Bij veel elektrische auto's staat bij het maximale trekgewicht 'n.v.t.' of 'niet geregistreerd'. In dat geval kan en mag je geen aanhangwagen trekken. Zelfs als je een trekhaak zou kunnen monteren, dan ben je strafbaar en onverzekerd wanneer je met een aanhangwagen zou gaan rijden.
Over het algemeen mag een elektrische auto alleen maar dragen. Dat betekend dat voor elektrische auto's er wel een fietsendragertrekhaak mogelijk is, maar geen trekhaak waarmee een aanhanger getrokken mag worden.
Daarnaast zijn de hybride auto's van zichzelf al een stuk zwaarder, wat zorgt voor extra druk voor de remmen en ophanging. Daarnaast is het plaatsen van een trekhaak ook net even anders dan bij een 'gewone' auto. De trekhaak zou in het verlengde van de batterij(en) van je hybride auto geplaatst worden.
Er zijn trekhaken beschikbaar voor hybride en elektrische auto's, maar het assortiment waarmee u een aanhanger, caravan, boot- of paardentrailer mag trekken is beperkt. In veruit de meeste gevallen heeft de voertuigfabrikant namelijk al bepaald dat uw hybride of elektrische auto geen objecten mag trekken.
Ja, je kunt met een elektrisch voertuig een paardentrailer trekken. Echter kan dat niet met elke elektrische auto. Er zijn een aantal elektrische modellen die wel aanhangers kunnen trekken. Dan verschilt het nog per model hoeveel trekgewicht het aankan.
Er zijn elektrische auto's die tot maar liefst 2500 kilo kunnen trekken, bijvoorbeeld de BMW iX xDrive40 (en xDrive50) of de Tesla Model X Long Range (en Plaid). En hoeft het niet zo zwaar te zijn: de Kia e-Soul is de goedkoopste elektrische auto die een aanhanger kan trekken van 300 kilo, zowel geremd als ongeremd.
Welke elektrische auto mag 1.500 kg trekken? Bij 1.500 kg heb je nog best wat keuze. De Ssang Yong Korando e-Motion, Polestar 2, Volvo XC40 P8 en Nissan Ariya mogen dit trekken.
De elektrische modellen zijn: Hyundai Ioniq 5, Hyundai KONA 64 kWh, Kia EV6, Kia e-Niro 64 kWh, Audi Q4 e-tron, Audi Q4 e-tron Sportback, BMW i4, BMW iX, Mercedes-Benz EQA, Mercedes-Benz EQS, MG MG5 Electric, MG ZS EV, MG Marvel R, Volkswagen ID.
Tijd dus voor de volgende uitdaging: op vakantie met je elektrische auto, met daarachter een caravan of vouwwagen. Dit is tegenwoordig goed mogelijk, maar voor een trekgewicht van 1500, 1200 of zelfs 1000 kilo leg je toch al snel minimaal een halve ton neer.
Jaguar I-Pace (750 kg) Mercedes-Benz EQC (1800 kg) Sono Sion (750 kg) Tesla Model 3 (910 kg)
De accu zit in de weg
De accu is één van de kostbaarste en belangrijkste onderdelen van een elektrische auto. Bij het monteren van een trekhaak zit hij alleen erg in de weg. Het grote risico is dat de accu tijdens de montage beschadigd raakt, waardoor er gevaarlijke stoffen kunnen lekken of er zelfs brand ontstaat.
Bij een zeer zwaar belaste Toyota Prius dient de benzinemotor extra te assisteren voor het verlenen van veel vermogen, maar dient deze ook de hoogvoltage accu bij te laden. Hierdoor wordt de benzinemotor dusdanig zwaar belast dat het extra trekken van een aanhanger vanuit technisch perspectief niet wenselijk is.
De Kia e-Niro is te bestellen met een RMC trekhaaksysteem inclusief verticaal afneembare kogel en 13-polige aansluiting. De auto heeft geen trekgewicht maar wel een laadgewicht van 75 kilo. Hij is daarom prima geschikt voor een fietsendrager om twee (elektrische) fietsen mee te nemen.
Kia Niro en Ceed (1300 kg), Sportage (1650 kg) Lexus NX 300h AWD (1500 kg) en RX 450h (2000 kg) Subaru XV (1270 kg) en Forester e-Boxer (1870 kg) Suzuki Vitara Full Hybrid (1200 kg)
Met die trekhaak mag de Polestar 2 geremd 1.500 kilogram trekken. Dat is genoeg voor een middelgrote caravan. Uiteraard heeft zo'n aanhanger wel grote invloed op de actieradius. Optioneel levert Polestar ook een dakrek met een maximaal laadvermogen van 75 kilogram.
De hybride XV-cross-over heeft een trekgewicht van 1.270 kilo, terwijl de Forester maar liefst 1.870 kilo mag trekken. De geëlektrificeerde auto's met het hoogste trekgewicht zijn de Range Rover Sport P400e en de Range Rover p400e. Beide modellen mogen 2.500 kilo trekken.
Voor veel fabrikanten heeft het trekgewicht van een elektrische auto gewoon geen prioriteit. Er zijn een aantal fabrikanten, waaronder Tesla, die wel een typegoedkeuring hebben aangevraagd en dus wel een caravan of aanhanger mogen trekken.
De Tesla Model S heeft alleen één groot probleem: er mist een trekhaak. De Model S is niet ontwikkeld om objecten achter zich aan te slepen. Er is geen voorbereiding voor de trekhaak, omdat dit uitsteeksel de aerodynamica van de auto zal verstoren. Daarnaast is de Model S met ruim 2 ton geen lichtgewicht.
Trekeigenschappen van de auto
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm.
De VW ID. 3 heeft net als veel andere elektrische en hybride auto's geen trekgewicht in de autopapieren staan. Hierdoor is het dus niet mogelijk om een caravan, aanhanger of kar te trekken.
Elke auto die 1000 kg of meer mag trekken, én beschikt over een voldoende sterke motor (vanaf pakweg 120 pk en 180 Nm) is in principe al een prima caravantrekker. In de klasse van de Seat Altea voldoen o.a. de Citroën C3 Picasso, Fiat 500X, Kia Venga, en Opel Meriva aan uw criteria.
Bij veel elektrische auto's is het maximum trekgewicht afhankelijk van de uitvoering. Zo mag bovengenoemde Trekauto van het Jaar 1.600 kg trekken. De basisversie van de Hyundai IONIQ 5 met 58 kWh-accu en voorwielaandrijving mag echter maar 750 kg trekken.
De EV6 is een krachtige auto voor mensen die graag iets meer willen. Met een krachtige tweede elektromotor levert de vierwielaandrijving, 239 kW/325 pk en een trekgewicht tot 1.600 kg is hij klaar voor elke uitdaging. En volledig emissievrij onderweg.