Expediteurs zijn echt bemiddelaars. Ze zorgen ervoor dat jouw goederen op de snelste en meest efficiënte manier worden vervoerd. Een expediteur onderhandelt over de prijs, stelt contracten op, verzorgt de vrachtbrief, het manifest en de afrekening.
Expediteurs zijn tussenpersonen. Ze zorgen voor het vervoer van uw goederen en alles wat daarbij komt kijken. Naast het vervoer regelt een expediteur bijvoorbeeld de: juiste documenten.
Expediteur salaris: je verdient als expediteur tussen de € 2.800 en € 4.800 bruto per maand. Specialisaties: je kunt expediteur luchtvracht, zeevracht, wegtransport, railtransport, groupage, export en import worden. Expediteur opleiding: je hebt een mbo-diploma nodig in een logistieke richting.
Expediteurs fungeren als tussenpersoon tussen het bedrijf dat de zending doet en de uiteindelijke bestemming van de goederen . Hoewel ze de zendingen niet zelf uitvoeren, bieden ze verschillende transportmodi aan, zoals zee-/oceaanvracht, spoorvracht, wegtransport en luchtvrachtzending.
Verschil tussen expediteur en transporteur
Waar een transporteur zich bezighoudt met het fysiek vervoeren van goederen, regelt een expediteur alle aspecten rondom het transport, van onderhandelingen over prijzen tot het opstellen van contracten en het regelen van documentatie.
Daarnaast kan een expediteur ook de rol van vervoerder vervullen als hij gedeeltelijk een asset heeft . Als u kleine hoeveelheden goederen hebt, deze over korte afstanden moet vervoeren, geen complexe vereisten hebt zoals gevaarlijke goederen en niet veel vervoerders nodig hebt, kunt u goederen rechtstreeks vervoeren met behulp van een vervoerder.
soorten expediteurs
Expediteurs vind je ter land, ter zee en in de lucht. In iedere transportsector zijn expediteurs actief. Per transportsector is er specifieke kennis nodig om het goederenvervoer zo goed mogelijk te organiseren.
Als u uw bedrijf wilt laten groeien in onbekende landen, neem dan eens een kijkje bij UPS® Global Freight Forwarding. U zult misschien verrast zijn als u hoort dat wij de vierde grootste1 expediteur en een van de grootste douaneagenten ter wereld zijn.
In welke sector u ook actief bent, wij zijn uw wereldwijde expediteur .
Om expediteur te worden heb je meestal een opleiding nodig.Een bacheloropleiding in Bedrijfsmanagement of Logistiek volstaat. Heb je geen diploma in je bezit? Dan kan je ook bij Syntra terecht voor expediteur-opleidingen.
Wat verdien je gemiddeld als postbezorger? Als postbezorger werk je lekker flex en krijg je vaak per uur betaald. Je uurloon is gemiddeld €10,34.
Het gemiddelde loon voor een expediteur (m/v) in België is € 3.253 per maand. 240 lonen doorgegeven, bijgewerkt op 22 januari 2025.
Een Expediteur in Nederland verdient gemiddeld € 3.120 bruto per maand. Salarissen variëren van € 2.655 (laag) tot € 3.590 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Volgens het CBS zijn de 16.000 mensen die werkzaam zijn in de sector verantwoordelijk voor bijna 60 miljard Euro.
Logistiek gezien zijn Freight Forwarders multimodaal en regelen ze het transport van een zending via vrachtwagen, vliegtuig, schip of een combinatie daarvan. Over het algemeen fungeert de Freight Forwarder als de "reisagent" voor hun klant om hun vracht te verplaatsen en de hele reis te vergemakkelijken, inclusief papierwerk en documentatie .
Er is een verschil tussen een expediteur en een transporteur. De laatste is alleen verantwoordelijk voor het daadwerkelijk vervoeren van goederen. Daarentegen zijn expediteurs bemiddelaars en zorgen ervoor dat de goederen op de meest efficiënte en snelste manier van plek A naar plek B worden vervoerd.
UPS Supply Chain Solutions® is uw end-to-end oplossing. Of u nu vracht, douaneafhandeling of warehousing & distributiediensten nodig hebt, UPS heeft het allemaal.
DHL vs UPS: welke vervoerder kies ik voor internationale zendingen? DHL en UPS vervoeren in meer dan 220 landen en gebieden wereldwijd. Voor internationale verzending heeft DHL een voorsprong op UPS, omdat het beschikt over het sterkste internationale logistieke netwerk. Qua snelheid is het verschil niet groot.
Expediteurs, met name MKB-bedrijven, zijn essentieel voor het laten slagen van toeleveringsketens . Ze bieden een onschatbaar scala aan diensten, zoals groepage/consolidatie, waardoor kleinere vervoerders internationale handel kunnen drijven, terwijl ze dat anders misschien niet zouden kunnen.
Vrachtwagenchauffeurs en expediteurs moeten hun vergunning halen bij de Federal Motor Carrier Safety Administration (FMCSA) . Luchtvrachtexpediteurs zijn niet onderworpen aan een federale vergunning, maar hebben wel training en een lidmaatschapsnummer van de International Air Transport Association (IATA) nodig.
Het is belangrijk om op te merken dat expediteurs geen vervoerders zijn . Hoewel ze transport voor vracht kunnen regelen via schip, vliegtuig, spoor of vrachtwagen, bezitten ze doorgaans geen activa. In plaats daarvan coördineren ze binnen hun netwerk van dienstverleners die activa vervoeren om uw goederen van punt A naar punt B te verplaatsen.
De meeste expeditiebedrijven hanteren netto-30-betalingsvoorwaarden. U moet de eindfactuur binnen 30 dagen betalen (inclusief de transit- of verzendtijd).
Volumekortingen: Expediteurs kunnen volumekortingen onderhandelen met vervoerders , omdat ze vaak een groot verzendvolume hebben. Dit betekent dat kleine ondernemers kunnen profiteren van lagere verzendtarieven door hun pakketten via een expediteur te versturen.
Het grote verschil is dat een expediteur vóóraf aan zijn opdrachtgever duidelijk maakt dat hij een overeenkomst met een vervoerder gaat sluiten om de goederen te vervoeren. Een papieren vervoerder laat dat in het midden.