Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.
Soms heeft de fout 'wifi verbonden – geen internet' te maken met de internetverbinding en niet met je apparaat. Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
'We weten inmiddels wel dat zaken die op het internet aangesloten zijn, zoals het elektriciteitsnet, kunnen uitvallen. Maar het besef dat het internet zélf kan uitvallen, is er nog niet. ' Als hoogleraar heeft hij een taak om bij te dragen aan bewustwording daarvan.
Werkt je wifi-verbinding nog steeds niet, dan kun je de netwerkinstellingen herstellen door binnen de instellingen van je apparaat te gaan naar Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. Hierdoor worden zowel je bluetooth- als wifi-instellingen hersteld.
Open de Google Home-app . Tik op Wifi . Tik op Internet. Realtime gebruik: Hoeveel data je netwerk momenteel uploadt en downloadt.
Ga naar Instellingen > Netwerk en internet > more_vert > Opnieuw instellen . Als u deze reset uitvoert, worden uw verbindingsproblemen mogelijk opgelost.
Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Soms kan het ook al genoeg zijn om je laptop te herstarten. Werkt dit niet, dan kun je de wifi router herstarten. Zet de router uit, wacht vervolgens 30 seconden tot één minuut en zet dan alles weer aan. Kijk vervolgens op je laptop of je nu wel verbinding kunt maken.
De knop zit vaak op de achterkant van de router op een plek waar je makkelijk bij kunt komen. Op het moment dat je met een apparaat verbinding wilt maken met het netwerk druk je op de WPS knop. Zo maakt jouw apparaat automatisch verbinding met de router en kun je gebruik maken van het internet.
Sluit de computer kan niet naar de server omdat het op een andere software-installatie uitgevoerd wordt of de computer opgestart is. Voltooi het installatieproces of start de computer opnieuw op en probeert u opnieuw verbinding te maken.
Via een simkaart kun je bijvoorbeeld ook draadloos internetten. Maar wifi gebruikt het internetsignaal van een modem in een lokaal netwerk (LAN). Mobiel internet daarentegen, gebruikt een simkaart voor internetsignalen via zendmasten.
Één daarvan is de optie om automatisch je wifi te laten inschakelen. Dit gebeurt als je in de buurt bent van een bekend wifi-netwerk. De optie is te vinden via Instellingen > Wifi > Wifi-voorkeuren. De wifi wordt weer ingeschakeld bij netwerken van 'hoge kwaliteit.
Het wifi wachtwoord is het wachtwoord dat uw draadloze netwerk beveiligd. Dit zorgt ervoor dat niet iedereen zonder uw toestemming gebruik kan maken van uw draadloze netwerk. Alleen mensen die het wachtwoord van uw netwerk weten kunnen toegang verkrijgen.
De Windows-probleemoplosser voor het netwerk en internet uitvoeren. Gebruik de Windows-probleemoplossing voor netwerk en internet om de draadloze verbinding te testen en te herstellen. Klik in Windows met de rechtermuisknop op het pictogram netwerkverbinding en selecteer vervolgens problemen oplossen.
"Het internet als geheel kan niet kapot," zegt Henk Steenman van AMS IX. "Maar er kunnen wel stukjes kapot. Het is een verzameling van netwerken die aan elkaar geknoopt zijn. En binnen zo'n netwerk kan er wel iets kapot."