationale snelwegen 120 km/u.
Napoleon is tijdens zijn ballingschap op het eiland St Helena overleden aan de gevolgen van maagkanker. Hij is niet vergiftigd en de Britten hebben hem dus niet vermoord.
Al snel veroverde hij Egypte, maar Engeland won enkele dagen later, op 1 augustus 1798, een zeeslag (Slag op de Nijl) en had daardoor het Middellandse Zeegebied in handen, waardoor Napoleons leger in Egypte vastzat. Ook Oostenrijk, Turkije, Rusland en Napels verklaarden de Fransen de oorlog.
Napoleon Bonaparte was een beroemde Franse legeraanvoerder, keizer en politiek hervormer. Hij kwam aan de macht in de laatste roerige fase van de Franse Revolutie en veroverde met het Franse leger grote delen van Europa.