Ga je met fietsen achterop rijden dan is de belangrijkste voorwaarde te zorgen voor voldoende (maximale) kogeldruk. Dit betekent dat op het moment dat je de fietsen van de drager haalt de kogeldruk zo'n 30 kg meer moet zijn dan is toegestaan! In veel gevallen dus meer dan 100 kg.
Één fiets voorop en één fiets achterop
Je belaadt de caravan optimaal volgens de vuistregel: zoveel mogelijk van het gewicht in het midden van de caravan, dus in de buurt van de as.
Bij caravans is het (meestal) de beste optie om de fietsen voorop de caravan te vervoeren. Door het gewicht aan de achterzijde te plaatsen, heeft u een minder goede wegligging en neemt de kans dat de caravan gaat slingeren toe.
Montage van de fietsendrager
De montage aan de caravan of camper gebeurt aan de rail boven het achterraam. Uiteraard moeten de twee beugels voldoende draagkracht hebben, en daarvoor zijn de rails over het algemeen wel geschikt voor. Voordat je begint: kijk binnen of er wel ruimte is om het (afdek)plaatje te monteren.
Maximaal draagvermogen: bij een fietsdrager voor je caravan dissel is het altijd goed te kijken wat het maximaal gewicht is van je fietsen die je wilt plaatsen. Een fietsendrager voor je caravandissel kan minimaal 35 kg dragen tot een maximaal draagvermogen van 60 kg.
Re: maximaal gewicht op fietsendrager
dit hangt af van het type veel dragers mogen 50 kg maar enkele maar 35 kg, ook zijn er verstevigde rekken (vaak te herkennen aan een ovale buis) deze mogen 60 of zelfs 75 kg hebben.
Met de uitstekende bouw- en componentkwaliteit van Thule ziet de ProRide eruit om lang mee te gaan. Wanneer je een goede fietsdrager gaat kopen, moet je altijd onthouden dat de levensduur toch rond tien à vijftien jaar zou moeten liggen.
Omdat het om drie verschillende waarden gaat (die van auto, trekhaak en caravan), moet je rekening houden met de laagste kogeldruk van die drie: daar mag je niet overheen. In de praktijk ligt de ideale kogeldruk voor de meeste combinaties tussen de 50 en 75 kg.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
Hou je daarom aan deze regels voor beladen: Plaats zware bagage in de caravan zo laag en zo dicht mogelijk bij de as en gelijk verdeeld over de linker- en rechterkant van de caravan. Lichte spullen (zoals kleding) kunnen in de bovenkastjes of voor- en achterin de caravan.
Wat kost een mover? De simpelste handbediende caravanmovers zoals de easydriver basic 1.6 beginnen rond de € 1000 en prijzen lopen op tot zo'n € 1600 voor automatische extra krachtige modellen. Dit zijn de adviesprijzen dus vaak kun je nog wat goedkoper uitkomen.
Lichtgewicht. Zo zijn er speciale lichtgewicht stadsfietsen. Dit type stadsfiets weegt rond de 14 à 15 kilo, wat het fietsen automatisch erg aangenaam maakt.
Hoeveel weegt een elektrische fiets? Een elektrische fiets zonder accu weegt ongeveer tussen de 20-26 kg. Hier kun je het gewicht van de accu nog bij optellen, deze weegt ongeveer 2,5-3 kg. Al met al is een elektrische fiets zo'n 6-8 kg zwaarder dan een normale fiets.
Als je de caravan (of de auto) te zwaar belaadt, kan er niet alleen schade ontstaan aan bijvoorbeeld vering en het chassis, maar je beïnvloedt ook het weggedrag van de auto-caravan-combinatie.
Een standaard gezinswagen heeft een laadvermogen van ongeveer vijfhonderd kilo. Bij een break kan dat oplopen tot zeshonderd kilo en een grote monovolume tot zevenhonderd kilo. Het maximale laadvermogen hangt af van model tot model. Je vindt deze informatie in het instructieboekje of op het gelijkvormigheidsattest.
Met het verlagen van het totale gewicht gaat uiteraard het gewicht van de caravan niet naar beneden. Andersom, bij een as-verzwaring krijg je door een zwaardere as (ongeveer 25 kg. extra) vaak 100 kg. extra laadvermogen.
een te hoge snelheid. onjuiste bandenspanning (bij één of beide banden) verkeerde belading van de caravan. een plotselinge stuurbeweging.
Prijs vanaf € 37.995. De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben. De andere finalisten, de Ford Kuga 2.5 PHEV, en de SEAT Leon 1.5 eTSI Sportstourer, weerden zich kranig.
Van zwaar tot licht: alles heeft zijn plekje
Zwaar komt onderop, licht boven – dat is de vuistregel als het erom gaat de caravan op de goede manier te beladen.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager! Die weegt al snel 15 tot 25 kilo, of meer.
Een hogere kogeldruk kan voor een fabrikant dus commercieel interessant zijn, maar die kan je niet zomaar verhogen. De hele constructie van de (als stadsauto ontworpen) auto moet geschikt zijn én een hoge kogeldruk heeft negatieve invloed op de stabiliteit van de auto.
De fietsendrager zonder lichten en kenteken is niet per definitie illegaal. Het gaat erom dat het kenteken en de autoverlichting goed zichtbaar moeten zijn. In het geval dat het zicht op het nummerbord en de verlichting wordt geblokkeerd, wordt aangeraden gebruik te maken van een los verkrijgbare lichtbalk van Thule.
De fietsen op de fietsendrager mogen aan beide kanten niet meer dan 20 centimeter uitsteken. Er mogen geen scherpe delen uitsteken. De fietsendrager met fietsen mogen niet zwaarder zijn dan de maximale kogeldruk van uw trekhaak. Bekijk daarom goed welke fietsendrager geschikt is voor uw auto.
De meeste fietsendragers hanteren een gewicht van 50 kg. Als je 2 elektrische fietsen van 23 kg mee neemt heb je kans dat de fietsendrager dit niet aan kan. Het is verstandiger om de fietsen te splitsen 1 voor en 1 achter op de caravan. lichte ebike gekocht: 18,8 kg zonder accu van 3,4 kg.