Fysieke winkels leveren een zeer belangrijke bijdrage aan de customer experience. Nergens anders dan in de stenen winkel kun je ervoor zorgen dat klanten zich verenigd voelen met jouw merk of formule. Klantbeleving draait om persoonlijke aandacht, de juiste ambiance en het inspireren en verrassen van je klanten.
Fysieke winkels
We weten dat offline aanwezigheid de klantreis versterkt en online verkoop stimuleert. Daarom had Coolblue in 2008 al 4 fysieke Coolblue-winkels geopend in Nederland, waarmee een fysieke voetafdruk in het land werd verwezenlijkt.
Coolblue is meer dan een e-commercebedrijf. We bouwen totaaloplossingen voor onze klanten met onze ondersteunende infrastructuur. Dit doen we in Nederland, België en Duitsland, online en in onze 15 fysieke winkels.
Dat hun onderscheid relevant is wordt bewezen door hun succes; iedere webwinkel kijkt naar hun werkwijze en jaar op jaar groeien ze met ruime cijfers. De continue groei wordt gedreven door hun obsessieve focus op klanttevredenheid. Als je klant tevreden is, komen ze terug en stijgt de omzet. Een win-win situatie.
Coolblue is een Nederlands e-commerce bedrijf dat in 1999 is opgericht door Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers. Het bedrijf is met zowel een webwinkel als met fysieke winkels actief in Nederland, België en Duitsland.
Zijn er nog verschillen in doelgroep
We zien dat jongeren weten dat Coolblue uit Rotterdam komt, ze denken meer aan 'online webwinkel', 'creatief' en 'gadgets'. En denken minder aan 'reclame'. De middengroep heeft meer associaties met 'Bol.com', 'concurrent', 'merk', 'reclame', 'assortiment', 'koud' en 'kauwgom'.
Studentenonderneming. Coolblue is in feite een uit de hand gelopen studentenonderneming, bol.com stamt af van een megalomaan project van het Duitse uitgeversconcern Bertelsman dat miljoenen verbrandde om een Europese en Amerikaanse concurrent van Amazon te maken.
Minder concurrentie. Internet is zo transparant als wat. Als een product bij MediaMarkt, Bol.com en Wehkamp een paar euro goedkoper is, gaan klanten daar shoppen. Daarom verkoopt Coolblue steeds meer producten die nergens anders te koop zijn.
De webwinkel verdiende met name aan apparatuur die daarvoor nodig is. In totaal draaide Coolblue een omzet van 1,99 miljard euro, waar dat in het voorgaande jaar nog iets onder de 1,5 miljard lag. Het bedrijfsresultaat of de ebitda steeg van 48 tot 114 miljoen euro, schrijft het bedrijf.
Coolblue is bij het grote publiek bekend geworden met haar nadrukkelijke focus op klantenservice. De website, verzendmailtjes en verpakkingen zitten vol met kleine grapjes en het bedrijf staat erom bekend veel voor de (potentiële) klant te willen doen, ook nadat een aankoop is voltooid.
Ja, in onze winkels kan je contant betalen. Je kan een product online reserveren en betalen in de winkel, of er langsgaan om je bestelling te plaatsen. Hier vind je de adressen en openingstijden van al onze winkels. We accepteren geen contante betalingen aan de deur of bij het postkantoor.
Nee, in de winkel hebben we geen Tweedekans-producten op voorraad. Tweedekansjes ophalen in de winkel is helaas niet mogelijk.
Coolblue behaalde vorig jaar een recordomzet van 2,3 miljard euro. Dat is 348 miljoen euro meer dan in 2020.
Als werknemer bij Coolblue krijg je personeelskorting van 10% op al jouw aankopen bij Coolblue. Deze korting is geldig tot maximaal € 500,- korting per jaar. Je hebt ook recht op een reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer die je moet reizen naar je werk.
Hot werd cool en orange werd blue. Pieters studentenkamer in Kralingen is vanaf dat moment het kantoor, magazijn én de winkel van Coolblue.
Omzetcijfers voor webshops zitten flink in de lift, blijkt uit de Twinkle100, een jaarlijkse ranglijst van de grootste Nederlandse webwinkels. Vooral Bol.com maakt een flinke omzetsprong en loopt uit op nummer twee Coolblue.
Als Bezorger krijg je een startsalaris van €14,04; Als Bijrijder krijg je een startsalaris van €13,02; Al na 6 maanden salarisverhoging.
Er werken meer dan 6.300 Coolblue'ers bij ons, waaronder klantenservicemedewerkers, developers, fietsbezorgers en zonnepanelen-installateurs.
Heeft Coolblue een laagste prijsgarantie? Nee. Bij Coolblue willen we het verschil maken met de allerbeste service en niet door te stunten met lage prijzen. Op deze pagina lees je meer over wie we zijn en waarom we doen wat we doen.
Coolblue is meer dan een e-commercebedrijf. We bouwen totaaloplossingen voor onze klanten met onze ondersteunende infrastructuur. Dit doen we in Nederland, België en Duitsland, online en in onze 15 fysieke winkels.
Zoals gezegd geeft Amazon geen specifieke cijfers voor Nederland. Eigenaar Ahold Delhaize van bol.com is de afgelopen jaren iets scheutiger met informatie. Bol.com boekte in 2020 4,3 miljard euro omzet en gaat dit jaar waarschijnlijk de 5 miljard euro voorbij.
Coolblue heeft inmiddels zestien winkels, elf in Nederland en vijf in België.