Nummer 13 is een ongeluksgetal en veel mensen vermijden dit nummer dan ook, ook in het vliegtuig.
Arke heeft net als KLM geen rij 13 in hun Boeings. Transavia daarentegen, 100% dochter van KLM, heeft wel rij 13 in haar Boeing 737's en ook Corendon blijkt een rij 13 te hebben. In elk geval in de Nederlandse Boeings van Corendon.
De beste plaats in economyclass: zo ver mogelijk vooraan, maar idealiter niét bij de (lawaaierige) keuken/toiletten. Hou er ook rekening mee dat je vooraan in economy aan of bovenop de vleugel kunt zitten. Dat wil zeggen dat het zicht naar buiten belemmerd wordt, gesteld dat je aan het raam zit.
Hebben vliegtuigen ruitenwissers? Ja! Die kunnen echter alleen gebruikt worden tijdens start en landing. Als een vliegtuig op kruissnelheid vliegt, zitten de ruitenwissers 'vast' en dat is maar goed ook want bij een snelheid van 800 km/h worden de ruitenwissers letterlijk van het vliegtuig afgetrokken door de wind.
Het komt regelmatig voor dat te dikke reizigers niet in een vliegtuigstoel passen. Deze zijn doorgaans 43 centimeter breed, wat bij een buikomvang vanaf 110 centimeter al krap kan worden.
De luchtvaartmaatschappij heeft een regeling voor 'corpulente passagiers' (in het Engels: 'passengers of size'). Daarin staat één criterium: "De armleuningen van de stoel zouden bij alle passagiers vrij op en neer moeten kunnen bewegen." Zwaarlijvige reizigers kunnen een tweede stoel boeken, met 25 procent korting.
Nee, je zit niet standaard naast elkaar in het vliegtuig. Als dit belangrijk voor je is, raden we je aan om – indien mogelijk – vooraf stoelen te reserveren, online in te checken of op tijd op de luchthaven te zijn. Je boekt een reis met vier personen. Dan zou je verwachten dat je altijd naast elkaar zit.
KLM heeft geen enkele rij 13 in de vliegtuigen, dus mocht je 'm zien op je instapkaart, dan heb je een klein probleempje.
Een vliegtuig is niet ontworpen om op eigen kracht achteruit te rijden (hoewel het in principe wel mogelijk is). Daarom is een pushback truck nodig die het vliegtuig achteruit duwt voordat het kan vertrekken.
Precies vandaag, maar dan gisteren, ontspon zich op mijn smartphone een discussie over het woord 'kist'. De oorsprong ligt waarschijnlijk in het feit dat de eerste vliegtuigen (houten raamwerk, bespannen met linnen) nogal op een aardappelkist leken.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
Over het algemeen zit je op een stoel achterin de cabine het meest veilig en dan ook nog in de buurt van een nooduitgang. Ook de plekken aan het gangpad zijn wat veiliger als er iets gebeurt, omdat je dan eerder het toestel kunt verlaten.
Je kunt de klantenservice van een airline bellen om te overleggen of je behoefte hebt aan een tweede stoel. Elke airline heeft daarvoor eigen regels en kosten. Bij sommige airlines mag je dan ook extra bagage meenemen en sommige niet, check dus altijd alle voorwaarden.
Waarom geen rij 13? Dat deze rij ongeluk zou brengen is natuurlijk allemaal maar bijgeloof, maar toch missen veel vliegtuigen deze rij. Het is gewoon makkelijker om deze rij weg te laten, omdat veel mensen de rij het liefste overslaan bij het boeken. Overigens doet niet elke vliegtuigmaatschappij hieraan mee.
De beste stoelen in de B737-700 van Transavia zijn: 1A, 1B, 1C, 1D, 1E, 1F – je hebt hier iets meer beenruimte. 12A, 12B, 12C, 12D, 12E – door de nooduitgang heb je hier extra beenruimte. 13F – door het ontbreken van de stoel op rij 12 (in verband met de nooduitgang) heb je hier extra beenruimte.
Achterin heb je mogelijk beperkte keuze en voorin is de keuze reuze. Als je dus nog uit alles wil kiezen, ga dan vooral voorin zitten! Sommige luchtvaartmaatschappijen beginnen vooraan én achteraan met de trolleys. In dit geval zijn de stoelen vooraan en achteraan dus de beste zitplaatsen in het vliegtuig.
De 'Weather Radar': deze radar meet de grootte van waterdruppels in de lucht waardoor het vliegtuig vervelende weersomstandigheden aan ziet komen. Omdat de piloot een zo comfortabel mogelijke vlucht wil voor zowel de passagiers als de crew, wordt neerslag en turbulentie vermeden.
Nee, in principe heeft een vliegtuig geen 'achteruit' zoals een auto. Ook kan een normaal verkeersvliegtuig met zijn motoren niet achteruit rijden. Alleen twee militaire transportvliegtuigen kunnen wél achteruit rijden door hun motoren 'om te keren'; de Globemaster C17 en de C-5 Galaxy.
Om de deur van een vliegtuig te openen, heb je géén sleutel nodig. Dat betekent gelukkig niet dat iedereen het toestel in kan. Je hebt hiervoor bevoegdheden en een persoonlijke toegangspas van de luchthaven nodig. Vliegtuigen staan altijd op een bewaakt terrein, dus er kan niemand 'zomaar' naar binnen lopen.
Economy Comfort is overigens slechts € 2,00 duurder dan het selecteren van een reguliere Economy stoel. Hiervoor betaal je € 10,00, tenzij je elite status hebt. Tijdens het inchecken kun je de reguliere stoelen gratis kiezen. Voor Economy Comfort dien je tijdens het inchecken nog steeds te betalen.
Helaas bestaat er geen nationale of internationale regeling voor het gewicht aan koffers en ruimbagage dat je mag meenemen. De enige beperking die is ingesteld is dat bagage maximaal 32 kilo mag wegen. Dit is om ervoor te zorgen dat het grondpersoneel geen rugklachten krijgen.
Als je geen stoel reserveert, kun je tijdens het online inchecken kiezen uit de stoelen die nog vrij zijn. Check je op de luchthaven in, dan wijzen we je een stoel toe. Dat betekent dat je soms niet meer naast je reisgezelschap kunt zitten.
Het beste antwoord. Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Welke stoelen hebben de meeste beenruimte? Vaak zijn dat de rijen aan de nooduitgangen, meestal ongeveer halverwege het toestel. Hou er wel rekening mee dat je op deze plekken verondersteld wordt in geval van nood hulp te bieden. Personen die met kinderen reizen mogen deze rij niet kiezen.