Indien mogelijk: zet het access point (of de draadloze router) uit, wacht 30 seconden en zet deze opnieuw aan. Zorg voor de laatste drivers en client software van uw draadloze netwerkkaart. Verwijder de software van uw draadloze netwerkkaart en installeer deze opnieuw.
Ten eerste kun je proberen om je Samsung telefoon uit- en aan te zetten. Daarnaast is het resetten van de netwerk instellingen een mogelijke oplossing. Soms kan een update of nieuwe app ervoor zorgen dat de netwerkinstellingen aangepast worden. Een reset kan de problemen verhelpen.
Het wegvallen van draadloos internet kan een aantal oorzaken hebben. De meest voorkomende is dat er andere draadloze signalen storen op jouw verbinding. Bijvoorbeeld de draadloze router van de buren. Maar ook andere apparaten die op 2.4 GHz uitzenden kunnen storen, bijvoorbeeld babyfoons en bluetooth apparaten.
Met WiFi Assistentie kun je zorgen dat dit automatisch wordt opgelost. Je iPhone schakelt dan automatisch over op 4G/5G als de Wi-Fi slecht is. Deze functie is sinds iOS 9 op de iPhone aanwezig, maar je moet er wel mee oppassen. Als het ingeschakeld staat kan het je namelijk ongemerkt veel data kosten.
Als de wifi-verbinding zwak is, kan de telefoon automatisch overschakelen naar 4G. Dat is handig, want zo hebt u altijd een goede verbinding. Internetten via 4G gaat wel van de databundel af.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
De meest voorkomende wifi-verstoorders zijn: videobewakingssystemen of alarmsensoren, DECT-telefoontoestellen, draadloze lichtschakelaars, babyfoons, weerstations en magnetrons. Deze apparaten maken gebruik van frequenties die het wifi-signaal behoorlijk verstoren.
Ga in het beginscherm naar 'Instellingen' en tik op 'Algemeen'. Tik op 'Zet over of stel iPad opnieuw in', kies 'Stel opnieuw in' en kies vervolgens voor 'Herstel netwerkinstellingen'. Probeer opnieuw verbinding te maken met het wifi netwerk.
Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Herstel netwerkinstellingen: Alle netwerkinstellingen worden verwijderd. Bovendien wordt de apparaatnaam die is toegewezen in 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Info' opnieuw ingesteld op "iPhone" en worden handmatig vertrouwde certificaten (zoals voor websites) gewijzigd in niet-vertrouwde certificaten.
Soms heeft de fout 'wifi verbonden – geen internet' te maken met de internetverbinding en niet met je apparaat. Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt.
Één daarvan is de optie om automatisch je wifi te laten inschakelen. Dit gebeurt als je in de buurt bent van een bekend wifi-netwerk. De optie is te vinden via Instellingen > Wifi > Wifi-voorkeuren. De wifi wordt weer ingeschakeld bij netwerken van 'hoge kwaliteit.
Werkt je wifi-verbinding nog steeds niet, dan kun je de netwerkinstellingen herstellen door binnen de instellingen van je apparaat te gaan naar Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. Hierdoor worden zowel je bluetooth- als wifi-instellingen hersteld.
Client Lease Time (Leasetijd client): Met deze optie bepaalt u de maximale tijd per apparaat voordat het toegewezen IP-adres moet worden vernieuwd, vervangen of volledig verwijderd. Als uw netwerk heel veel apparaten telt, moet u misschien een kortere leasetijd instellen.
Hoeveel Mbps je nodig hebt, is afhankelijk van je internetgebruik. Een tekort aan Mbps vertraagt het downloaden, waardoor je internet merkbaar slechter wordt. Slechte wifi-verbinding: Een wifi-signaal kan belemmerd worden door muren, of allerlei meubelen. Dit verzwakt het signaal, waardoor je internet langzamer wordt.
Wifi van je buren
Er is een grote kans dat de wifi van de buren de spelbreker is. Wanneer er te veel toestellen op een klein oppervlakte uitzenden op de 2,4 GHz-frequentie waarop het wifisignaal zit, treden er storingen op door de overbevolking van de breedband.
Wifi is gevoelig voor verstoringen. Bepaalde materialen in huis, zoals metaal, beton en glas beïnvloeden het wifi-signaal. Net als andere wifi-netwerken, zoals die van je buren en sommige 'slimme apparaten'.
De modem/router-combinatie weet aan de hand van IP-adressen precies welke apparaten er op het netwerk zijn aangemeld. Surf naar het IP-adres van de router, in veel gevallen is dat http://192.168.1.1 of http://192.168.178.1. Log vervolgens met een gebruikersnaam en wachtwoord in op het beheerpaneel.
Selecteer Instellingen > netwerk & internet. De status van uw netwerkverbinding wordt bovenaan weergegeven. Met Windows 10 kunt u snel de status van uw netwerkverbinding controleren. En als u problemen met uw verbinding hebt, kunt u de probleemoplosser voor netwerken uitvoeren om deze te verhelpen.
Haal de simkaart uit je telefoon en maak schoon met een zachte, droge doek en kijk of je hetzelfde probleem houdt. Plaats je simkaart in een ander toestel. Als je simkaart wel werkt in het andere toestel, dan ligt het probleem bij jouw toestel.