Lag is een vertraging op je internetverbinding. Op elke internetverbinding zit wel wat vertraging. Wanneer de vertraging pieken heeft (ping), heb je daar tijdens het spelen van online games met anderen last van. Dit noemen gamers 'lag', of in goed Nederlands: hoge latentie.
Lag komt van het Engelse woord 'latency'. Dat heeft te maken met hoe goed je internetverbinding is met de server waar het spel op staat. Is er een merkbare vertraging tussen het moment dat je een knop op je controller indrukt en de actie op je beeldscherm? Dan heb je een hoge latency, oftewel: lag.
Een andere grote oorzaak van een hoge ping is andere activiteiten op jouw netwerk. Als je naast het gamen ook nog een film aan het streamen bent of iets download, dan verbruiken die activiteiten vaak een groot gedeelte van jouw bandbreedte waardoor je niet meer optimaal kan spelen.
Tips om je ping te verlagen
Gebruik een internetkabel in plaats van draadloze wifi. Een kabel is stabieler en heeft een hogere internetsnelheid dan wifi. Plaats je router op een strategische plek in huis. Op een hoge open plek met weinig blokkades zal je router het beter doen.
< 30 ms – uitstekende ping. 30 tot 50 ms – gemiddelde ping. 50 tot 100 ms – iets langzame ping. 100 tot 500 ms – langzame ping.
In principe kun je met alle typen internetverbindingen online gamen. Als je een DSL, kabel of glasvezelabonnement neemt, dan heeft een hogere snelheid (40 Mb/s en hoger) wel de voorkeur. Hoe hoger de downloadsnelheid, hoe sneller je kunt starten met gamen.
Voor de gemiddelde gebruiker is een internetsnelheid tussen de 50 tot 100 Mbit/s normaal. Door het doen van de speedtest kunt u in de uitkomst aflezen of deze snelheid overeenkomt met de afspraken die u met uw internetprovider gemaakt heeft.
Ping meet de tijd die het kost om vanaf jouw locatie een server te bereiken, dus hoe snel data tussen jou en de server wordt uitgewisseld. Zeker als je gamet een belangrijk punt, want als je ping-snelheid laag is, kan het gebeuren dat jouw spel achterloopt op dat van de andere gamers met wie je samen speelt.
Wat is een ping? Ping berekend de reactiesnelheid van een server, uitgedrukt in milliseconden (ms). Het aantal milliseconden is de vertragingstijd tussen een apparaat en een server. Een hoge ping zorgt dus voor meer vertraging tijdens het gamen.
Deze geeft aan hoe snel data wordt uitgewisseld tussen jou en de server. Voor de pingsnelheid geldt dat hoe lager de ping is, hoe minder vertraging je hebt. Met een ping tussen de 0 en 15 kun je prima uit de voeten tijdens het online gamen. Je hebt er overigens zelf niet zoveel invloed op.
Glasvezel kan een ping-snelheid lager dan 30 milliseconden bereiken en is dus een ideale ping voor online gamers. Tussen de 30 en 50 milliseconden is een gemiddelde ping en prima, ook voor gaming. Maar vanaf 50 milliseconden kan het van invloed zijn op de reactiesnelheid van de handeling van de gamer.
Ping (latency) is de tijd die nodig is om een internetpakketje van jou naar een bepaalde server te sturen en het antwoord terug te ontvangen.
Samenvattend stellen we dat wanneer je alleen bent, 50 Mbps voldoende is. Met meerdere personen is minimaal 100 Mbps aan te bevelen. Wil je echt op save spelen in een groter gezin met veel apparaten, ga dan voor minimaal 200 Mbps.
Een hoge FPS in games is zeer belangrijk, zeker wanneer je competitieve games speelt. Want een lagere FPS kan jouw het nadeel geven ten op zichtte van je tegenstanders. Als je een game (zoals Call of Duty) aan een lage frame-rate van 30FPS speelt, zal je merken dat deze niet zo vlot speelt.
Het precieze aantal verschilt per tv. Zo zijn er televisies met een input lag van 10, maar ook tv's met een input lag van 50 milliseconden. Hoe hoger de input lag, hoe groter de vertraging.
Voor de gemiddelde gamer zal een tv met een input lag tussen de 20 en 50 milliseconden prima volstaan. Ben je echt een fanatieke gamer en speel je veel shooters op hoog niveau, kies dan voor een tv met een input lag van 20 milliseconden of lager.
De maker van het computerprogramma ping is Mike Muuss. Hij heeft het programma genoemd naar het geluid dat een sonar in de scheepvaart maakt: ping. Dave Mills van de IETF bedacht later voor ping het backroniem Packet InterNet Grouper – of, humoristischer, "Packet InterNet Groper".
jitter is een onregelmatigheid in de tijdbasis.
pingen gebruikt geen poorten, maar een protocol. dus je kan niet een poort openzetten voor om te pingen… want dit houdt op bij het externe ip adres… dus de router of de server.
In het nieuwe venster typ je ipconfig en daarna druk je op enter. Als ipconfig niet start dan typ je eerst cd \windows\system32 en dan druk je op enter. Typ vervolgens weer ipconfig en druk op enter. Achter IPv4 staat het IP-adres van je laptop, desktop of tablet.
Typ 'ping', een spatie en <het IP-adres van de printer>, en druk vervolgens op de toets Enter. Als communicatie tot stand is gebracht, wordt Reply from (Antwoord vanaf) <het IP-adres van de printer> weergegeven.
5G wordt een supersnelle vorm van internet. In theorie kun je er een downloadsnelheid van 4,2 gigabit per seconde (Gbps) mee halen. In de praktijk zal het eerder uitkomen op 1 Gbps. Ter vergelijking: 4G haalt gemiddeld een downloadsnelheid van 20 megabit per seconde (Mbps).
In theorie is een mobiele 4G verbinding sneller dan de gemiddelde WiFi verbinding. 4G kan snelheden van ruim 1000 Mbps per seconde halen, waar vaste verbindingen van huishoudens vaak niet boven de 100 Mbps uitkomen.
Woon je in een studentenhuis of deel je je internetverbinding? Dan is een internetsnelheid tot 300 Mbit/s geschikt voor jou. Houd er wel rekening mee dat je vaak maar 50% van de internetsnelheid daadwerkelijk kunt gebruiken, sommige apparaten kunnen simpelweg niet sneller, terwijl je daar wel voor betaalt.