Er zijn verschillende redenen om uw prijs regelmatig (bijvoorbeeld jaarlijks) te verhogen. Bijvoorbeeld: uw kosten zijn gestegen, bijvoorbeeld door inflatie. de kwaliteit van uw dienst of product is verbeterd.
Door eerlijk te vertellen waarom je een prijsverhoging doorvoert en dat te onderbouwen, geef je de klant de kans om je keuze te begrijpen. Jij bent de baas van je salon, jij bepaalt je prijzen. Is je klant het daar niet mee eens, dan is dat niet je ideale klant. Sta voor je keuze, ongeacht de reactie.
Prijzen zijn in principe vrij. Als een winkel plotseling zijn prijzen verhoogt, kun je daar als consument niets tegen ondernemen. Wordt de prijsverhoging doorgevoerd nadat je een overeenkomst hebt gesloten, dan is dat anders.
Of tussentijdse prijsverhogingen juridisch zijn toegestaan, hangt ook af van de algemene voorwaarden in de offerte. Hierin kan zijn opgenomen dat prijswijzigingen toegestaan zijn. Lees de algemene voorwaarden daarom goed door voor je de offerte tekent, want na ondertekening heb je in feite een overeenkomst gesloten.
Bij een richtprijs geeft de dienstverlener een schatting over de uiteindelijke prijs. De uiteindelijke prijs kan dus hoger worden. Maar de prijs mag niet meer dan 10% hoger worden dan de richtprijs. De prijs mag alleen meer dan 10% hoger worden met uw toestemming.
In de wet is bepaald dat de opdrachtgever een redelijke prijs is verschuldigd indien bij het sluiten van de overeenkomst geen vaste prijs is bepaald of slechts een richtprijs is bepaald.
Is een offerte bindend? Nee, een offerte is een vrijblijvend aanbod. Op basis van de offerte kan een potentiële klant besluiten wel of niet in te gaan op het aanbod.
Het volstaat dat de offerte als basis dient ter berekening van de factuur. Hierdoor kunt u bij extra uren ook extra factureren. Het nadeel is natuurlijk dat dit commercieel niet zo interessant is, want uiteindelijk willen klanten een totaalbedrag zien en op basis hiervan het een en ander vergelijken.
En niet alleen de grondstoffen zijn in prijs gestegen, maar ook materialen die van die grondstoffen worden gemaakt. Duur hout of metaal, betekent ook duurdere pallets en schroeven. "Zo'n schroef - en daar heb je er nogal wat van nodig bij een bouwproject - gaat natuurlijk ook mee in de prijs." zegt Niesten.
Het verschil tussen een offerte en factuur
Het verschil tussen een offerte en een factuur is daarmee dat je de offerte gebruikt om je klant aan te geven wat iets (ongeveer) gaat kosten en de factuur verstuur je op het moment dat je klant daadwerkelijk moet gaan betalen voor iets wat je gaat doen of al hebt gedaan.
Ondernemers hogen hun tarieven elk jaar een beetje op. Door te indexeren blijven je inkomsten tenminste gelijk aan consumentenprijzen die ook elk jaar stijgen. Zeker nu met de hoge inflatie! De NVJ, NVF, Auteursbond en De Coöperatie roepen hun leden daarom op om hun tarieven professioneel te indexeren.
Het gemiddelde uurtarief van zzp'ers ligt tussen de 45 en 60 euro per uur, exclusief btw. Dit is het gemiddelde van alle zelfstandigen dus van de zzp'ers met lage tarieven en de zelfstandigen die een hoger tarief in rekening brengen.
Als je als ondernemer (ook) consumenten als klanten hebt, moet je dus goed opletten over wat je afspreekt over prijsverhogingen. Zoals gezegd, mag je namelijk wel jouw prijs verhogen binnen die 3 maanden, maar je moet jouw klant dan het recht geven om in dat geval de overeenkomst te ontbinden.
De grootste prijsstijgingen vind je in het pasta-, brood- en zuivelschap. Chocolade, bananen en schoonmaakartikelen worden nauwelijks tot niet duurder. Dat we nu meer betalen voor onze boodschappen, komt volgens de onderzoeker mede door de oorlog in Oekraïne. Ook graan- en arbeidstekorten spelen een rol.
Omdat de loonkosten en werkgeverslasten stijgen is het van belang dat de tarieven in de kapsalon verhoogd worden. Gemiddeld zullen de loonkosten per 1 mei met 3,25% zijn toegenomen als gevolg van de cao-verhoging. Per 1 januari 2019 zal dit gemiddeld 2,40% zijn.
De gemiddelde aannemer prijzen liggen tussen de €30,- en €40,- per uur. De gemiddelde hoogte van de uurtarief is grotendeels afhankelijk van de verbouwwerkzaamheden die moeten worden uitgevoerd door de bouwvakkers.
Het salaris van een aannemer begint gemiddeld bij € 2400 bruto per maand en loopt op tot zo'n € 4300 bruto per maand. Hier kan nog winstdeling of een dertiende maand bijkomen.
Die winstmarge kan onderhandeld worden, maar schommelt afhankelijk van het project rond 12 procent.
Wanneer u niet akkoord gaat met het gefactureerde bedrag, is het in uw belang om de factuur per aangetekend schrijven te betwisten. Bij de betaling is een onderscheid te maken tussen het niet-betwiste gedeelte en het betwiste gedeelte. De redenen van betwisting moeten voldoende gegrond en gemotiveerd zijn.
Volgens het burgerlijk Wetboek strekken alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, partijen tot wet. De klant kan bijgevolg een geldige overeenkomst niet zomaar verbreken zonder een verbrekingsvergoeding te betalen. m.a.w. niet verplichten om u aan de slag te laten gaan. Wel heeft u recht op een schadevergoeding.
Art. 7:753 lid 2 BW bepaalt dat de aannemer zonder tussenkomst van de rechter de aanneemsom mag aanpassen indien de kostenverhoging het gevolg is van door de opdrachtgever onjuist verschafte gegevens welke voor de prijsbepaling wel van belang waren.
Een offerte geeft potentiële kopers de kans om een keuze te maken tussen de vele verschillende aanbieders van producten of diensten. Een belangrijke eigenschap van offertes is dat ze vrijblijvend zijn. Hierdoor kunnen prospects meerdere offertes aanvragen om de aanbiedingen met elkaar te vergelijken.
Het doel van een offerte is om een overeenkomst tot stand te brengen. Dit doe je door de klant een helder en aantrekkelijk beeld van het product of de dienst en de leveringsvoorwaarden te geven en je zo te onderscheiden van de concurrentie.
Prijsopgave definities
Een opgave van prijs, verkoopvoorwaarden en een omschrijving van de goederen en/of diensten die door een leverancier aan de toekomstige klant worden aangeboden.