Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt. Controleer hiervoor of het internetlampje op het modem werkt. In het ideale geval staan de stroom- en DSL-lampjes aan.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.
Computer die diensten verleent aan andere computers. Servers kunnen verschillende diensten verlenen, bijvoorbeeld webadressen uitdelen (domeinnaamserver), webpagina's beschikbaar stellen (webserver), e-mails verzenden (mailserver), bestanden opslaan (fileserver) of gegevens bewaren (databaseserver).
Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Om je modem te herstarten, trek je de stekker 15 seconden uit het stopcontact. Heb je nog andere toestellen, zoals een Access Point, (Wifi) Powerlines, switch of decoder? Trek die dan ook uit het stopcontact. Steek daarna alle toestellen in de juiste volgorde weer in.
Routers zijn vaak voorzien van de functie WPS (Wi-Fi Protected Setup). Deze functie is bedoeld om de procedure van het verbinden met een beveiligd draadloos netwerk vanaf een computer of een ander apparaat te vergemakkelijken.
Herstart je modem
Het klinkt te simpel, maar vaak is een werkende oplossing gewoon het herstarten van je modem. Wanneer je het apparaat uitschakelt met de knop aan de achterkant, 10 seconden wacht en het modem weer aanzet, maakt hij opnieuw verbinding.
U kunt de mobiele data van uw telefoon gebruiken om een andere telefoon, tablet of computer te verbinden met internet. Het delen van een verbinding op deze manier wordt 'tethering' genoemd. Ook wordt soms gesproken over het gebruik van een 'hotspot'. Sommige telefoons kunnen de wifi-verbinding delen via tethering.
Via een simkaart kun je bijvoorbeeld ook draadloos internetten. Maar wifi gebruikt het internetsignaal van een modem in een lokaal netwerk (LAN). Mobiel internet daarentegen, gebruikt een simkaart voor internetsignalen via zendmasten.
Mobiele data in- of uitschakelen
Om mobiele data in of uit te schakelen, gaat u naar 'Instellingen' en tikt u op 'Mobiel netwerk' of 'Mobiele data'. Als u een iPad gebruikt, ziet u mogelijk 'Instellingen' > 'Mobiele data'.
Selecteer in Wi-Fi-status de optie Eigenschappen van draadloos netwerk. Selecteer in Eigenschappen van draadloos netwerk het tabblad Beveiliging en selecteer vervolgens het selectievakje Tekens weergeven. Uw Wi-Fi netwerkwachtwoord wordt weergegeven in het vak Netwerkbeveiligingssleutel.
Wat gebeurt er als ik de router reset? Zodra u de router heeft gereset, worden de instellingen teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Alle aangepaste instellingen van de router (wifi naam (SSID), draadloze beveiliging, enz.) worden gewist.
Wanneer je bij je modem een reset uitvoert, dan worden alle instellingen van het modem terug naar de fabrieksinstellingen gezet. Dat betekent dat al je persoonlijke wijzigingen in het modem verwijderd worden. Ook moeten je aangesloten producten (zoals een smart thermostaat) mogelijk opnieuw aansluiten.
Klik in Windows (Vista en 7) op "Start", typ "cmd" en bevestig met <ENTER>. De opdrachtprompt opent in een nieuw venster. Typ er "ping mijnorganisatie.be" en druk op <ENTER>. Het IP-adres van de server waarmee je verbonden bent, is in dit geval 72.14.221.104.
Verbinding maken met een computer of bestandsserver
Tik op 'Verbind met server'. Geef de naam van een lokale host of een netwerkadres op en tik op 'Verbind'. Tip: Nadat je verbinding met een computer of bestandsserver hebt gemaakt, verschijnt deze in de lijst 'Recente servers' in het scherm 'Verbind met server'.
Oorzaak: Uw internetprovider of netwerk heeft een firewall die verbindingen met de server voor uitgaande e-mail (SMTP) van uw e-mailservice blokkeert. Oplossing: Kijk of uw internetprovider of netwerkbeheerder een alternatieve SMTP-server biedt die u voor uw POP- of IMAP-account kunt gebruiken.
Maar wat als er geen wifi-netwerk beschikbaar is en je tóch online wilt? Dan kun je van je smartphone een hotspot maken. Je telefoon is dan het wifi-netwerk waarmee je laptop verbinding maakt. Op die manier ben je met je laptop via mobiel internet online.
Voor Android: Apps > Instellingen > Gegevensgebruik/Datagebruik. Voor iOS: Instellingen > Mobiel netwerk.