Het probleem zit in de krachtige lithium-ion batterijen die smartphones, tablets, spelcomputers, laptops, draadloze koptelefoons en andere elektronica van stroom voorzien. Ze zijn in staat veel energie op te slaan, maar als ze beschadigd raken geven ze die energie ook in één keer af in de vorm van warmte.
Elektronica en batterijen
Als u een lithiumbatterij tot 160 Wh in uw handbagage wilt meenemen, in een apparaat of als losse batterij, moet u hiervoor toestemming vragen. Batterijen groter dan 160 Wh zijn nooit toegestaan.
Een powerbank met een capaciteit onder de 100 Wh mag volgens de IATA richtlijnen mee in de cabine van het vliegtuig. Hetzelfde geldt voor losse lithium batterijen. Deze mogen mee in de cabine, mits ze in de originele verpakking zitten.
Mocht er kortsluiting plaatsvinden, dan kan dit voor brand zorgen. En dat is de reden waarom er zo'n strikte regels rondom lithiumbatterijen zijn in vliegtuigen. Powerbanks mogen daarom ook alleen meegenomen worden in handbagage.
Er zijn maximaal 15 apparaten en 20 reservebatterijen per passagier toegestaan. Gebruikt in kleine elektronische apparaten zoals: camera's, led-zaklampen, horloges ... (2 gram of minder lithium per batterij) Er zijn maximaal 15 apparaten en 20 reservebatterijen per passagier toegestaan.
Droge mond, dorst, veel drinken en veel plassen: Deze bijwerkingen ontstaan doordat lithium zout is. Het heeft invloed op zowel de nieren als de speekselklieren. De dorst en het vele plassen zijn vaak blijvend zolang u lithium gebruikt. U merkt dit soms al direct op maar meestal pas na enige tijd.
Knoopcellen in een hoorapparaat of horloge en penlight-batterijen in elektronisch speelgoed zijn voorbeelden van lithiumcellen. Lithiumbatterijen worden onder andere gebruikt in elektrische fietsen, auto's, telefoons en powerbanks (energie-opslagsystemen (EOS)).
De kans op schade aan jouw laptop of tablet is een stuk kleiner als je het apparaat meeneemt in de handbagage. Toch kan het apparaat ook dan nog beschadigen. Tijdens de vlucht kan jouw rugzak of trolley namelijk gaan schuiven in de bagagevakken. Dit kan schade aan het apparaat tot gevolg hebben.
Let wel goed op je smartphone terwijl deze aan het opladen is, want in een vliegtuig zijn elektronische apparaten extra gevoelig voor kortsluiting en kunnen ze in zeldzame gevallen brand veroorzaken. Dat is ook de reden dat je nooit elektronische apparaten of powerbanks in je koffer mag stopen.
Spontaan ontbranden
Daar komt bij dat weer een heel nieuw risico ontstaat als laptops verplicht in de ruimbagage moeten worden gestopt: brandgevaar. "Lithiumbatterijen, zeker de oudere types, zijn heel gevaarlijk", zegt Van Doesburg tegen RTL Nieuws. "Ze kunnen spontaan ontbranden."
Een algemene regel voor powerbanks in het vliegtuig is dat je maximaal 100 wh oftewel 27 000 mAh in totaal aan powerbanks mee mag nemen in je handbagage. Maximaal 2 powerbanks, het aantal mAh mag niet hoger zijn.
In vergelijking met conventionele batterijen laden lithium‑ionbatterijen sneller op, gaan ze langer mee en hebben ze een grotere vermogensdichtheid. Het resultaat is een lichtere batterij met een langere gebruiksduur. Als je begrijpt hoe deze batterijen werken, heb je er maximaal profijt van.
Zijn batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen kan brand ontstaan.
Tandpasta bijvoorbeeld vloeit niet onder zijn eigen gewicht op de tandenborstel; het is een vaste stof. Echter, als je genoeg druk uitoefent, stroomt het als een vloeistof uit de tube.
De snelheid van internet in het vliegtuig is lang niet zo snel als op vaste grond, maar je kunt er prima mee Whatsappen, e-mailen en zelfs een beetje op sociale media rondkijken.
Dit betekent dat mobiele telefonie en dataverkeer niet meer werken en dat wifi en bluetooth zijn uitgeschakeld. Heb je dus een draadloze koptelefoon die werkt met bluetooth, dan zal je apparaat hier geen verbinding meer mee kunnen maken.
De meeste draadloze hoofdtelefoons werken via Bluetooth, en dat mag in principe: Bluetooth is draadloze technologie die via radiostralen werkt (net als wifi), maar de afstand is erg kort. Aan boord van een vliegtuig is een noice cancelling hoofdtelefoon echt geen overbodige luxe.
Deze medicijnen kunt u meestal zonder problemen meenemen. Let er wel op dat ze alleen voor eigen gebruik zijn. Als u tien doosjes paracetamol bij u heeft, wekt u natuurlijk de indruk dat u de medicatie meeneemt voor andere doeleinden.
Zit het bagagevak vol, dan gaat je handbagage gratis mee het ruim in. Een handtas of laptoptas mag sowieso mee de cabine in.
Een spuitbus deodorant mag mee in de handbagage tot maximaal 100 millimeter per verpakking. Totaal mag er 1 liter aan vloeistoffen mee. Houd er rekening mee dat de douane altijd het laatste woord heeft. In de ruimbagage is het ook toegestaan om deodorant mee te nemen.
Hoewel oplossingen van lithium niet bijzonder giftig zijn, moet het vanwege zijn medische effecten toch met voorzichtigheid behandeld worden. Het metaal is brandbaar en kan in contact met water tot ontploffingen leiden. Contact met de huid moet vermeden worden.
Langere levensduur
Door hun chemische samenstelling, gaan lithiumbatterijen tot zo'n zeven keer langer mee dan alkaline. Bovendien behouden ze hun capaciteit bij temperaturen onder nul. Lithiumbatterijen zijn doorgaans duurder in de aanschaf.
Het verschil tussen lithium en li ion
Er zijn twee typen van de lithiumbatterij: de niet-oplaadbare lithium batterij en de oplaadbare lithium ion batterij (ook wel li ion genoemd). Tegenwoordig wordt er in bijna ieder oplaadbaar apparaat een lithium ion accu toegepast. Smartphones, laptops, elektrische tandenborstels.