Dit heeft te maken met de reistijd die je met de sprinter aflegt. Deze treinen worden ingezet op korte trajecten en daarom is er voor gekozen om in deze treinen geen WiFi aan te bieden. Als je op langere trajecten reist, kun je door de WiFi bijv, even aan het werk gaan in de trein.
De Intercity's en Sprinters hebben een aantal voorzieningen in de trein. Bijvoorbeeld wifi, toiletten en speciale stilte- en werkzones.
In wat voor een trein zit je, niet in alle treinen is wifi beschikbaar. Als het een trein is waar normaal gesproken wifi is, dan kun je dit het beste met tijd/trein nummer en traject via Twitter melden. Zij kunnen zorgen voor een reset van de wifi.
De app heet NSTrein QuickConnect en is gratis te downloaden in Google Play voor alle Android-tablets en telefoons. Wanneer je je aanmeldt bij het 'WiFi in de Trein'-netwerk van de NS start de app automatisch op. Wanneer je telefoon of tablet automatisch aanmeldt bij het netwerk start de app ook meteen op.
Wanneer u gebruik wenst te maken van WiFi in de trein, gaan wij met u een gebruiksovereenkomst aan. De grondslag voor de verwerking is: het sluiten en uitvoeren van de overeenkomst. Wij verwerken de bovenstaande gegevens alleen om de gebruiksovereenkomst uit te kunnen voeren en u toegang te geven tot het WiFi-netwerk.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
De nieuwe sprinters van de Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben niet alleen wifi in de trein, maar ook stopcontacten en usb-poorten in zowel de eerste als tweede klas.
Vaak kan de 'wifi kan IP-adres niet verkrijgen' melding opgelost worden door de wifi of de router opnieuw in te schakelen, je telefoon te herstarten of een statisch IP-adres in te stellen.
Het beste signaal krijg je in de leegste coupé. Als je in een lange trein zit die ongeveer 2/3e vol is heb je soms best veel verschil in de drukte van treindelen. Daar heb je waarschijnlijk in de leegste net wel wat nuttig signaal, terwijl het in de drukke echt niks is.
De aanduiding "Sprinter" ontstond als bijnaam van het Stadsgewestelijk Materieel (SGM), een bepaald type treinmaterieel gebouwd vanaf 1974, dat werd gebruikt op enkele trajecten met veel stopplaatsen op korte afstanden. De NS nam deze bijnaam over voor treinen op de trajecten waar deze bijnaam gebruikt werd.
Een VPN-verbinding zorgt voor een beveiligde verbinding tussen jou en het internet. Via het VPN wordt al je dataverkeer door een versleutelde virtuele tunnel geleid. Dit verbergt je IP-adres wanneer je het internet gebruikt, waardoor de locatie ervan voor iedereen onzichtbaar is.
De prijzen variëren van een kleine zeventig euro tot over de driehonderd euro (2019). Mogelijkerwijs wordt deze technologie in de toekomst voordeliger. Geen ruimte voor een router? Dan is een zogenoemde dongel met geïntegreerde wifihotspot een goed alternatief.
Wat kost een goede wifi versterker? Een redelijk goed Mesh-systeem dat meerdere Wi-Fi punten in en rondom het huis creëert kost al snel rond de € 200,- en dit kan oplopen tot zelfs wel € 1000,-. De aanschafprijs van Powerline adapters ligt tussen de € 150,- en € 250,- euro.
Gebruik een VPN voor veilige trein-wifi
Het gebruiken van wifi in de trein komt dus met de nodige risico's. Eén van de grootste is dat de verbinding in de trein niet beveiligd is. Met een VPN-verbinding kun je er heel eenvoudig voor zorgen dat jouw gegevens niet makkelijk toegankelijk zijn.
In alle twintig StationsHuiskamers op NS-stations zijn stopcontacten te vinden. Bij de grotere StationsHuiskamers (waaronder Rotterdam Centraal, Den Haag en Utrecht) zijn tevens usb-oplaadpunten beschikbaar. Flirt- en SNG-sprinters en ICNG-intercity's zijn voorzien van usb-oplaadpunten.
De eerste stoptreinen die weer een wc aan boord hebben doen zaterdag Amsterdam Centraal aan. Het gaat om gereviseerde treinstellen, die ook rolstoelvriendelijk zijn gemaakt. De NS is opvallend eerlijk over de blunder die het bedrijf bijna tien jaar geleden maakte.
NS heeft de WiFi-snelheid in de trein van 300 naar maximaal 450 kbps verhoogd. Met de nadruk op het woordje 'maximaal': De kwaliteit kan minder zijn als de 4G-modems van de trein op een traject slecht bereik hebben. Want spoorlijnen lopen ook door gebieden met slecht internetbereik.
Je kan wifi in het vliegtuig op twee manieren leveren: via de grond, en via satelliet. Vooral laagvliegende vliegtuigen hebben iets aan de eerste vorm. Een antenne aan de onderkant van het vliegtuig zoekt contact met nabije telefoonmasten.
Start de router opnieuw, schakel wifi opnieuw in of herstart je telefoon en controleer of het probleem is verholpen. - Probeer een statisch IP-adres in te stellen. Ga op jouw apparaat naar Instellingen > Wi-Fi en tik op de naam van het netwerk waarmee je verbinding wilt maken.
De foutmelding “Ethernet heeft geen geldige IP-configuratie” betekent dat Windows het IP-adres van het DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) niet kan ontvangen. Dit protocol kent automatisch IP-adressen toe aan apparaten die op het netwerk zijn aangesloten.
In Nederland is de Nationale Spoorwegen (NS) een paar jaar geleden begonnen met het aanbieden van gratis wifi aan zijn treinreizigers. De voorziening is in bijna alle Intercity's beschikbaar en te herkennen aan het wifi-logo aan de buitenland van het treinstel.
De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg.
Sprinter trains are stopping trains running all over the Netherlands. Most trains are operated by new or refurbished EMU with air-condition and open-plan seats in 2nd and 1st class.
De treinen hebben een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Dit kan in Nederland echter nog nergens gereden worden, aangezien het beveiligingssysteem dit niet toestaat. De maximale dienstsnelheid in Nederland is voorlopig nog 140 kilometer per uur.