Half-synthetische olie geeft een betere motorbescherming bij hogere temperaturen en bij zwaardere belasting dan volledig minerale olie. Het heeft een geringere neiging tot verdampen.
Wanneer je een modern voertuig of racemotor bezit, is volsynthetische olie vrijwel altijd de beste keuze. Dit heeft alles te maken met de extreem hoge belasting en dito toerentallen die het rijden met dit soort voertuigen vergen.
Semisynthetische oliën zoals 10W-40 zijn lange tijd de norm geweest. Ze zijn gemaakt op basis van geraffineerde ruwe olie die is gemengd met additieven. De markt stapt echter over op synthetische oliën.
Half synthetisch.
Dit type olie bestaat uit mineralen die specifieke technische processen zijn ondergaan, terwijl het ook meer toevoegingen bevat dan bijvoorbeeld een gemiddelde minerale olie.
10W40 is vrijwel gelijk aan 10W30 met dat verschil dat het bij 10°C hogere buitentemperaturen nog steeds dezelfde dikte houdt. Daardoor dus beter geschikt voor onze zomers. Wijk verder niet af van de geadviseerde viscositeit. Te dikke of te dunne olie is schadelijk voor je motor.
Een 5W-30 motorolie zal dunner worden bij lage temperaturen dan een 10W-30, maar zal nog steeds trager vloeien dan een 0W-30. Een motor in een kouder klimaat, waar motorolie de neiging heeft om dikker te worden door lagere temperaturen, zou baat hebben bij 0W of 5W.
Houd er rekening mee dat een overstap van 5w30-olie op 5w40 en vice versa uitsluitend aanbeveling verdient, indien dit door de autoproducent wordt goedgekeurd. Anders kan de motor kan voortijdig stukgaan.
Half-synthetische olie geeft een betere motorbescherming bij hogere temperaturen en bij zwaardere belasting dan volledig minerale olie.
Kortom, synthetische olie: Prestaties beter bij extreme (hogere of koudere) temperaturen. Houdt uw motor schoner van slib of afzettingen, wat het vermogen en de prestaties bevorderd of het brandstofverbruik kan verminderen. Biedt een betere bescherming tegen motorslijtage.
5w30 olie is zowel in volsynthetische uitvoering als in halfsynthetische motorolie verkrijgbaar. Maar formeel staat volsynthetische olie voor uw auto voorgeschreven en kom je dat in de praktijk ook tegen, specifiek voor uw auto.
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner.
Vooral voor een oudere motor kan je prima die viscositeit aanhouden. Voor oudere motoren gaat de handleiding vaak wel uit van minerale olie, omdat er vroeger niets anders was. Je zou kunnen overwegen om half-synthetische olie te nemen, soms zelfs iets dunner.
De motorolie die in Europa wordt verkocht, is bestemd om te gebruiken bij Europese temperaturen. Europese olie is te dun voor motoren van vrachtwagens die in een warm continent rondrijden. In warme gebieden gebruikt u daarom het best olie met een viscositeit die afgestemd is op de hoge temperaturen.
Het verschil met minerale oliën zit hem in het transformatieproces: synthetische olie ondergaat meer verfijnde aanpassingen. Belangrijke kenmerken van synthetische oliën: Ze bevatten minder onzuiverheden dan minerale oliën. Ze zijn chemisch bewerkt.
Bovendien, als de motor van uw auto volledig synthetische motorolie vereist, kan het aantal kilometers tussen de verversingsbeurten wel 20000 kilometer bedragen! U kunt de toestand van de motorolie niet op kleur beoordelen, dus wij volgen altijd het fabrieksonderhoudsschema voor het verversen van de olie.
Met volledig synthetisch oliën levert de motor van uw auto de best mogelijk prestaties en wordt de motor optimaal beschermd vanaf het moment dat u de motor start. Ze werken beter in alle situaties die belastend zijn voor een motor, zoals rijden in extreme temperaturen, zware lasten trekken en filerijden.
Minerale smeermiddelen maken gebruik van basisoliën die als bijproduct bij de raffinage van ruwe olie ontstaan. Synthetische oliën worden verkregen door verdere raffinage van minerale oliën of door synthetisering van chemische componenten.
15W40 olie is gefabriceerd als een universele olie. Bij vriestemperaturen komt de viscositeit van de motorolie overeen met de klasse 15W40, maar voor hogere temperaturen komt de viscositeit overeen met de viscositeitsklasse SAE40.
MPM 10W40 olie voor gebruik bij hoge km stand
Deze motorolie is speciaal ontwikkeld om het verouderingsproces zoals olielekkage door gescheurde ringen, oxidatie en een hoger brandstofverbruik bij motoren met een hoge kilometerstand te vertragen en daardoor de levensduur van de motor te verlengen.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
Het enige verschil tussen 5W40 en 10W40 is de viscositeit bij lage temperaturen. Het is niet ondenkbaar dat er in de winter 5W40 in gedaan wordt in plaats van 10W40. De iets dunnere olie helpt bij het beter starten van de auto in koude omstandigheden.
Zowel bij het bijvullen van de motorolie, als bij het toevoegen van olie additieven raden wij u aan om nooit het oliepeil te overschrijden. Wanneer er teveel olie in de motor zit kan dit veel mechanische schade veroorzaken. Dit kan variëren van olielekkage tot inwendige vervuiling zoals “black sludge” vorming.
Het verschil is de dikte bij zeer hoge olietemperatuur, zeg boven de 100 graden Celsius. De 5W-40 blijft in die omstandigheden wat dikker dan de 5W-30. Hoewel wij een voorstander zijn van het opvolgen van fabrieksspecificaties, is de dikte bij hoge temperatuur ondergeschikt aan de kwaliteitsnormen.
Gelijksoortige oliën (bijvoorbeeld motoroliën) mogen met elkaar gemengd worden in alle verhoudingen, uitgezonderd sommige synthetische oliën (glycolen). Het is natuurlijk niet aan te raden gelijksoortige oliën van verschillende kwaliteit met elkaar te mengen, aangezien men dan afbreuk doet aan de kwaliteit van de olie.