Het vaakst genoemde motief om kinderen niet langer een fietshelm te laten dragen, is dat hun leeftijdsgenootjes ook zonder fietshelm fietsen en dat de ouders niet willen dat hun kind opvalt.
Volgens de Fietsersbond biedt een fietshelm een schijnveiligheid en wordt de onveiligheid zelfs vergroot als fietsers verplicht worden een helm te dragen. Een helm dragen leidt tot meer risico voor fietsers op een ongeval. Daarbovenop biedt een helm onvoldoende bescherming bij een ongeval met gemotoriseerde voertuigen.
Uit onderzoek blijkt dat een fietshelm de kans op hoofdletsel niet verkleint. Een fietshelm is erop gemaakt om klappen op te vangen die tot maar 20 kilometer per uur gaan. Helaas gebeuren de meeste ongelukken met fietsers in combinatie met een auto, motor of scooter. Dan voorkomt een helm helaas geen hoofdletsel.
Zwaar hoofdletsel en hersenschade voorkomen
In de meeste gevallen (86 procent) spreken we van hersenletsel. De kans op ernstig hoofdletsel na een val neemt met 60 procent af bij het dragen van een fietshelm en de kans op dodelijk hoofdletsel neemt met 71 procent af.
Het verplichten van het dragen van een fietshelm lijkt misschien een goed idee om de veiligheid van de fietsers te verbeteren, maar dat is het niet. De Fietsersbond is niet tegen het dragen van een fietshelm maar wil dat dit een persoonlijke keuze blijft en verzet zich resoluut tegen het invoeren van een verplichting.
Als u een helm draagt, wordt de kans op een botsing of een val natuurlijk niet kleiner. Maar een fietshelm verkleint wel de kans op ernstige verwondingen bij een ongeval. Fietsers met een helm hebben zeventig procent minder kans om te overlijden door een verwonding aan hun hoofd of hersenen dan fietsers zonder helm.
Na een overheidscampagne in Denemarken draagt 80 procent van de fietsende kinderen en 50 procent van de volwassenen een helm. Is dat in Nederland ook haalbaar? Artsen voor Veilig Fietsen hoopt van wel.
Waar? De regel geldt voor bijna alle straten binnen de ring A10. Alleen op bromfietspaden (waar ook bromfietsers rijden) en in een paar drukke straten moeten snorfietsers op het fietspad blijven.
Hoewel de fietshelm in Duitsland alleen voor racefietsers en mtb'ers verplicht is, is het inmiddels een ongeschreven wet dat kinderen op de fiets altijd een helm dragen. Daarnaast wordt ook mensen met een e-bike geadviseerd een helm te dragen.
Voorstanders zeggen dat het dragen van een helm het risico op hoofdletsels verkleint en zo levens redt. Volgens een studie uitgevoerd door de KU Leuven kan het aantal verwondingen of overlijdens bij fietsers in het verkeer duidelijk worden verminderd als alle fietsers een helm zouden dragen.
Fabrikanten adviseren een helm na 3-5 jaar te vervangen. In de binnenkant van je helm vind je een productiedatum en/of houdbaarheidsdatum. Onderzoek laat zien dat de leeftijd van de helm echter geen invloed heeft op de beschermende werking. Impact en blootstelling aan water en UV-straling hebben dat wel.
Bewaar hem ook niet in de volle zon, zonlicht tast namelijk het materiaal aan. En laat hem niet vallen en zorg dat hij niet ergens hard tegenaanstoot.
Vooral hoofdletsel en verwondingen aan armen en benen. Zonder fietshelm op je elektrische fiets ben je zeer kwetsbaar. Het blijkt bovendien dat 50-plussers veel langzamer of zelfs helemaal niet meer goed herstellen na een val van met een elektrische fiets.
Alle snorfietsers en eventuele passagiers moeten vanaf 1 januari 2023 verplicht een helm dragen. De verwachting is dat hiermee het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden onder snorfietsers omlaag gaat. Een snorfiets mag maximaal 25 kilometer per uur rijden en is te herkennen aan een blauwe kentekenplaat.
Helmen zijn voor verschillende prijzen te verkrijgen. Je betaalt er al snel €50 voor. Er zijn ook helmen te verkrijgen die soms wel €250 of meer kunnen kosten. In essentie is er geen verschil in de mate van de bescherming tussen een dure en een goedkopere helm.
Dat is volgens de onderzoekers de Bontrager Rally MIPS en de veiligste race-helm is de Lazer Century MIPS. Opgemerkt moet wel dat een aantal merken die in Nederland populair zijn, maar in Amerika niet veel verkocht worden niet zijn meegenomen in de test.
In Europa is het dragen van een fietshelm op dit moment verplicht in Finland (iedereen overal), Spanje (buiten de bebouwde kom), Tsjechië (kinderen < 16 jaar), IJsland (kinderen < 15 jaar) en Zweden (kinderen < 15 jaar).
Komt er een helmplicht? Momenteel geldt er geen helmplicht voor de elektrische fiets in Nederland. Voor Speed Pedelecs (45km p/u) geldt wel al een helmplicht. Per 1 januari 2023 wordt een helm op de snorfiets verplicht.
Per 1 januari 2023 is het verplicht om een helm te dragen op een snorfiets. U draagt nu al een goedgekeurde bromfietshelm als u met de snorfiets in Amsterdam of Utrecht rijdt. In deze 2 steden moeten snorfietsers op bepaalde plaatsen op de rijbaan rijden en een helm dragen.
Nee. In Duitsland is een fietshelm niet verplicht. Niet voor volwassenen en ook niet voor kinderen. Wel raadt de Duitse overheid met name kinderen aan om een helm te dragen wanneer ze de weg op gaan.
Het dragen van een fietshelm is niet verplicht, maar wordt wel geadviseerd. Elektrische fietsen moeten waar mogelijk gebruikmaken van het fietspad.
In Zweden is een fietshelm verplicht voor iedereen tot 15 jaar. Daarna wordt het wel geadviseerd. Dat de Zweden een fietshelm wel serieus nemen, blijkt uit het feit dat de fietsairbag een Zweedse uitvinding is.
Nee, als fietser ben je niet verplicht om een helm te dragen. Maar je moet goed beseffen dat wanneer je ten val komt je op een racefiets nog veel kwetsbaarder bent dan op een gewone fiets. Want de snelheid is gemiddeld (veel) hoger, en het frame is smaller. Dus je maakt al gauw een flinke smak.