Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel van dit beleid zijn. Een vertrouwenspersoon is er voor medewerkers die meldingen of klachten hebben over ongewenst gedrag zoals:agressie en geweld. seksuele intimidatie/ongewenste intimiteiten.
Een slachtoffer van ongewenste omgangsvormen, zoals pesten, agressie of discriminatie, kan voor advies en begeleiding terecht bij de vertrouwenspersoon. Alles wat zij bespreken, valt onder het beroepsgeheim en is vertrouwelijk.
het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag; het adviseren en ondersteunen van leidinggevenden en management bij het voorkomen van ongewenst gedrag; het registreren van gevallen van ongewenst gedrag; een vertrouwenspersoon gaat altijd vertrouwelijk om met de informatie van werknemers.
Het betekent dat een vertrouwenspersoon het verhaal van de melder aan hoort en de melder ondersteunt bij het zoeken naar oplossingen. Ook kan een vertrouwenspersoon een melder ondersteunen bij het indienen van een officiële klacht. Het is van belang dat medewerkers een vertrouwenspersoon goed weten te vinden.
Hij kan verkennen of een informele oplossing, zoals een gesprek tussen de betrokkenen mogelijk is. Hij kan verwijzen naar hulpverlenende instanties, naar bemiddeling of helpen bij het indienen van een klacht. De vertrouwenspersoon behandelt zelf dus niet een eventuele klacht.
Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel van dit beleid zijn. Een vertrouwenspersoon is er voor medewerkers die meldingen of klachten hebben over ongewenst gedrag zoals:agressie en geweld. seksuele intimidatie/ongewenste intimiteiten.
Vaak gaat het over een vorm van verbaal of fysiek geweld, pestgedrag, ongewenste seksuele handelingen, intimidatie, racisme of discriminatie.
Ongewenst gedrag is onderling gedrag dat als bedreigend, vernederend of intimiderend wordt ervaren. Voorbeelden van ongewenst gedrag zijn seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten.
Een vertrouwenspersoon zorg ondersteunt uw cliënten, patiënten of bewoners van uw zorginstelling bij klachten, problemen of onvrede over de zorg. Een vertrouwenspersoon zorg is onafhankelijk van uw organisatie en heeft een geheimhoudingsplicht.
De beoordeling is eenzijdig. Maar je kunt in het gesprek altijd vragen stellen en je mening geven. Je mag ook iemand meenemen naar het gesprek. Bijvoorbeeld een van de informanten, een collega of een adviseur.
De vertrouwenspersoon vangt de medewerker op, biedt een luisterend oor en bespreekt samen met de melder de eventuele vervolgstappen richting een oplossing. Wanneer een medewerker een melding doet via Veilig en Vertrouwd neemt de vertrouwenspersoon binnen 24 uur (werkdagen) contact op voor een korte intake.
Tips voor het eerste gesprek met een vertrouwenspersoon
Bereid je voor op je eerste gesprek door duidelijk te zijn over wat je hoopt te bereiken. Wees open en eerlijk in je communicatie en onthoud dat het een veilige ruimte is. Het stellen van duidelijke doelen kan helpen om het meeste uit de sessies te halen.
Hoewel een vertrouwenspersoon deskundig is in het omgaan met psychosociale arbeidsbelasting en grensoverschrijdend gedrag, is hij/zij geen specialist in andere vakgebieden zoals psychiatrie, juridische zaken of HR-beleid. Een vertrouwenspersoon mag bijvoorbeeld geen juridisch advies geven of medische diagnoses stellen.
Agressie en geweld, pesten, seksuele intimidatie en discriminatie bij elkaar noemen we ongewenst gedrag.
Kunnen daarom geen vertrouwenspersoon zijn: de werkgever zelf, leidinggevend personeel, de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer, leden van de vakbondsafvaardiging, van de ondernemingsraad of het CPBW, kandidaten voor de sociale verkiezingen, etc.
Verwijdering uit de functie
De werkgever kan de vertrouwenspersoon uit zijn functie verwijderen wanneer hij hiertoe het voorafgaand akkoord van alle werknemersvertegenwoordigers in het Comité bekomt.
Vanaf 1 januari 2024 is het voor organisaties met meer dan tien werknemers verplicht om een externe vertrouwenspersoon aan te stellen. Deze wetgeving is ingevoerd om het psychosociaal welzijn van werknemers te beschermen en ongewenst gedrag op de werkvloer te voorkomen.
Werken als vertrouwenspersoon
Elk bedrijf kan een externe vertrouwenspersoon inhuren of de rol intern toewijzen aan een geschikte werknemer die hiervoor training heeft gevolgd. In dat laatste geval is het meer een bijkomende functie. Een externe functie of een binnen jeugdzorg is wel een volledig beroep.
Ze tonen weinig empathie, zoeken conflict of prikkelbaarheid op om emotionele intimiteit te vermijden, en geven anderen de schuld van hun ongenoegen. Hun gedrag kan defensief, vermijdend of strijdlustig overkomen, en hun reacties op situaties zijn vaak impulsief en gefocust op hun eigen behoeften.
Grensoverschrijdend gedrag, zoals pesten of (seksuele) intimidatie, kunt u melden bij uw leidinggevende of vertrouwenspersoon. Gaat het om strafbaar gedrag, zoals aanranding? Dan kunt u aangifte doen bij de politie.
Bij grensoverschrijdend gedrag brengt iemand je schade toe op fysiek, mentaal of emotioneel vlak. Dit kan verschillende vormen aannemen zoals discriminatie, pesten, (seksuele) intimidatie en agressie. Daders kunnen collega's of leidinggevenden zijn, maar ook bijvoorbeeld patiënten, klanten of passagiers.
Met intimidatie probeert iemand jouw gedrag te beïnvloeden .Bijvoorbeeld door je bang te maken, in de war te brengen of voor schut te zetten. Ook intimideert iemand soms om te laten weten hoeveel macht hij of zij over je heeft. Intimidatie kent veel vormen, van intimiderende woorden tot lichaamstaal.
Aanvaardbaar gedrag
Respecteer anderen door beleefd en hoffelijk te zijn, zelfs als je het oneens bent . Wees een “upstander.” Als iemand gepest wordt, kom dan op voor die persoon en meld het gedrag. Meld ongepast gedrag. Volg de gedragscode.
Negeren, buitensluiten, niet groeten, niet reageren, weigeren om samen te werken, roddelen, vertrouwelijke informatie lekken, gezag ondermijnen, spullen of bestanden expres kwijtraken, informatie achterhouden, beschadigen van eigendommen, vervelende opmerkingen of grappen maken, openlijk terechtwijzen, bespotten.