Paginanummers. Het vermelden van het paginanummer in de bronvermelding is niet nodig bij een parafrase. Enkel bij een citaat dien je het paginanummer te vermelden waarop je het citaat gevonden hebt. Het paginanummer komt altijd ná het jaar van publicatie te staan.
Parafraseren. Een parafrase is het in eigen woorden weergeven van andermans werk en wordt gevolgd door een verwijzing tussen haakjes met de achternaam van de auteur(s), het jaartal, en het paginanummer. De auteur kan ook in de lopende tekst genoemd worden.
Bij parafraseren is het belangrijk dat je de ideeën van de ander echt in je eigen woorden omschrijft. Alleen een paar woorden veranderen, of de zinsvolgorde omgooien, is niet voldoende. Dat wordt als plagiaat beschouwd. Je kunt de tekst van de ander dan beter letterlijk citeren en je eigen ideeën daarop laten volgen.
Moet ik paginanummers toevoegen op iedere pagina? Ja, je voegt paginanummers toe op alle pagina's, inclusief de titelpagina, inhoudsopgave en literatuurlijst. Paginanummers moeten rechts worden uitgelijnd in de koptekst op de pagina.
Er is geen limiet voor het aantal verwijzingen, ongeacht of het citaten of parafrasen zijn. Er zijn ook geen regels die aangeven wanneer een citaat en wanneer een parafrase gebruikt moet worden of hoe lang een citaat of parafrase mag zijn. Het eindoordeel wordt overgelaten aan de docent/beoordelaar van de tekst.
Je mag een citaat niet gebruiken als vervanging van je eigen tekst. Je verslag mag dus nooit bestaan uit aan elkaar geplakte citaten. Dat is plagiaat, ook als je wél naar de bron verwijst! Let er bij citeren op dat je het citaat niet uit de originele context haalt.
Als je informatie of ideeën van een andere auteur weergeeft in je eigen woorden, dan heet dat parafraseren. Meestal is de tekst korter dan het origineel: de woorden alleen in een andere volgorde plaatsen is niet voldoende! Samenvatten betekent dat je informatie of ideeën van een ander in hoofdpunten weergeeft.
In de inhoudsopgave, in het Engels table of contents en door onze zuiderburen inhoudstafel genoemd, som je alle hoofdstukken van je scriptie op en vermeld je daarbij het paginanummer.
Plagiaat is het overnemen van gegevens uit andermans werk zonder correcte bronvermelding en het op die manier presenteren als je eigen werk. Het is intellectuele diefstal en wordt gezien als fraude. Plagiaat overtreedt de basisprincipes van de ALLEA code ; de Europese gedragscode voor wetenschappelijke integriteit.
Als alle paginanummers zijn verwijderd, ga naar Invoegen > Koptekst en voettekst en selecteer Andere pagina's aan de linkerkant. Ga naar Invoegen > Paginanummer en kies een nummer positie.
Het percentage plagiaat dat jouw tekst mag bevatten is 0%. Plagiaat plegen is namelijk fraude en in sommige gevallen strafbaar. Hierdoor kan plagiaat ernstige gevolgen hebben, zoals een onvoldoende voor je scriptie of een permanente schorsing van je onderwijsinstelling.
Voorbeelden van plagiaat zijn: Informatie uit een andere bron kopiëren en plakken in je eigen scriptie. Uit een bron citeren zonder een bronvermelding toe te voegen. Parafraseren zonder daadwerkelijk je eigen woorden te gebruiken (te dicht bij het origineel blijven)
Je kunt plagiaat in je scriptie voorkomen door op de juiste manier te citeren en parafraseren. Het is hierbij essentieel dat je correcte bronvermeldingen toevoegt volgens de juiste referentiestijl als je ideeën, woorden of informatie uit een andere bron gebruikt.
APA-richtlijnen zijn regels voor de opmaak en notatie van bronverwijzingen en citaten in het theoretisch kader, de opmaak van figuren en tabellen in het resultatenhoofdstuk en de bronnenlijst aan het einde van je scriptie.
Wil je in de tekst verwijzen naar meerdere bronnen van dezelfde auteur, dan vermeld je naast de auteurs ook alle publicatiedatums in de bronverwijzing. De publicaties zonder jaartal geef je als eerst weer, gevolgd door de jaartallen op chronologische volgorde. 'in press' verwijzingen geef je als laatst weer.
Bronvermelding bestaat uit twee stappen: Aan het eind van je verslag neem je een lijst op met de volledige vermelding van alle bronnen die je hebt gebruikt, de bronnenlijst ofwel literatuurlijst. In de tekst maak je elke keer als je een bron aanhaalt een korte verwijzing naar die bron.
De meeste hogescholen en universiteiten gebruiken geavanceerde software om te checken of de scripties en verslagen van studenten plagiaat bevatten. De meest gebruikte software is Turnitin (voorheen Ephorus). Turnitin is marktleider op het gebied van plagiaatdetectiesoftware.
Is zelfplagiaat strafbaar? Zelfplagiaat wordt door de meeste onderwijsinstellingen op dezelfde manier bestraft als echt plagiaat. Het hergebruiken van je eigen teksten zonder de juiste bronvermelding kan dus serieuze consequenties hebben, met in het ergste geval een gedwongen uitschrijving.
Met de Similarity Trackervan Microsoft voorkom je dat je per ongeluk plagiaat pleegt. De Microsoft Similarity Tracker helpt studenten om originele en plagiaatvrije teksten te schrijven. De tool komt deze maand beschikbaar voor alle gebruikers van Microsoft 365 EDU.
Ook de inhoudsopgave moet op één A4 passen. Zet er alleen hoofdstuk- en paragraafkoppen in, geen tussenkopjes. De inhoudsopgave fungeert als een wegwijzer voor de lezer. Voorwoord en samenvatting worden dus niet vermeld, want er staan alleen dingen in die ná de inhoudsopgave volgen.
Ga naar verwijzingen > inhoudsopgave. Klik op Aangepaste inhoudsopgave. Gebruik de instellingen om paginanummers weer te geven, te verbergen en uit te lijnen, het tabbladopvulteken toe te voegen of te wijzigen, opmaak in te stellen en op te geven hoeveel kopniveaus u wilt weergeven.
De inhoudsopgave maken
Ga naar verwijzingen > inhoudsopgave. en kies een automatische stijl. Als u wijzigingen in uw document aanbrengt die de inhoudsopgave beïnvloeden, werkt u de inhoudsopgave bij door met de rechtermuisknop op de inhoudsopgave te klikken en Veld bijwerken te kiezen.
De definitie van parafraseren is andermans idee in je eigen woorden uitdrukken. Het doel is de betekenis van de oorspronkelijke tekst behouden zonder de tekst woordelijk te kopiëren (citeren). Hierdoor blijft je eigen stem dominant en laat je zien dat je de inhoud hebt begrepen.
Gevoelsreflectie houdt in de ander te laten weten dat je zijn/haar gevoelens hebt waargenomen. Dat geeft de ander ruimte om zijn emoties te uiten, hij/zij voelt zich geaccepteerd en gerespecteerd in zijn of haar emoties, waardoor er uiteindelijk meer rust en begrip over en weer kan ontstaan.
Een effectieve parafrase kenmerkt zich door een directe reactie van de verteller. In een gevoelsreflectie beperkt men zich niet – zoals bij parafraseren van de inhoud – tot het teruggeven van de inhoud van wat de ander gezegd heeft, maar verwoordt men ook de onderliggende gevoelens van de verteller.