TUI/Arke biedt sinds kort gratis toegang tot een draadloos netwerk aan boord van haar vliegtuigen: TUI Cloud.
De prijzen voor wifi in het vliegtuig verschillen behoorlijk per luchtvaartmaatschappij. Gemiddeld kun je zeggen dat je tussen de €10,- en €50,- betaalt voor het gebruik tijdens een vlucht, afhankelijk van de vluchtduur, het gewenste aantal MB's of de gebruikte device.
Wifi-diensten kunnen gebruikt worden aan boord van alle Airbussen A350, A321neo-vliegtuigen, sommige Boeings 777 en Airbussen A330 op een hoogte van ongeveer 3 kilometer.
U kunt altijd 30 minuten gebruikmaken van ons gratis Message-pakket op alle vluchten binnen Europa met WiFi-toegang. Hiermee verstuurt en ontvangt u tekstberichten via WhatsApp, Messenger, WeChat en vergelijkbare services. Houd er rekening mee dat u geen foto's, video's of audiobestanden kunt verzenden of ontvangen.
Hoe werkt het? Aan boord gaat u naar het KLM Portal, met interessante gratis informatie. Wanneer het toestel een bepaalde hoogte heeft bereikt, kunt u een WiFi voucher aanschaffen en deze meteen gebruiken om te kunnen mailen, chatten en internetten. De kosten bedragen circa twintig euro per vlucht.
De snelheid van internet in het vliegtuig is lang niet zo snel als op vaste grond, maar je kunt er prima mee Whatsappen, e-mailen en zelfs een beetje op sociale media rondkijken. Lekker Netflixen zit er bij veel airlines helaas nog niet in, al bieden sommigen wel streampakketten aan.
Aangezien je in vliegtuigmodus niet kan bellen, geen berichten kan verzenden en niet op het internet kan surfen, schakelen heel wat mensen hun toestel gemakshalve gewoon uit. Muziek beluisteren die op je telefoon is opgeslagen kan je echter gerust blijven doen.
Gelukkig is het niet meer nodig om een smartphone volledig uit te schakelen aan boord dankzij de vliegtuigmodus. De vliegtuigmodus komt er in principe op neer dat je toestel geen signalen uitzendt. Dit betekent dat mobiele telefonie en dataverkeer niet meer werken en dat wifi en bluetooth zijn uitgeschakeld.
Hallo. KLM heeft universele stopcontacten aan boord van de Airbus A330-, de Boeing 777- en de 787 Dreamliner-toestellen. Aan boord van de Boeing 737-toestellen hebben passagiers die in Business Class of op een Economy Comfort-stoel reizen toegang tot een stopcontact.
Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) laat weten dat dat vanaf nu niet meer nodig is. Ook hoef je je telefoon tijdens de vlucht niet meer in vliegtuigmodus te zetten, wat in principe betekent dat je mag bellen en internetten in het vliegtuig.
De vliegtuigen vangen 4G signaal op en zetten dit om tot een WIFI netwerk. Hier kun je als passagier gebruik van maken door middel van een inlog code op het aangegeven WIFI netwerk.
Met de Twelve South AirFly Pro kun je AirPods of een draadloze Beats-koptelefoon gebruiken voor het entertainmentsysteem in een vliegtuig, apparaten in de sportschool of op andere plekken waar je wel een bekabelde aansluiting hebt maar geen Bluetooth-verbinding.
De meeste draadloze hoofdtelefoons werken via Bluetooth, en dat mag in principe: Bluetooth is draadloze technologie die via radiostralen werkt (net als wifi), maar de afstand is erg kort. Aan boord van een vliegtuig is een noice cancelling hoofdtelefoon echt geen overbodige luxe.
In de accu van een powerbank zit het brandbare materiaal lithium. Lithium is een brand- en explosiegevaarlijke stof. Het is vaak maar een hele kleine hoeveelheid, maar toch is dit risicovol. Mocht een accu om een of andere reden oververhit raken, kan dit zorgen voor kortsluiting in de batterij met brand als gevolg.
Veel powerbanks hebben handige ledlampjes. Deze lampjes geven aan wanneer de powerbank vol is. Ook geven deze lampjes tijdens of na het laden van een apparaat aan hoe vol deze nog is.
Een algemene regel voor powerbanks in het vliegtuig is dat je maximaal 100 wh oftewel 27 000 mAh in totaal aan powerbanks mee mag nemen in je handbagage. Maximaal 2 powerbanks, het aantal mAh mag niet hoger zijn.
Bij KLM kun je zowel binnen Europa als intercontinentaal één stuk ruimbagage (koffer) inchecken van maximaal 23 kg (Standard+ tickets), uitzondering hier op zijn de nieuwe Light tickets. De afmetingen van de koffer, lengte x breedte x hoogte mag de 158 cm niet overschrijden.
Nederlandse regels vanaf 21 mei
Daarom veranderen ook de regels in Nederland. Vanaf zaterdag 21 mei is het dragen van een mondkapje niet meer verplicht op Nederlandse luchthavens. Mensen met een kwetsbare gezondheid worden wel geadviseerd (vrijwillig) een medisch mondkapje te dragen.
Tijdens de vlucht raak je buiten het bereik van de telefoontorens waarmee je mobiele telefoon constant verbinding zoekt. Omdat je telefoon geen verbinding kan vinden stuurt hij een steeds sterker wordend elektrisch signaal de wereld in op zoek naar deze torens.
De wekker gaat af in vliegtuigstand, want dan werkt 'ie gewoon. Je zet 'm uit, draait nog een keertje om en drentelt na de snooze richting douche.
Alle verbindingen (gsm, bluetooth, wifi) moeten uit omdat je telefoon daarmee potentieel gevaarlijke elektromagnetische straling veroorzaakt. En je laptop mag niet op schoot tijdens het opstijgen en landen omdat 'ie het gangpad kan blokkeren of door de cabine kan schieten als er iets misgaat.
Vliegtuigmodus inschakelen
U kunt ook naar Instellingen gaan en daar de vliegtuigmodus selecteren om deze in te schakelen. . U kunt ook naar Instellingen gaan en op 'Vliegtuigmodus' tikken. U kunt de iPhone en Apple Watch configureren om de instelling voor de vliegtuigmodus van het andere apparaat over te nemen.
Populaire vliegmaatschappijen zonder wifi
Helaas zijn er ook nog vliegmaatschappijen zonder wifi aan boord. Denk aan de lowcost maatschappijen als Transavia, Vueling Airlines, Ryanair, easyJet, TUI fly en Wizz Air.