Men kan ook één teugel gebruiken door middel van een verbindingsriempje (Brug), waar men de teugel aan bevestigd. Door het gebruik van een pelham is een paard makkelijker diep in te stellen en wordt vaak gebruikt bij sterkere paarden.
Om te kijken welk formaat bit het best bij jouw paard past probeer je de '2-vingertest'. Leg je wijs- en middelvinger op elkaar en steek deze ter hoogte van het bit in de mond van het paard. Afhankelijk van de druk kan je het volgende aanhouden: Veel druk -> weinig ruimte -> dun mondstuk (14-16mm)
Paarden die vaak onrustig zijn in de aanleuning kunnen baat hebben bij het gebruik van een ongebroken trens. Met het mondstuk van de ongebroken trens kan de ruiter wel sterker inwerken met de hand, waar wel rekening mee gehouden moet worden.
Een pelham bit kun je met twee teugels rijden, maar in de meeste klassen is het verplicht om de twee ringen te verbinden met een koppelstukje ook wel een pelhamriempje genoemd en daar dan 1 teugel aan vast te maken. Het pelhamriempje doseert de inwerking van het bit.
Pessoa bit
De extra ringen geven het bit een hefboomwerking waardoor de ruiter sterker kan inwerken, bijvoorbeeld om je paard op te vangen tussen de hindernissen in. De werking van een pessoa bit moet niet onderschat worden, want de hefboomwerking is veel scherper dan je als ruiter soms beseft.
Een paard ervaart wel degelijk pijn als hij een zweepslag krijgt, of zweren, blaren, kloofjes of schuurplekken oploopt door een neusriem of bit. De mate waarin het bit en de neusriem het paard pijn doen, hangt af van verschillende factoren.
Het gebruik van een bit voor een harde mond is alleen geschikt voor zeer ervaren ruiters. Een echte bestseller is de Busse stang, dit bit heeft 2 delen welke onafhankelijk van elkaar bewegen en een roterend middenstuk. Dit bit heeft een directe inwerking zonder dat het scherp is.
Daarnaast zijn alle soorten bandages en pijpkousen verboden. Volgende bitten zijn toegelaten: Een ongebroken buigzaam bit; • Een gewone (eenmaal gebroken) trens; • Een dubbel gebroken trens; Dit onder de vorm van watertrens, bustrens, D-trens of kneveltrens waarvan de scharen niet vastgemaakt zijn aan de bakstukken.
Een tongboog zorgt dat het mondstuk ook op de lagen inwerkt en daardoor een scherpere inwerking krijgt. Het ongebroken mondstuk maakt het onmogelijk eenzijdige teugelhulpen te geven en het mondstuk is daardoor niet geschikt voor ruiters die nog niet voornamelijk op been- en zithulpen rijden.
Zo gaat dat bij paarden ook. Bepaalde bitmaterialen zorgen voor meer schuim dan andere. Alleen dat is de simpele reden waarom paarden met een bit over het algemeen meer kauwen en daarmee meer schuim aanmaken dan paarden met een bitloze optoming.
Voor het rijden van een jong paard is een bit waarbij de ringen vast zitten aan de zijkant het beste. Dit is bijvoorbeeld een bustrens, D-trens of kneveltrens. Hierdoor ligt het bit stil in de mond en heb je meer zijdelingse druk en begrenzing waardoor het sturen makkelijker gaat.
Een dubbelgebroken bit heeft twee scharnierpunten en een 'tussenstukje'. Het voordeel van een dubbelgebroken bit is dat de drukverdeling op de tong, de lagen en in de mondhoeken gelijk is. Veel paarden vinden dit prettig.
De oplossing zou kunnen zijn een bit met een andere breekpunt, andere ringen of juist geen breekpunt. Je hebt verschillende soorten bitten. De watertrens, D-trens en bustrens zijn de meest voorkomende bitten.
Bitringen helpen de mondhoeken en wangen van het paard te beschermen, daarnaast bevordert het gebruik van bitringen een stillere ligging van het bit in de mond.
Re: Wat is Groen gereden??
Ja, dit betekent inderdaad dat het paard nog maar net onder het zadel is en nog niet veel kent. Zadelmak dus.
springproeven is alleen een zweep van maximaal 75 cm toegestaan. Overmatig of verkeerd gebruik van zweep, teugels en/of sporen wordt bestraft met een waarschuwing.
Een kneveltrens ligt stiller en stabieler in de mond dan een watertrens of een bustrens. Het voordeel van een kneveltrens is dat er meer zijdelingse druk op het hoofd van het paard komt waardoor het paard makkelijker te sturen kan zijn. Een kneveltrens heeft wel een scherpere inwerking dan een watertrens of bustrens.
Aan de zijkant van de mond moet het bit aan beide kanten ongeveer een halve centimeter uitsteken (niet meer). Als het bit helemaal (strak) tegen de mond van je paard zit kunnen er wondje en schuurplekjes in de mondhoeken ontstaan.
De Bustrens is een vriendelijk bit voor de paardenmond en is heel eenvoudig. Dit bit knijpt niet in de hoeken van de paardenmond tijdens gebruik. De D-trens is vergelijkbaar met de Bustrens. De D-trens heeft een ringverbinding die verder van de paardenlippen is dan andere startersbitten.
Het enkelgebroken bit is voor de meeste mensen een van de eerste bitten waar ze mee in aanraking komen. Een simpele enkelgebroken bustrens of watertrens wordt vaak gebruikt bij manegepaarden en wordt gezien als een vriendelijk bit.
Bij een paard met een kleinere mond of een dikkere tong is het aan te raden om een dunner bit te nemen (bijvoorbeeld 14 mm). Een dikker bit wordt vaak als vriendelijker gezien omdat de druk daarmee meer verdeeld wordt (en dus lager wordt).
Een Baucher bit is voorzien van een extra ring om je bakstukken aan te bevestigen. Hierdoor heeft een Baucher bit een lichte hefboomwerking, bij het geven van druk op de teugels wordt er lichte druk uitgeoefend achter de oren van het paard. Een Baucher bit is alleen geschikt voor gevorderde ruiters.
Een D-trens ligt stiller en stabieler in de paardenmond dan een watertrens of een bustrens. Doordat de D-vormige ringen groter zijn en een recht stuk hebben ligt het bit stiller in de mond en geeft het bit meer wangsteun of zijdelingse druk.
Met een bitloos hoofdstel werk je juist met druk op de neus in plaats van in de mond. Het is een misvatting dat bitloos rijden vriendelijker zou zijn dan met een bit; de inwerking is afhankelijk van de teugeldruk oftewel de manier waarop de ruiter met zijn hand inwerkt.