Het beleid is dat er geen vluchtstroken in tunnels worden toegepast. Het is onveilig om daar te stoppen. Uiteraard kan het wel zo zijn dat je door een pechsituatie moet stoppen. Wel is er tussen de twee tunnelbuizen een vluchtgang aanwezig.
Rook of brand in een tunnel betekent direct gevaar. Als u rook of brand ziet aan uw eigen voertuig of verderop in de tunnel, dan moet u evacueren: Staat uw eigen auto in brand? Zet dan uw alarmlichten aan en parkeer uw auto zo dicht mogelijk tegen de tunnelwand.
Houd je aan de maximumsnelheid, en ga niet afremmen vlak voordat je de tunnel inrijdt. Het is logisch dat je dit wilt doen, aangezien de weg smaller lijkt te worden en het licht verandert, maar hierdoor wordt de afstand tussen jou en de auto's achter je een stuk kleiner.
De vrije doorrijhoogte van tunnels in het hoofdwegennet is zonder uitzondering hoger dan 4 m. Voor de private Westerscheldetunnel, de private Kiltunnel en de recent opengestelde gemeentelijke Hubertustunnel geldt hetzelfde. Sedert april 2006 regelt de tunnelwetgeving dat een tunnel tenminste 4,20 m hoog moet zijn.
Tijdens de bouw moet bijvoorbeeld voldoende afstand worden gehouden tot (bestaande) bebouwing of natuurgebieden. En dan moeten de bouwers ook nog rekening houden met bijvoorbeeld grondwaterstanden of de bodemgesteldheid. Dit alles kan ertoe leiden dat bochten in tunnels onvermijdelijk zijn.
De Lærdalstunnel (Noors: Lærdalstunnelen) is met 24,5 kilometer de langste autotunnel ter wereld. De tunnel is onderdeel van de hoofdroute van Oslo naar Bergen in Noorwegen, de E16, en is aangelegd omdat de oude route van Oslo naar Bergen 's winters vanwege de sneeuw vaak afgesloten was.
Tunnel vol detectielussen
'In de hele tunnel zitten detectielussen en zelfs tot 600 meter erbuiten. Als er een file wordt gedetecteerd, dan worden aan de voorkant de verkeerslichten op rood gezet. Dat duurt gemiddeld vier minuten en dan springen ze weer op groen.
Hoogtedetectie moet schade voorkomen
Om schade aan tunnels te voorkomen detecteren sensoren de hoogte van vrachtauto's als ze richting de tunnel rijden. Chauffeurs met een te hoge wagen die richting Amsterdam rijden krijgen straks 2 waarschuwingen.
Zet uw koplampen aan . Doe uw zonnebril af (tenzij u een bril op sterkte nodig hebt). Volg alle verkeersborden, verkeerslichten en wegmarkeringen. Vermijd het wisselen van rijstrook indien mogelijk (dit verbetert de veiligheid voor iedereen in de tunnel).
Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.
Na verloop van tijd kan er residu op de dop ontstaan dat verbrandt als de motor heet wordt. Dit kan ook gebeuren als de kleppen in de zuigercilinders versleten zijn. Bovendien kunnen verstopte PCV-kleppen of -buizen rook veroorzaken. Daarom wilt u misschien de afdichtingen vervangen om de motorolie op de juiste plek te houden.
Wat te doen als u rook ziet. Als u rook uit het voertuig ziet komen, rijd dan niet door . Rijd zo snel mogelijk naar de kant van de weg en zet de motor uit. Als er ook sprake is van een lage oliedruk, kijk dan of u wat brandstof aan de auto kunt toevoegen en start de motor opnieuw.
Zet uw autoradio aan. Tunnels hebben heruitzendsystemen die veiligheids- en verkeersinformatie doorgeven aan bestuurders via hun radio en het tunnel openbare aankondigingssysteem . Rijstrookwisselingen veroorzaken veel ongelukken op drukke hoofdwegen. Vermijd rijstrookwisselingen en inhalen tijdens het rijden door tunnels.
Als je kapot gaat
Zet uw motor af . Loop naar een veilige plek – draag een reflecterend jack en let op ander verkeer. Gebruik een noodtelefoon om hulp te bellen. Wacht in uw voertuig als er geen andere veilige plek is.
Normaal gezien is de maximum snelheid 100 km per uur. Het kan zijn dat we een snelheidsbeperking moeten instellen. Dit wordt dan aangegeven op de matrixborden boven de rijbanen in de tunnel en op het tracé. Het is van belang voor je eigen veiligheid én die van andere weggebruikers dat je je aan de snelheid houdt.
Een oranje knipperlicht betekent dat je mag doorrijden, maar dat je wel extra voorzichtig moet zijn. Op dat moment gelden namelijk de gewone voorrangsregels. Let ook goed op eventuele verkeersborden!
Verkeerslichtbeïnvloeding is het beïnvloeden van de werking van verkeerslichten door bussen en trams om zo kruispunten sneller te kunnen oversteken, waardoor de doorstroming van het openbaar vervoer verbetert, en daardoor de stiptheid.
Het hele jaar door wordt het verkeer door de Gotthardtunnel gedoseerd om file in de tunnel zelf tegen te gaan. Aan beide kanten van de tunnel staan dan ook stoplichten en zijn er opstelterreinen om het vrachtverkeer te bufferen. In de zomer is drukte en dus file bij de Gotthardtunnel nauwelijks te vermijden.
Bijna elke ochtend en middag is het raak: automobilisten mogen de Ketheltunnel op de A4 niet in, vanwege het zogeheten tunneldoseren. En dus staat er dagelijks die gehate file, vooral in de richting van Rotterdam.
Veiligheid voorop
Indien er vlak na of in de tunnel een file dreigt te ontstaan, wordt de tunneldosering ingeschakeld. Met behulp van verkeersmanagement systemen wordt er voor gezorgd dat de file niet in maar voor de tunnel komt te staan. Het verkeer rijdt daarna gedoseerd door de tunnelbuis.
Dit doen we voor doorstroming en veiligheid. Als het verkeersaanbod in het gebied rond de Coentunnel te groot is, kunnen we dat niet zonder file verwerken. Daarom sluiten we soms een rijstrook af.
De breedste weg ter wereld
Dan is de Avenida 9 de Julio in Buenos Aires pas een echte uitdaging! Deze weg is 140 meter breed en telt maar liefst 14 rijstroken. Wanneer je als voetganger de Avenida wil oversteken moet je langs meerdere verkeerslichten, want er is geen voetgangerstunnel.
China ð¨ð³ð¨ð³ heeft het grootste aantal tunnels ter wereld. Er zijn 16229 tunnels in China. De grootste tunnel in China is de Bohai Strait Tunnel. Na China heeft Japanð¯ðµð¯ðµ het grootste aantal tunnels ter wereld.
24-06-2024 Door het noodweer is een deel van de A13 in Zwitserland weggespoeld. Daarmee is een van de twee belangrijkste noord-zuidverbindingen in het land gestremd. De overgebleven verbinding, de A2 met daarin de Gottharttunnel, wordt daarmee extra druk zo verwacht de Zwitserse verkeersdienst.
Uitleg. De verkeersregels stellen dat het ten strengste verboden is om te stoppen in tunnels, onderdoorgangen en weggedeelten die zijn gemarkeerd met het "Tunnel"-bord, omdat het zeer gevaarlijk is .