Wat met de tankstations voor CNG? De verkoop en productie van CNG-modellen loopt gewoon door, maar er zal dus niet meer worden geïnvesteerd in nieuwe CNG-technologie en research. "Voor CNG zitten we met een aflopend verhaal", bevestigt Sebastian Verhelst van UGent. "Er zit geen vernieuwing meer in dit verhaal.
Zal CNG nog duurder worden? Dat CNG “slechts” 20 procent is gestegen in prijs terwijl de aardgasprijs met 174 procent is toegenomen sinds het begin van dit jaar, dat vloeit voort uit het feit dat de CNG-verdelers langetermijncontracten hebben met de aardgasleveranciers.
Naast het brede scala aan voordelen dat rijden in een CNG wagen biedt, zijn er ook een aantal nadelen aan verbonden. Om te beginnen zijn CNG wagens duurder in aankoop dan voertuigen op benzine. De aanschafprijs van een CNG wagen ligt dichter bij de aankoopprijs van een dieselauto. Ook betaal je meer wegenbelasting.
Na 150.000 km was de motor aan gort. Je kan ook met CNG verbrande kleppen hebben op 100.000 km maar voor hetzelfde geld bol je probleemloos 500.000 km. Het is en blijft een stuk techniek. Ondertussen rij je wel goedkoop en minder mileubelastend.
Met 1 kg laagcalorisch CNG geraak je even ver als met 1 l diesel. De motor van een CNG-wagen gaat ook langer mee dan de motor van een diesel- of benzineauto. Dat komt omdat de verbranding properder en zuiverder is. De motor trilt minder, wat minder slijtage veroorzaakt.
De motorrijtuigenbelasting is voor LPG- en CNG-auto's hetzelfde en is hoger dan de belasting op benzinevoertuigen. Dat is een compensatie voor de lagere brandstofaccijns. Er zit echter een andere kant aan aardgas, en dat is dat de overheid gebruik daarvan zoveel mogelijk ontmoedigt.
Bijtelling nadelig voor lpg
Dat autogas minder populair is in de zakelijke markt, komt door de bijtellingsregels. Dat wil zeggen het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je brutoloon op moet tellen voor het privégebruik van je auto. Het huidige systeem werkt sterk in het nadeel van lpg.
Meestal beschikken deze over een 'dual fuel tank'. Hierdoor kunnen ze overschakelen op benzine als de CNG-tank leeg is. Afhankelijk van het model, kan u 300 à 800 kilometer op aardgas rijden. De totale actieradius van CNG-wagens met 'dual fuel tanks' bedraagt soms meer dan 1000 km.
Na enig onderzoek is mijn conclusie dat het mogelijk moet zijn een CNG installatie op LPG te laten lopen, mist het release ventiel aangepast wordt, evenals de mengverhouding lucht/ brandstof. Er schijnen kits te zijn die zowel voor CNG als LPG gebruikt kunnen worden.
Verder hebben CNG auto's, net als LPG auto's ook een benzinetank en dus ook een benzineverbruik. Voor een CNG tank is zo rond de 15 kg tankinhoud gangbaar en dan in de regel een gemiddeld praktijkverbruik van ergens tussen de 6 en 7 kg / 100 km.
Maar het afgelopen jaar, 2021, ging de gemiddelde jaarprijs van CNG al flink omhoog: naar ruim 1,20 euro. Nu kost CNG 1,70 euro, en die prijzen zullen morgen nog stijgen, naar 1,99 euro.
Zoals het bedrijf meldt, kost Bio-CNG 99,9 ct / kg voor de L-gaskwaliteit en 112,9 ct / kg voor het H-type op alle OG-locaties in Duitsland.
Hoe zit het met de uitstoot? Auto's die op CNG rijden stoten veel minder vervuilende deeltjes uit dan een diesel- of benzinewagen. Specifiek gaat het om 90 procent minder stikstofoxide, 77 procent minder fijnstof en tot wel 30 procent minder CO2 of koolstofdioxide dan een benzinewagen.
Een CNG-auto stoot zo'n 15% minder CO2 uit dan een auto op benzine. In geval van groengas is dat zelfs 70% minder. Daarnaast stoot CNG ongeveer 85% minder stikstof en fijnstof uit dan een auto op diesel. In gebruik is CNG vergelijkbaar met een zeer zuinige dieselmotor.
CNG is goedkoper dan benzine en diesel, maar duurder dan LPG. Het is maar op een zeer beperkt aantal plekken verkrijgbaar, dus het rijden op CNG vergt enige planning.
Het gas is schadelijk wanneer een deel weglekt, en dat gebeurt bij verwerken en transporteren altijd. Door de hoge uitstoot tijdens de productie komen auto's op CNG onder aan de lijst van meest klimaatonvriendelijke auto's.
Is rijden op CNG veilig(er)?
Het is even veilig als een benzine- of dieselvoertuig. De aardgastank is solide en volledig afgesloten. Autoconstructeurs passen bij de fabricatie van voertuigen op aardgas de meest strikte veiligheidsnormen toe.
De investering voor installatie is zoals ook bij zonnepanelen nodig voor men kan gaan besparen. Het CNG-systeem begint zo vanaf € 3300,- inclusief BTW, exclusief eventuele subsidie.
De motor slijt meer op LPG dan op benzine of diesel? Nee, de motor slijt niet sneller door het rijden op LPG. Het verbrandingsproces van LPG is schoner dan dat van benzine of diesel.
Lpg is meer belastend voor de motor dan diesel en benzine. Dat komt omdat lpg in gasvorm de motor wordt ingebracht. Diesel en benzine worden in vloeibare vorm in de motor gebracht waardoor deze brandstoffen de motor smeren en koelen. De brandstof lpg doet dit niet waardoor de motor die op lpg rijd heter zal worden.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
De afname is volgens BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens een logisch gevolg van een aantal nationale en internationale ontwikkelingen. “Autofabrikanten focussen naar aanleiding van de Europese CO2-regels meer en meer op de ontwikkeling van elektrische voertuigen en leveren steeds minder auto's af-fabriek met LPG.
Hoewel diesel naar lpg ombouw mogelijk is, is dit economisch gezien (voor particulieren) niet erg interessant. In de transportsector zijn er wel veel dieselauto's (vrachtwagens) die rondrijden met (deels) lpg of aardgas injectie (LNG en CNG).
Aan een prijs per kg van € 4,150 per kg betaal je voor een volle CNG-tank van zo'n 17 liter (zoals bijvoorbeeld bij de Audi A4 g-tron) in totaal € 70,55.