Als je op een plek bent waar heel erg veel mensen tegelijk aanwezig zijn kan de dichtstbijzijnde zendmast overbelast raken. Het komt dan vaak voor dat het toestel van de klant overschakelt naar 3G omdat er dan minder mensen gebruik van maken. Dit is dan op dat moment de snelste verbinding.
Samsung (Android): Instellingen > Meer instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie. HTC (Android): Instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Als je wel volledig bereik hebt, maar het toestel op Edge springt, komt dit waarschijnlijk doordat je geen 4G hebt afgesloten, maar het toestel wel vanuit de standaard instellingen verbinding maakt met 4G. Dit moet je terugschakelen naar 3G, dan is het probleem opgelost.
Aan het icoontje boven in je scherm, dat aangeeft of er een mobiele dataverbinding is, kan je meestal zien of je 3G of 4G hebt. De cijfer- en lettercombinatie staat namelijk op je scherm aangegeven. Staat er geen 4G maar LTE boven in je scherm? Dan is jouw toestel geschikt voor 4G.
Om te kunnen bellen over 4G heb je een smartphone nodig die dit ondersteunt. Let op, niet iedere 4G smartphone ondersteunt bellen over 4G (VoLTE). Wil jij er zeker van zijn dat je kunt bellen over 4G? Kijk dan in onze shop naar telefoons met 4G bellen.
Na bijna 20 jaar is het einde van 3G in zicht! Vanaf 31 maart 2022 stopt KPN definitief met de derde generatie mobiel netwerk. Vodafone is er in 2020 al mee gestopt.
Bereik controleren
Je kunt dit zien aan de streepjes die bovenin je scherm staan. Heb je hier een 'G' (gprs) of een 'E' staan dan zit je op een langzamer netwerk en zul je vertraging merken tijdens het internetten.
De "E" staat voor Edge, dat is internet met snelheid tussen 2G en 3G. Het is dus inderdaad langzamer dan 3G. Volgens alle gegevens zou jij ook gebruik kunnen maken van het 3G netwerk.
Esim (of e-sim) is een afkorting van 'embedded sim', en is in het leven geroepen om als opvolger te dienen voor de wereldwijd gebruikte plastic simkaart. Een e-sim doet in feite hetzelfde, maar zit ingebouwd in je telefoon.
Als je op een plek bent waar heel erg veel mensen tegelijk aanwezig zijn kan de dichtstbijzijnde zendmast overbelast raken. Het komt dan vaak voor dat het toestel van de klant overschakelt naar 3G omdat er dan minder mensen gebruik van maken. Dit is dan op dat moment de snelste verbinding.
Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Als klant zijnde kan je je simkaart uit je toestel halen en deze na 10 minuten weer erin plaatsen. Zo meld je de simkaart ook af van het netwerk. Je telefoon op vliegtuigmodus haalt je simkaart ook van het netwerk. Of de netwerkinstellingen uit en dan weer aanzetten, helpt ook!
Vanaf 31 maart 2022 stopt het 3G-netwerk. Het uitzetten van 3G betekent dat uw toestel terug zal vallen naar 2G. Dit betekent een verminderde kwaliteit voor bellen en een trage internetsnelheid. Daarnaast kunt u niet meer bellen en internetten tegelijkertijd.
4G internet is sneller dan 3G. De gemiddelde snelheid van 4G internet is 50 Mbps en de topsnelheid is 256 Mbps. Ter indicatie: de maximale snelheid van 3G internet is 14,4 Mbps. Met 4G kun je een Full HD-video zonder laadtijd afspelen.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.
Een H+ verbinding is een mobiele internetverbinding van 3.75G. Binnen de mobiele internetsnelheid geldt; hoe hoger de G hoe sneller de verbinding! H+ is dus sneller dan 3G maar iets trager dan 4G. Vaak zie je dit in beeld als providers bezig zijn met het verbeteren van hun (3G) netwerk verbinding.
Ga naar 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Hierdoor worden niet alleen wifinetwerken en -wachtwoorden opnieuw ingesteld, maar ook mobiele instellingen en eerder gebruikte VPN- en APN-instellingen.
Vanaf januari 2022 wordt het 3G netwerk NIET meer ondersteund door de telecom providers Vodafone en KPN.
Uitfasering 3G: KPN en Vodafone
Vodafone heeft haar 3G netwerk op 4 februari 2020 al uitgezet. KPN stopt vanaf 1 april 2022 met 3G ondersteunen. De meeste gebruikers zullen hier geen last van hebben (gehad).